Hoppa till innehåll

Jaktkniv i bilen


Dorin_89

Recommended Posts

Vad menar du? Förstår inte.

Du skriver som du kan och vet allt just nu, antar att Christian som jobbar med juridik har lite koll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoel- jag skulle vara försiktig med att ha kniven där, på samma sätt som under stolen, under mattan i dörren inte är särskilt bra ställen, om, och då enbart om plisen får för sig att stoppa dig och eller kontrollera dig,

å andra sidan jag har jagat och fiskat med kniv nära till hans i hela mitt liv, en gång, har jag stoppats och kontrollerats av plisen, det var till fots, o från plisen sida förstår jag hur de tänkte även om jag var fel person. /Christian

Så sant, men är helt ostraffad så hoppas jag kan dumförklara bort det ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förr så hadde jag en del kontakt med polisen på arbetet, dock alltid när det var lugnt och trevligt , dom flesta är normala personer, men några få av dom har inte riktigt alla hästar hemma

när en sådan börjar följa paragrafer till punkt och pricka , utan att ha koll på resten runt om så blir följderna ofta tråkiga

 

ex,

hadde det stått såhär hadde livet för jägare varit bättre

Exempel på undantag från förbudet:

  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • jägare som under jakt bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg ""
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lurre- det är vad det är, 

 

jag tänker inte gå in i någon mätning av detta, men för att återgå till rättsfrågan, vad förordar du i frågan om hanteringen, placeringen av kniv för jägare i bil och i övrigt. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Placering i bil är lämpligen i bagageutrymmet, om man nu tänker ha den stadigvarande där för tex användning vid ev viltolyckor eller liknande.

Synligt liggande i dörrfack, golv eller liknande strider mot den delen i knivlagen som åsyftar tillgängliggörande för andra.

Ett rent teoretiskt problem, i praktiken är det bara ett problem om det inte är kniven/föremålet som är problemet, så att säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lurre- jag håller med om att polisen gör skillnad på folk och folk, när de lyckas med den bedömningen, men i övrigt håller jag inte med dig om detta och varför står angivet ovan,

 

det enda eftertänksamma är att förvara kniven i packning och inte i förarutrymmet. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan för mycket polemik kan så kan man väl helt enkelt säga; ha kniven i ryggsäcken i bagageluckan tills dess bilen parkeras och man skall ut.

 

Oftast är man ju då på eller väldigt nära sin jaktmark - vilket i de allra flesta fall är utanför detaljpanerat område och det borde inte råda minsta diskussion om ens kniv när bössan hänger på axeln.

 

Har man kniven i kupén så får man räkna med att ev. vara tvungen att argumentera för varför - med risk för att faktiskt stå på arslet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan för mycket polemik kan så kan man väl helt enkelt säga; ha kniven i ryggsäcken i bagageluckan tills dess bilen parkeras och man skall ut.

Oftast är man ju då på eller väldigt nära sin jaktmark - vilket i de allra flesta fall är utanför detaljpanerat område och det borde inte råda minsta diskussion om ens kniv när bössan hänger på axeln.

Har man kniven i kupén så får man räkna med att ev. vara tvungen att argumentera för varför - med risk för att faktiskt stå på arslet.

Då är det helt vattentätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller yxa? Har Hund i baggen. Med galler så där får inga grejer vara. Så allt hamnar i mellan utrymmet.

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som gammal friluftsare tycker jag ju att kniven i bilen till och från jakt måste var ok. Jag råkade försöka mig på min fällkniv på flyget en gång typ i oktober 2011. Det var inte meningen, den liksom bara låg i min ryggsäck som jag skulle ha med som handbagage. Säkerhetspersonaln på arlanda suckade bara lite åt mig, men det blev inga böter. :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som gammal friluftsare tycker jag ju att kniven i bilen till och från jakt måste var ok. Jag råkade försöka mig på min fällkniv på flyget en gång typ i oktober 2011. Det var inte meningen, den liksom bara låg i min ryggsäck som jag skulle ha med som handbagage. Säkerhetspersonaln på arlanda suckade bara lite åt mig, men det blev inga böter. :biggrin:

 

Nja, har du den i en ryggsäck i baksätet kanske du lättare klarar dig undan än du har kniven liggande på t.ex. passagerarsätet. Ligger ryggan i skuffen är det sannolikt inget problem överhuvudtaget.

 

När det gäller vad de säger i säkerhetskontrollerna på flygplatser så skiljer det från dag till dag, person till person och från flygplats till flygplats. Jag flyger synnerligen ofta och tillhör skaran med div. extra lounge-förmåner på mina kort.

 

De senaste 5-6 åren har jag alltid flugit med en liten fällkniv i handbagaget (ni vet en liten med sax, kniv tandpetare och pincett) utan problem (ohja, de har tittat på den och sagt OK - i vart fall i Genève och Helsingfors). Ingen annan har brytt sig om att titta efter den i väskan. Jag har dock blivit tillfrågad om jag velat checka in en tub Colgate på väg till Helsingfors (120g tub med en pytteskvätt kvar i) - den var farlig den.

 

På väg till Bergen i Norge hade jag ett litet bits-kitt med tillhörande spärrskaft med mig - det gick alldeles utmärkt från Arlanda till Gardemoen i Oslo - där tog det stopp.

 

Den ena "säkerhetsvakten" tyckte det var OK att att ta med antingen bitsen ELLER skaftet som handbagage. Efter att 2 st konfererat med varandra skulle det nog gå att ta med sig allt ändå - då kom den tredje fram som upplyste om att ALLA verktyg var förbjudna (utom den lilla fällkniven då).

Det slutade i att jag fick gå ut till incheckningshallen, försöka hitta en ledig disk för att förklara mitt problem. Damen i SAS-disken bara skakade på huvudet och himlade på ögonen när hon glatt talade om att personalen i säkerhetskontrollen "är helt galna". Efter mycket om och men fick vi av gamla kartongbitar och tejp ihop ett litet emballage till kittet - vilket jag sedan fick checka in på special-bagage (bland skidor, snowboards och golfbagar alltså).

 

Senast för dryga en vecka sedan fick jag inte ta med en laserpekare från Arlanda till Vanta. Den har legat i min laptopväska det senaste halvåret och rest betydligt oftare under den perioden än säkerhetsvakten förmodligen mäktat med de senaste 10 åren. Efter att ha påpekat detta faktumet, i ett trevligt ordalag, var det dock inga problem att ta den med sig igen.

 

EDIT: Det roliga där var att den andra laserpekaren (som man även kan byta slides med i Powerpoint) sket de fullständigt i - men den ser ju inte heller ut som en livsfarlig penna och har åkt med mig i åtskilliga år.

 

Så jag ser det här med kniven i bilen lite som säkerhetskontrollerna på flygplatser; subjektiva, följer inte givna standarder och man bör göra vad man kan för att förhindra att någon skall kunna opponera sig och komma med eget tyckande.

 

Nu är jag dock lite obstinat över att ta med saker i mitt handbagage men eftersom mitt incheckade bagage oftast tar en helt annan rutt än jag, måste jag prioritera. Checkar du in kniven i bilens bagagelucka hamnar bilen inte per automatik 300 mil ifrån dig när du stänger luckan - vilket ibland sker inom flygfarten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För några år sen blev jag stoppad av polisen i en större kontroll på E22 på väg ut till gården. Hade en Renault Kangoo då och de har ett stort fack i taket över vindrutan där jag t.ex fick plats med min studsare. Jag hade släp efter bilen och en äldre polis frågade om det var ok att de övade lite på mitt ekipage med några oerfarna poliser. Det går väl bra sa jag och tog hunden och gick en sväng. När jag kom tillbaka så hade de unga poliserna gått igenom bilen och släpet och hittat en del anmärkningar. Bland annat hade de kontrollerat mot min förra besiktning och där var en etta på att ett positionsljus fram var trasigt och det var inte bytt. Medan de höll på så frågade den äldre polisen ut mig om Linus, då det visade sig att han var ute efter en ny jaktspaniel, så vi hade ju en del att prata om. Under samtalet så frågade jag lite försiktigt om de hade hittat bössan i bilen. Nä vart har du den blev svaret. Den ligger på hatthyllan i taket sa jag. Har du licensen med dig undrade han då. Jo sa jag och tog fram den. Vi fortsatte att prata lite och helt plötsligt blev det full kalabalik runt min bil. Dom har nog hittat den nu sa polisen då och skrattade lite. 

 

Nu undrar ni nog vad det här har med tråden att göra och det kommer nu. 

 

I det här läget var det väl ca 6 poliser inblandade i undersökningen av min bil och då de hade blivit ombedda att kolla allt av den äldre polisen så hade de uppfattat läget som att jag nog var en ljusskygg individ och nu skulle de minsann sätta fast mig. En ung manlig polis kom med handfängsel i högsta hugg och skulle sätta dem på mig då jag hade ett olagligt vapen dolt i bilen. Det blev en ganska obehaglig stämning ett tag när den äldre polisen försökte reda ut allt.

 

Så jag har lärt mig av denna händelse att en situation kan ändras fort och även om man är hur trevlig som helst så kan man inte helt lätt förutspå hur den andra parten, polisen i detta fall, reagerar. Efter det så hade jag alltid bössan i fodral i skåpet och om det blir kontroll så skulle jag snabbt berätta om både bössa och kniv innan de börjar kolla. Men det är jag det.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förr så hadde jag en del kontakt med polisen på arbetet, dock alltid när det var lugnt och trevligt , dom flesta är normala personer, men några få av dom har inte riktigt alla hästar hemma

när en sådan börjar följa paragrafer till punkt och pricka , utan att ha koll på resten runt om så blir följderna ofta tråkiga

ex,

hadde det stått såhär hadde livet för jägare varit bättre

Exempel på undantag från förbudet:

  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • jägare som under jakt bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg ""

Sist jag kollade var det enbart mattläggare som specades och inte "hantverkare"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

 Pojkar och flickor,

 

nu har det skett en liten skiftning i detta med att ha kniv med sig, 

 

"

Mannen hade en fällkniv i sina arbetsbyxor när han stoppades av polisen när han var på väg till sitt arbete i bil. Han åtalades för brott mot knivlagen - fälldes i tingsrätten men har nu friats av hovrätten.

 

Den 37-årige mannen dömdes av Göteborgs tingsrätt till dagsböter för brott mot den så kallade knivlagen. Bakgrunden var att polisen hade ertappat 37-åringen med tre knivar i bilen när han var på väg att köra till sitt arbete på en bensinstation.

Tingsrätten godtog att mannen - som hade lånat bilen - inte hade känt till att det fanns en kniv i handskfacket och en annan i ett fack vid sidan av ratten. Han hade dock även haft en fällkniv i byxfickan som hade ett tio centimeter långt blad.

Mannen uppgav att han hade kniven i sina arbetsbyxor eftersom han använde den på jobbet för att öppna kartonger på lagret med. Tingsrätten delade inte hans uppfattning utan skrev i sina domskäl:

"Vad gäller den fällkniv som X (den tilltalade) erkänt att han haft med sig så finner tingsrätten inte att den, varken till utformning eller utseende, är sådan att det finns anledning anta att den utgör ett arbetsredskap för kartongöppning och liknande. Tingsrätten finner därmed inte skäl att sätta tilltro till X förklaring om att det varit befogat för honom att ha med sig kniven på allmän plats."

37-åringen fälldes därför för brott mot knivlagen. En nämndeman var skiljaktig och ville godta mannens uppgifter.

Hovrätten för Västra Sverige river nu upp den fällande domen och friar mannen helt.

Hovrätten skriver:

"Det har i målet inte framkommit annat än att X, då han stoppades av polisen, var på väg till sitt arbete iklädd arbetskläder och att kniven låg i fickan på arbetsbyxorna."

Hovrätten konstaterar att 37-åringen i sitt arbete bland annat tar emot och packar upp emballerade varor. Arbetsgivaren tillhandahåller visserligen knivar till de anställda för uppackning men dessa har ansetts för små och klena för visst emballage och flera anställda har därför skaffat egna knivar.

En kollega till 37-åringen har också uppgett att hon sett honom använda kniven på jobbet och att hon även lånat den av honom vid något tillfälle.

Ett knivinnehav med anledning av behov i arbetet medför i de flesta fall att innehavet är befogat så länge kniven är lämplig för behovet, konstaterar hovrätten som skriver:

"X är väl tilltagen för de arbetsuppgifter han beskrivit. Kniven ger även till karaktär och utseende sken av att ha ett annat användningsområde. Kniven är dock inte så avvikande från en, för de aktuella arbetsuppgifterna, tillbörlig kniv att innehavet inte kan anses befogat. Med anledning härav ska åtalet ogillas och beslaget av kniven hävas till X.""

Slutsatsen är att det är ok om innehav är befogat, för jakt är kniv befogat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner en grabb som fick lära sig att scoutskjorta på innebär tillstånd att bära kniv varhelst man så önskar - det slutade med att farbror polisen tog kniven och grabbens föräldrar fick hämta den på polishuset. Strålande pedagoger, polisen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gött!

 

Jag har blivit stoppad i kön till en mack, och fått frågan varför jag har kniv..

Efter jag hälsat och tagit han i handen, svarade jag att jag var på väg till jakt.. och bad om ursäkt.

 

Polisen skrattade, och påpekade att jag hade lämnat Västerbotten och välkomnade mig till civilisationen, och påpekade att verktyg till mosbrickan ingick i menyn.

Inge tjafs, bara skratt..

 

 

Exakt- för att här med befogat innehav handlar enbart, enligt mig då om hur man bemöter och hanterar den enskilda tjänstemannen. Klarar man det så blir det inga bekymmer. /CHristian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knivlagens syfte är väl att kunna plocka allehanda vapen från buset?

 

Har man som polis, väktare, ordningsvakt eller vad man nu är då man får för sig att bråka med folk som har kniv detta syfte i bakhuvudet så borde man ju helt enkelt ge fan i jägare, fiskare, svampplockare etc, visst kan man samtala med dom så inget verkar konstigt men att börja plocka knivar av folk som faktiskt har ett bra skäl till att bära dom känns lite löjligt.

 

Jag måste dock se rätt snäll ut då jag i regel har minst två knivar på mig när jag är påväg till och från jakt, trots att jag både stoppats på en väg mitt i natten som ofta trafikeras av lite skummare typer, träffat på polisen på mackar strax utanför stockholm och snubblat in i ett väpnat rån där offret hade blivit rånad med en hagelbössa och jag hade en hagelbössa liggandes i bilen så är det ingen polis som någonsin velat bråka om mina knivar, det är en gång på en mack i kungsängen som jag fått frågan vad jag har den stora kniven till, ett enkelt för att avliva skadat vilt som hunden håller fast räckte som förklaring den gången.

 

Flygplanskontroller kan jag dock ha större förståelse för att man är jävlig, jag skulle inte släppa ombord en enda kniv om jag stod som flygplanskontrollant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt- för att här med befogat innehav handlar enbart, enligt mig då om hur man bemöter och hanterar den enskilda tjänstemannen. Klarar man det så blir det inga bekymmer. /CHristian

Poliser är folk dom med, fast dom har en roll som gör att dom kanske drabbas av dra på sig del av cynism .. Men man ska inte dra alla över en kam.

Dom jag träffat på har varit både sakliga och trevliga trotts sin roll som lagens väktare..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en liten plutt med poliser som tyvärr är tappade bakom en vagn, men som tur är så är den plutten mindre än i samhället rent generellt.

 

Har alltid två knivar i bältet vid jakt, en Browning fällkniv som är lite slit och släng o tandpetare samt en Swingblade. Är det passröjning så är jag även bestyckad med en Cold Steel Trailmaster och en yxa. De två sistnämnda hamnar då på passagerarsätet tillsammans med patronbälte, aktiva hörselskydd, avståndsmätare/kikare och diverse andra pryttlar, bössan i baksätet i fodral.. Har blivit stoppad ett par gånger i rutinkontroller för blås och körkort, men inte ett ljud om bössor, knivar mm :P

 

En normal polis ser ingen anledning att ifrågasätta en jägares utrustning... och i synnerhet inte kl halv fyra på morgonen när han kommer körande i full camomundering..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...