Hoppa till innehåll

Jämte eller Karelare


david.petersson

Recommended Posts

Jag har siktar på att skaffa en ställande hund framåt nästa höst men har svårt att bestämma mig för vad.

Jag tänkte för en gångs skull vara ute i god tid och samla in så mycket info jag kan.

Jag har efter lite diskuterande med några vänner en tanke om att skaffa Karelare eller Jämte.

Hunden ska användas till älg och gris och även funka för eftersök, dock inte i NVR.

Marken är väl att betrakta som relativt liten, ca 900 ha, så vidlyftiga hundar är inte önskvärt, detta är väl till viss del individuellt.

Så ös på med erfarenheter om de båda raserna, väldigt gärna skillnader för er som har erfarenhet av båda raserna.

Skulle uppskatta om nivån kan hållas hög och slippa tjafs om vilken ras som är den bästa, vill mest ha en diskussion ang egenskaperna de båda raserna emellan...

David

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gråhund!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Va trött man blir...

Nej, har jag ju sagt...

Kanske ska lära Eley lite hyss.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på markens storlek, skulle jag också säga gråhund.... ;)

Annars är jämte det säkra kortet enligt mig.....fast funkar den som den ska är 900ha ingen stor mark...

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att den marken inte är optimal avs storlek men det finns inte mycket att göra något åt det...

Hörde senast idag att karelare kan vara lite snäva i söket så en tanke var att de kanske passar bättre till vår mark men det är ju så mycket mer än det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min uppgattning om karelare är att...visst finns det många jaktljumma individer med trångt sök och korta förföljanden.

Men satsar du på rn fungerande jakthund och har turen att få det....då räcker inte 900 ha, samma gäller för jämten....är dom lite jaktljumma så funkat det.

Åvisso är det nog detsamma för grållarna, fördelen är att dom generellt är lite kortare i frisöket...

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi då bortser från storleken på marken och istället pratar ren jämförelse raserna emellan...

Hur jagar en karelare jämfört med en jämte?

Vilka rastypiska skillnader finns och vad ska man tänka på med respektive ras?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden enligt mig är väl att du har väldigt mycket större chans att få en fungerande jakthund om du väljer jämte.

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur marken/älg/gristäthet ser ut behöver den arealen inte vara nåt större problem. Sen hjälper det till mycket om du har en god kontakt/lydnad/inkallning på hunden.

Jag har själv aldrig jagat med karelare,men som sagt är det nog lättast att hitta ett bra jämthunds ämne.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med tanke på markens storlek, skulle jag också säga gråhund.... ;)

Annars är jämte det säkra kortet enligt mig.....fast funkar den som den ska är 900ha ingen stor mark...

mvh/Urban

Mja... 900 kan gott och väl räcka. Vi har just nu 3 jämtar i laget och en grolle, på 1000ha.

 

Jag säger Jämte helt enkelt för att jag gillar rasen och deras psyke/samarbetsvilja. Rasen är också större(antal) med bättre möjligheter att hitta avelsdjur som uppfyller dina krav och att det är lägre % hundar som inte fungerar till jakt än hos mindre(antal) raser

 

Sen är det viktigt att du tittar på föräldrarna och gärna deras syskon och längre bak. Du vill inte ha hundar med 0-5 p i snitt på förmåga att ställa i upptag och förmåga att ställa flyende älg. Samtidigt som viljan att förfölja snittar 8-10 p

Du vill ha en valp från avkommor som har en förmåga att ställa som ligger på 8-10 p och vilja att förfölja bör inte överstiga 4-6 p, hos föräldra djuren.

Söket bör inte heller vara allt för vidlyftigt, där kan det räcka med 5-6 p i snitt poäng.

 

Du kan ha en rätt dåligt jakthund, men envis så den förföljer tills det står och på det viset få ståndskall när älgen inte orkar fly längre. Den hunden ger mest troligt fler stånd/släpp även om det kan vara mil utanför jaktgränsen.

 

Hunden som har en mycket god förmåga att ställa i upptag och kan ställa flyende älg inom 1 km, men släpper om det börjar dra iväg mer än 3-5 km och inte söker allt för stort. Den kanske hittar och ställer lite färre älgar/släpp än den mer envise sjumilaspringaren.

Men gengäld så kanske du kan få skottchans oftare iom att det står på egen mark när hunden skäller, samt att du förmodligen kan släppa fler dagar/år iom att den inte drar så långt att den måste stå över och vila i 1-2 dagar efter varje släpp.

 

Som kvälls porr så kan du sitta och titta på hundar och linjer här: http://www.hittaalghund.se/

Kan garantera att du kan slå död på många, många timmar på att läsa snittpoänger och kullvärden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 På 900ha skjuter ni 2-4 älgar gissar jag? Är svinstammen etablerad ordentligt så kanske valet av hund skulle styras mer av utav detta. Även jag väljer således inget av det föreslagna utan en smidig liten gråhund. För älgjakt i Norrland, Jämthund eller Ö-laika. För blandjakt i Svealand utan tvekan gråhund eller v-laika eller för den delen en bra karelare/finnspets om man har tur att hitta en som funkar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har 5 st på tilldelningen och en kraftigt ökande vildsvinsstam.

Tanken är att kunna åka runt lite som hundförare också.

Med all respekt, jag vill INTE ha gråhund.

Det verkar vara svårt att hitta vettiga hundar i karelare om jag förstått det rätt så det lutar mest åt jämte.

Men det har mest pratats om storleken på marken och rätt lite om hundarnas egenskaper och jaktsätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, kom in i matchen och köp en småviltshund istället. Det här är ju bara nån tillfällig hjärnblödning ;)

Hade jag funderat på ställande så hade jag valt mellan gråhunn och jämte. Detta eftersom jag tror att alla spetsar jagar ungefär likadant, och de två nämnde förmodligen ger "säkrast" kort vid valpköp.

Jag tippar på att det finns lika mycket skillnader i hur hundarna fungerar och jagar (sök, ställande, förföljande etc) inom raserna som emellan dem.

Alltså, en jävligt bra karelare kommer inte göra dig besviken, inte heller en jävligt bra laika, eller en jävligt bra jämte, eller en jävligt bra finnspets eller en jävligt bra samojed (true story) eller en jävligt bra nobs, eller en halvdan gråhund.... :P

Men se till att hitta tillräckligt bra gener!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Tyvärr får jag nog hålla med, särskilt när en Jämthane blir några år så bygger dom på sig rätt mycket massa. Sen är det ju bra när man ska få stopp på en skadad gris men det ju en helt annan sak!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, kom in i matchen och köp en småviltshund istället. Det här är ju bara nån tillfällig hjärnblödning ;)

Hade jag funderat på ställande så hade jag valt mellan gråhunn och jämte. Detta eftersom jag tror att alla spetsar jagar ungefär likadant, och de två nämnde förmodligen ger "säkrast" kort vid valpköp.

Jag tippar på att det finns lika mycket skillnader i hur hundarna fungerar och jagar (sök, ställande, förföljande etc) inom raserna som emellan dem.

Alltså, en jävligt bra karelare kommer inte göra dig besviken, inte heller en jävligt bra laika, eller en jävligt bra jämte, eller en jävligt bra finnspets eller en jävligt bra samojed (true story) eller en jävligt bra nobs, eller en halvdan gråhund.... :P

Men se till att hitta tillräckligt bra gener!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Jag tror faktiskt inte det är en tillfällig sjuka utan en långt gången frustration över att sitta stilla på kalla pass kombinerat med att det varit knäpptyst de senaste 7-8 åren, antingen är hunden värdelös eller så vågar inte föraren släppa.

Då får man ta tag i det själv.

Jag kommer lägga stor vikt vid generna men är fortfarande lite kluven om man ska satsa på hane eller tik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har sin skäl och tänker inte fråga dig varför (eller var det jag just gjorde?) :tongue:

Vi har jagat gris med hund i 15 år här hemma, därifrån baserar jag mina erfarenheter. Jämtar är mysiga och bra älghundar, men dom är kraftigt överrepresenterade i skadestatistiken här omkring. Size matters när det gäller svinjyckar.

Jag är ju också av samma åsikt som MKJ. Många jämtar och då framförallt hanar har ingen lämplig kroppsbyggnad för att jaga gris.

Tyvärr får jag nog hålla med, särskilt när en Jämthane blir några år så bygger dom på sig rätt mycket massa. Sen är det ju bra när man ska få stopp på en skadad gris men det ju en helt annan sak!

Det där var väldigt intressanta inspel...

Inget jag hört tidigare och absolut en viktig aspekt då vildsvinsstammen är på väg upp så kontakterna med gris lär bli mer och mer frekvent.

Kanske en dum fråga, men är det samma sak med tikar?

Har det bara med kroppsmassan att göra eller är de generellt mer närgångna?

Hur är det då med karelare?

Är de smidigare och mer avvaktande eller är det samma sak?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där var väldigt intressanta inspel...

Inget jag hört tidigare och absolut en viktig aspekt då vildsvinsstammen är på väg upp så kontakterna med gris lär bli mer och mer frekvent.

Kanske en dum fråga, men är det samma sak med tikar?

Har det bara med kroppsmassan att göra eller är de generellt mer närgångna?

Hur är det då med karelare?

Är de smidigare och mer avvaktande eller är det samma sak?

En karelare är normalt sett smidigare,,, men en tysk terrier är ännu smidigare :smile:

jag hoppas min nästa hund blir en karelare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En karelare är normalt sett smidigare,,, men en tysk terrier är ännu smidigare [emoji2]

jag hoppas min nästa hund blir en karelare.

Det svåra verkar vara att hitta bra linjer som faktiskt jagar bra.

Men man få ta tid på sig och välja noggrant.

Jag har tre barn som är lätt överaktiva så jag behöver verkligen ingen tysk...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är kanske bara en tysk som kan hålla uppe tempot?  :tongue:

 

Fauvarna ska ju kunna ställa också.. Även ADB... Har du funderat i de banorna? Då har du ju hund till rådjuren också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är kanske bara en tysk som kan hålla uppe tempot? :tongue:

Fauvarna ska ju kunna ställa också.. Även ADB... Har du funderat i de banorna? Då har du ju hund till rådjuren också.

Nja, siktar för tillfället på en hund för gris och älg, vill helst inte blanda in rådjuren också.

Om man inte tar tag i vildsvinen så är rådjursjakten snart akterseglad...

Vi måste förvalta vildsvinen innan de blir ett problem, ex som i vissa delar av Alvesta och Tingsryds kommun...

Andra raser som kan vara intressanta men som jag inte har någon som helst koll på är Hälleforsare eller VSL...

Kan någon av dessa vara något alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att kompetensen kring karelarna inte är så stor. Det jag har hört om de två karelarna från bygden är att den ena inte vågar skälla gris och att den andra är för het. Vilket innebär tänder. Detta är tyvärr ej konfirmerat av mig själv, andra hands källa.

Det jag kan bidra mest med är ifrån laika-perspektivet. Jag tror att laikorna är de av spetsarna som är mest formbara. Dvs på sättet du jagar, och viltet du fäller för dem blir de präglade på och jagar därefter. Jag tror också att en laika är ett säkrare kort om det är gris som kommer vara på huvudmenyn och älgen är det som kommer in de 2-3 första veckorna på säsongen. Lite så jag har det hemmavid just nu åtminstone! En jämte känns mer som en ren älghund för mig!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet mellan jämte och Karelare så är se jämnte 7dagar i veckan.

Hade jag fått gå på vad ja vill skulle jag sagt grålle eller laika och då öst modellen.

Grillen är smidig och lätt duktig spårare och helt klart en ras jag kommer ha.

Laikan jagar man allt med, rätt snäv i söken men de en jämte eller grålle gör på 15min gör laikan på max 10.

Bra stånd hund och en riktig jaktkamrat som du kan jaga allt från mård till vildsvin med jag har en laika/karelare nu och jagar allt med den resultera i många jaktdagar börjar jaga 1/8 slutar 15/3

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Valet mellan jämte och Karelare så är se jämnte 7dagar i veckan.

Hade jag fått gå på vad ja vill skulle jag sagt grålle eller laika och då öst modellen.

Grillen är smidig och lätt duktig spårare och helt klart en ras jag kommer ha.

Laikan jagar man allt med, rätt snäv i söken men de en jämte eller grålle gör på 15min gör laikan på max 10.

Bra stånd hund och en riktig jaktkamrat som du kan jaga allt från mård till vildsvin med jag har en laika/karelare nu och jagar allt med den resultera i många jaktdagar börjar jaga 1/8 slutar 15/3

varför jämte istället för karelare om det är gris på menyn?

min uppfattning är att jämten är för stor o långsam för gris, men jag vet ingen jämte som jagar gris utan bara jämthundsägare som inte vågar jaga gris, men det kanske finns lite mindre snabba jämtstammar som funkar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...