Hoppa till innehåll

Boktips - valp


markus-l

Recommended Posts

Hej!

 

Förhoppningsvis kommer det en ES framåt april. Har idag en Flat så helt ovan hund är jag inte.

 

Har dock ingen erfarenhet av valp (förra kom när han var 7 mån) och skulle gärna vilja få tips på bra litteratur om uppfostran etc.

 

Är ute efter att skaffa mig en röd tråd i uppfostran. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har några böcker som jag ska göra mig av med om det finns något intresse...!?

Viltspår-boken är redan borta...

post-4065-14204872190602_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer i Landins bok och sten Christofferssons "Fågelhundar". Dock är det väl bara Christofferssons som tar upp spaniel.

Ett annat tips är Memea mohlins "lystra" som förvisso inte är specifik för jakthundar utan mer en valpbok med tips på övningar och hur man trappar upp dem efter hundens ålders det första året.

Sedan är jag väldigt förtjust i Eva Bodfäldts "kontaktkontraktet". Inte heller om jakthundar utan mer ett "tänk" hur man tränar hund. Hon skriver ju också på en retrieverbok som åtminstone jag ska köpa samma dag den ges ut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har några böcker som jag ska göra mig av med om det finns något intresse...!?

Viltspår-boken är redan borta...

Tack för erbjudandet men inte vad jag är ute efter.. 

 

Viltspårboken är förövrigt riktigt bra!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla era tips hittills!

 

Hur är Landins böcker? Jag kan inte påstå att det jag hört och sett lite på nån film rimmar väl med hur jag vill uppfostra en hund. Han verkar ju extremt hårt , och inte på ett hårt och bra sätt. Synpunkter? Hans valpbok verkar ju bra men jag är inte ute efter att vara extremt hård mot min hund som jag får uppfattning om att han är. 

 

Jag tror mer på samarbete med kärlek och inte att man ska vara allt för hård.

 

Den Flat coated jag har nu tog det nästan 5-6 år innan poletten trillade ner. Jag var stundtals väldigt hård mot han. Poletten trillade inte ner förrän jag helt slutade i nästan ett år utan tjat, tvång och "hårda ord". När vi upptog det under lek och skoj gjorde han allt rätt som vi tidigare övat på. Nu är han 100% på praktisk jakt!

 

Med det sagt vill jag inte att fokus på den här tråden läggs på uppfostran utan på bra litteratur med sunda värderingar  :yes:

 

God fortsätting och fortsätt med tipsen  :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Landins bok bygger som du säger på ganska hårda metoder. Jag tränar inte så men har ändå lyckats få ut en hel del av boken. Det går ju inte att förneka heller att han nått fantastiska resultat med sina hundar. Med det sagt så riktar den ju inte in sig mot spaniel så det kanske inte är "förstavalet" för dig.

Det finns en annan bok som heter "Apportering till vardag och fest" av Elsa Blomster och Lena Gunnarsson. Den har fått ganska bra kritik. Den bygger helt på klickertträning och är rätt intressant. Boken tar upp både retriever och spaniel (mest retriever dock).

Det negativa är att den kan vara rätt omständig i sina övningar. Sedan kommer båda författarna från canis vilket för med sig ett tjatande om hur snälla och goda de är och hur onda och elaka andra hundtränare är. Sedan är författarna rätt oerfarna inom jakt, jag tror inte någon av dem jagar själv och det är även rätt skralt med jaktprovsresultat. Men orkar man se igenom det så är det en kul och lite annorlunda bok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska gå ner på bokhandeln och bläddra lite i Landins bok och se hur den är. Håller absolut med om framgångarna och vill därför inte förkasta tipset helt.. Är ju som du skriver möjligt att plocka ut det man själv tror på [emoji2]

Det är inte en Spaniel jag ska skaffa, blir en engelsk setter..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte en Spaniel jag ska skaffa, blir en engelsk setter..

Jag läste slarvigt, du skrev ES som i engelsk setter men jag läste ESS som i Engelsk springer spaniel. Sorry :wallbash:

Då kan jag tipsa om "skogsfågeljakt med stående fågelhund" av Helen Westerlund. Också rätt hårda tag och kanske mer än lärobok i skogsfågeljakt än en hundträningsbok. Men en del tips finns ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg den med och då du tipsar om den lägger jag in den på min lista.

Förstår inte hur man citerar via telefon-appen så du får ha överseende att jag svarar med helt nya inlägg..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg den med och då du tipsar om den lägger jag in den på min lista.

Förstår inte hur man citerar via telefon-appen så du får ha överseende att jag svarar med helt nya inlägg..

Tryck på meddelandet så får du upp fyra val, sedan väljer du "citat" :thumbsup:

Ett annat tips är Mattias Westerlund på hundskolan vision. De har webkurser och filmer att köpa. Hans sätt att träna kan nog passa dig skapligt.

En rolig sak med skogsfågelboken är att det finns massa bilder på rättfärgade settrar - Röda ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tryck på meddelandet så får du upp fyra val, sedan väljer du "citat" [emoji106]

Ett annat tips är Mattias Westerlund på hundskolan vision. De har webkurser och filmer att köpa. Hans sätt att träna kan nog passa dig skapligt.

En rolig sak med skogsfågelboken är att det finns massa bilder på rättfärgade settrar - Röda ;)

Lyckas ju citera hela inlägget iaf nu [emoji2]

Westerlunds filmer kommer jag att köpa utan tvekan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har anv. mig utav Erik Wiksons böcker från Hundskolan. :thumbsup:

Jag köpte dom på 90-talet medan han jobbade där. :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Landins och Christoffersson är ju stalltipsen.

Vad det gäller Landin så visst är han hård men man ska komma ihåg att han förespråkar tidig träning för att kunna nå fram med så mjuk träning som möjligt. Oftast är ju settrarna mjukare än vorstrarna.

Dom två böckerna tror jag innehåller det mesta man behöver för att få fram en bra jakthund.

Har Westerlund kommit ut med en bok? Har sett ripjaktsfilmen med Lindroth och hans hundar ser ju jävligt bra ut.

Kul med en setter! Har jagat med Sunflowers röda och den är ju jävligt trevlig!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Westerlund kommit ut med en bok? Har sett ripjaktsfilmen med Lindroth och hans hundar ser ju jävligt bra ut.

HELEN Westerlund har skrivit en bok. Mattias Westerlund tror jag inte har skrivit nån bok. Sorry om jag var otydlig.

Kul med en setter! Har jagat med Sunflowers röda och den är ju jävligt trevlig!

Tackar :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HELEN Westerlund har skrivit en bok. Mattias Westerlund tror jag inte har skrivit nån bok. Sorry om jag var otydlig.

Tackar :)

Aha då förstår jag[emoji106] . Henne har jag gått på samma jaktprov som.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst både landins bok och christofferssons och måste säga att båda är väldigt bra, tycker man ska läsa flera böcker och prata med mycket folk och skapa sig sin egen uppfattning. Frågar du tio personer så får du tio olika svar men försök "sammanfatta" dom svaren och bilda dig en egen uppfattning.

Sen anser jag nog att det absolut viktigaste är att se vilken individ du har i kopplet, jag har tyvärr varit dum nog och lyssnat på en instruktör som jag ansåg var bra men som delvis förstört vissa delar hos min hund bara för att han körde samma metod på alla hundar Vilket är helt fel!

Apropå "shadow" så skriver landin ett intressant inlägg om det på sin hemsida.

Låter inte som någon metod jag vill använda iaf det är helt säkert!

Förresten så finns det även träningstips att ladda ner gratis från hans hemsida.

landins-hund-katt.se

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wilson hade eng. setter på den tiden när jag köpte mina böcker. :smile:

Landin hade jag inte hört talats om då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Landins och Christoffersson är ju stalltipsen.

Vad det gäller Landin så visst är han hård men man ska komma ihåg att han förespråkar tidig träning för att kunna nå fram med så mjuk träning som möjligt. Oftast är ju settrarna mjukare än vorstrarna.

Dom två böckerna tror jag innehåller det mesta man behöver för att få fram en bra jakthund.

 

Tack för synpunkter! Känns som att jag ska köpa de två böckerna och få in lite information i huvudet =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wilson hade eng. setter på den tiden när jag köpte mina böcker. :smile:

Landin hade jag inte hört talats om då.

Jag har en av hans böcker så han har jag lite koll på =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en av hans böcker så han har jag lite koll på =)

 

Ok! Vad tycker du om den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...