Hoppa till innehåll

ammunition 222


ason

Recommended Posts

Hej allihopa

funderar på att skaffa en lättstudsare i form av en 222:a. Undrar kring vilken ammo ni anser funka bäst för toppfågel respektive rådjur. Hör ju mycket rykten om sönderskjutning av rådjur men är det nån substans i detta eller bara en fråga om rätt ammo

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på toppjakten kan jag gå i god för normas 3,2g 850 ms den slöa av deras helmantlade alltså. laupas helmantel ska tydligen också vara bra. jag är ingen rådjurs jägare men det jag sett av 222 på rå har varit helt ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade

Sköt en tjäderhöna med Normas jaktmatch (3.2 grams & 975 m/s) förra helgen, ingångshålet patetiskt litet - utgångshålet var halva fågeln - fick skära bort ett lår och en hel del från bröstet. Effektivt så förbannat men föga åtråvärt när bytet ska lagas till. Fördelen är att 3.2 grams blyspetsen skjuter hål i hål med jaktmatchen i min bössa. Alltid något, men är det värt det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det så otrolig tråkigt när det händer djuret förlorar sin värdighet eller hur jag ska uttrycka mig . jag har också dålig erfarenhet med dom snabba. synd bara att dom andra är så jäkla dyra. där får man för att man inte handladdar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett av mina favoritämnen  ;D

Har använt .222 flitigt vid rådjursjakt under många år och den är enligt mig inte bara väldigt effektiv utan också skonsam mot köttet OM rätt kula används.

Undvik 3,2g kulor helt och prova ut någon 3,6 eller 4,0g som skjuter tätt,det skiljer ca 100ms mellan fabriksladdad 3,2g (ca 980ms)Vs 3,6-4,0g(ca 880ms) och däri verkar skillnaden ligga(konventionella blyspetskulor).

Sannolikt klarar inte vanliga kulor högre hastigheter än ca 880ms utan att fragmenteras fullständigt .

Ytterligare ett alternativ är homogena kopparkulor men jag har bara skjutit ett fåtal djur med sådana så där får någon annan uttala sig om för och nackdelar.

Idag använder jag .223 rem vid rådjursjakt och då den är ännu snabbare än vad .222 är så har jag ett V0 om 1000ms med 3,6g kulor,effekten är fullt jämförbar mot en 3,2g .222 med ett V0 om 980ms dvs omfattande köttförstöring vid träff i bogarna.

Håller man sig konsekvent till att skjuta bakom bogarna är kulvalet ointressant då inget annat än revbenen tar skada oavsett kulvikt och hastighet.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på toppjakten kan jag gå i god för normas 3,2g 850 ms den slöa av deras helmantlade alltså. laupas helmantel ska tydligen också vara bra. jag är ingen rådjurs jägare men det jag sett av 222 på rå har varit helt ok.

Håller med om detta. Har ingen erfarenhet av rådjur, men till fågel är Normas 3,2 850 m/s mycket bra. Och det är inte så fasligt dyr ammo, men det beror såklart på hur mycket man är på banan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

222 har ett oförkänt rykte om att vara en fågelsprängare, visst, med varmint kulor så stämmer det, men med en helmantel är det en mycket bra småviltskaliber.

Jag har jagat mycket med 222, många orrar är det som fällt in årorna, endast 1 har varit trasig, den satt risigt till inne i björksly, avstånd ca 150m, å andra sidan hände samma sak för min polare dagen efteråt, och han använde en 6.5x55, även där kvistträff innan.

Jag laddade min till ca900m/s då det gav bästa träffbilderna, sköt orre allt från 60-200m+ med gott resultat, gu vad jag ångrar att jag sålde den bössan! :'(

Nå, man gör sina misstag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade
Jag har jagat mycket med 222, många orrar är det som fällt in årorna, endast 1 har varit trasig, den satt risigt till inne i björksly, avstånd ca 150m, å andra sidan hände samma sak för min polare dagen efteråt, och han använde en 6.5x55, även där kvistträff innan.

Jag laddade min till ca900m/s då det gav bästa träffbilderna, sköt orre allt från 60-200m+ med gott resultat, gu vad jag ångrar att jag sålde den bössan!

Vad hade du för kula? Tjäderhönan jag mosade förra helgen satt efter en skogsbilväg på 80 meter. Jag är ingen expert på kulskytte men en helmantel borde inte ställa till så mycket elände som jaktmatchen gjorde. Det är fel att döma ut en kula efter ett missöde, men kan jag undvika mer mosad fågel blir jag glad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all info hörrni

Känner mig tryggare i att 222:an är ett vettigt val. Har nyttjat kalibern i en kombi ett antal år för trädskällarjakt och har i den jakten inget neg. att säga. Har då använt Normas fakriksladdade helmantel i 850-fart Funderingarna rörde mest rådjur egentligen och det redde ju Mr Mauser ut rätt grundligt.

Har ni även tips på någon studsare man skall leta ute på beg-marknaden

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för kula? Tjäderhönan jag mosade förra helgen satt efter en skogsbilväg på 80 meter. Jag är ingen expert på kulskytte men en helmantel borde inte ställa till så mycket elände som jaktmatchen gjorde. Det är fel att döma ut en kula efter ett missöde, men kan jag undvika mer mosad fågel blir jag glad.

Norma 50gr samt Sierra 55gr FMJ, laddade med vv-135 vill jag minnas...

Tack för all info hörrni

Känner mig tryggare i att 222:an är ett vettigt val. Har nyttjat kalibern i en kombi ett antal år för trädskällarjakt och har i den jakten inget neg. att säga. Har då använt Normas fakriksladdade helmantel i 850-fart Funderingarna rörde mest rådjur egentligen och det redde ju Mr Mauser ut rätt grundligt.

Har ni även tips på någon studsare man skall leta ute på beg-marknaden

mats

Sako Vixen eller Hunter är bra val, även Remington och Krico brukar gå fint, glöm inte heller BRNO för allt i världen! längre än de övriga, lite råare byggda, men skjuter ofta väldigt fint.

http://www.blocket.se/vi/9828409.htm?ca=1_3_s

Ett allternativ kan vara en kombi, typ Tikka m/70 och m/77, dom hittar du till fina pengar, skjuter regelmässigt väldigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett av mina favoritämnen  ;D

Har använt .222 flitigt vid rådjursjakt under många år och den är enligt mig inte bara väldigt effektiv utan också skonsam mot köttet OM rätt kula används.

Undvik 3,2g kulor helt och prova ut någon 3,6 eller 4,0g som skjuter tätt,det skiljer ca 100ms mellan fabriksladdad 3,2g (ca 980ms)Vs 3,6-4,0g(ca 880ms) och däri verkar skillnaden ligga(konventionella blyspetskulor).

Sannolikt klarar inte vanliga kulor högre hastigheter än ca 880ms utan att fragmenteras fullständigt .

Ytterligare ett alternativ är homogena kopparkulor men jag har bara skjutit ett fåtal djur med sådana så där får någon annan uttala sig om för och nackdelar.

Idag använder jag .223 rem vid rådjursjakt och då den är ännu snabbare än vad .222 är så har jag ett V0 om 1000ms med 3,6g kulor,effekten är fullt jämförbar mot en 3,2g .222 med ett V0 om 980ms dvs omfattande köttförstöring vid träff i bogarna.

Håller man sig konsekvent till att skjuta bakom bogarna är kulvalet ointressant då inget annat än revbenen tar skada oavsett kulvikt och hastighet.

/Micke

Hej igen

har fått tag på en beggad vixen idag. Känns kanon. Nu kan man väl känna sig som en av er grabbar. Pratade även med en av er grabbar(och tjejer kanske). Pratade även med en vapenhandlare idag som sa att det var svårt att få 3,4 och 4 grammare att stabilisera i dessa bössor men det stämmer ju inte med dina erfarenheter. Handladdar du bara eller finns det nån fabriks 3,6/4 som du rekommenderar.

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Val av patron beror väl på vad du ska använda den till, om du ska jaga med träskällare så är kanske avstånden inte så långa och då funkar ju säker långsammare hastigheter bra. Men om du ska jag toppfågel och kör på låga hastigheter, går ju som nästan hela idén på 222:an eftersom kulbanan inte blir lika bra. Då kan man ju lika gärna köra med ex 6,5 lr nått? rätta mig om jag har fel

MVH T.S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen

har fått tag på en beggad vixen idag. Känns kanon. Nu kan man väl känna sig som en av er grabbar. Pratade även med en av er grabbar(och tjejer kanske). Pratade även med en vapenhandlare idag som sa att det var svårt att få 3,4 och 4 grammare att stabilisera i dessa bössor men det stämmer ju inte med dina erfarenheter. Handladdar du bara eller finns det nån fabriks 3,6/4 som du rekommenderar.

mats

Jag har aldrig haft någon vixen men har hört av andra att de haft svårt att få 4,0g kulor att stabilisera.

De vapen jag haft ,222Rem i är tre st remingtonstudsare,en Krico samt en Tikkakombi M77k,dessa sköt alla väldigt fina träffbilder med 3,6g kulor i allmännhet och i synnerhet med Lapuas fabriksladdning 3,6g både hel och halvmantel.

Lapuas laddning har jag vid närmare eftertanke använt varje år mellan 1988-2004 och orsaken till det är att den aldrig har havererat för mig.

Idag skjuter jag med Sakos 3,6g blyspets i min .223rem och är nöjd, dock tror jag att den uppför sig ännu bättre om du använder .222.

Således blir min rekomendation med fabriksladdat: Lapuas eller Sakos 3,6g blyspets,kolla om din handlare har dessa på hyllan och begär att få provskjuta bössan först.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det skilljer bara 2 cm mellan 850 och 975 på 150m det är inte så farlig. jag använder avståndsmätare så då blir det inte så svårt att veta vart man ska sikta.

Är det verkligen så lite? Det gör väl inte så stor skilldnad isf. Då får jag ursäkta mitt skrivande utan bra belägg. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla hur många räfflor det finns i pipan !!! ???

6st då går det bra med 3.6-4gr kulor

men är det fler räfflor så måste du hålla dig till 3,2 grams kulor det finns 2st olika räffel stigningar i vixen

mvh. samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla hur många räfflor det finns i pipan !!! ???

6st då går det bra med 3.6-4gr kulor

men är det fler räfflor så måste du hålla dig till 3,2 grams kulor det finns 2st olika räffel stigningar i vixen

mvh. samme

gäller det med antal räfflor alla 222 vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft någon vixen men har hört av andra att de haft svårt att få 4,0g kulor att stabilisera.

De vapen jag haft ,222Rem i är tre st remingtonstudsare,en Krico samt en Tikkakombi M77k,dessa sköt alla väldigt fina träffbilder med 3,6g kulor i allmännhet och i synnerhet med Lapuas fabriksladdning 3,6g både hel och halvmantel.

Lapuas laddning har jag vid närmare eftertanke använt varje år mellan 1988-2004 och orsaken till det är att den aldrig har havererat för mig.

Idag skjuter jag med Sakos 3,6g blyspets i min .223rem och är nöjd, dock tror jag att den uppför sig ännu bättre om du använder .222.

Således blir min rekomendation med fabriksladdat: Lapuas eller Sakos 3,6g blyspets,kolla om din handlare har dessa på hyllan och begär att få provskjuta bössan först.

/Micke

Hej igen

jag nöter på lite till i ämnet för att jag tycker det är så intressant och ni verkar ha sån koll. Har kikat och jämfört lite data kring sako och lapuas 3,6 blyspets. sako har ju mycket högre fart på sina (1000 jmf med 880 på lapua). Har du ni märkt nån skillnad i viltet med dessa två olika. Att man vinner i flackare kulbana det inser jag!

ps tack för tipset om räfrlorna, skall kolla det ds

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder som tidigare sagts idag en .223rem och där anger Sako att deras fabriksladdade 3,56g laddning ska ha ett V0 om 1015 ms,vid test i kronograf så snittade laddningen på 1000ms i min sako hunter varmint.

Vidare anger sako att samma kula som du skriver i .222 rem har ett vo om 1000ms vilket borde göra mina jämförelser likvärdiga.

I .223 får jag stora skottskador med sakos fabriksammo om bogarna träffas,eftersom jag nästan enbart sysslar med smyg och vakjakt så har jag oftast tid att vänta in rätt skjutläge= skott bakom bogarna=köttförstöring ointressant.

Med lapuas 3,6 i .222 så fick jag oavsett kulplacering mycket små skottskador,genomskjutna bogar gick oftast att rädda.

Precisionsmässigt finns ingen skillnad mellan dessa två kulor däremot så har jag kortare flyktsträckor med Sakos kula,förmodligen då den skadar ett större område med ett snabbare blodtrycksfall som följd.

Sakos kula rivs också isär ganska ordentligt=obefintlig restvikt,lapuas kula håller ofta ihop fint med skaplig restvikt och ofta vid lite längre håll får man inget genomslag.

Jag trivs bra med Sakos kula då den skjuter tätt,ger bra effekt och minimala rikochettrisker,egenskaper som är viktiga för mig.

Hur ser din rådjursjakt ut? smyg,vak,drev,skotthåll?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

I mitt fall handlar det om smyg och vakjakt och som norrlänning inte så många kontakter med djur förstås (inte så många chanser heller). Jaktmiljön blir ofta skog/hygge och därmed inte alltför långa håll och tämligen glesbofolkat som du förstår. Jag konstaterar att det du beskriver verkar vara det logiska dvs mer fart mer förstörelse å ena sidan. Å andra sidan vill man ju att djuren ska bli på plats när man väl trycker av. Det kan ju vara värt att ofra en del av bogen för att slippa springa och leta djur i mörkret. Hur lång medelflyktväg har du på ett bakombogenskott med en sako 3.6:a??

Jag får hämta bössan om nån vecka och får helt enkelt testa av vilken kula som funkar i mitt vapen. Har du/ni/någon även nåt jag bör tänka på/fixa till med en Vixen för att krama ut den där sista presiscionen

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara värt att ofra en del av bogen för att slippa springa och leta djur i mörkret. Hur lång medelflyktväg har du på ett bakombogenskott med en sako 3.6:a??

Jag får hämta bössan om nån vecka och får helt enkelt testa av vilken kula som funkar i mitt vapen. Har du/ni/någon även nåt jag bör tänka på/fixa till med en Vixen för att krama ut den där sista presiscionen

mats

Medelflyktväg med Sako 3,6 ca 20m,med Lapua 3,6 ca 30m så skillnaderna är marginella.

Nu skilljer det ju en del i storlek mellan norrländska rådjur och sörmländska så däri kan sannolikt skillnader i stryktålighet och flyktsträckor ligga,mina erfarenheter gäller enbart sörmländska rådjur.

Jag kommer under vintern att få min .223 pelarbäddad/plastbäddad för att krama ur det sista i precisionsväg ur bössan,är nog helt rätt att göra på din vixen också.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 16 years later...

Jag har fyndat en Tikka m70, kulkalibern är 222rem. Detta är första gången jag äger ett vapen i 222rem och ens klass 2, så jag funderar på vad för kulor som kan tros funka i den? Denna tråd dök upp när jag googlade så självfallet var jag tvungen att väcka den till liv igen. 🤩

Målet är att pürscha rådjur med Tikkan, och lokala XXL-butiken har 3,6 g Oryx på lager. Det funkar väl, men känns ju rätt trist att sponsra XXL och Norma. Helst vill jag använda blyfritt, och har hittat att Fox tillverkar en färdigladdad 2,9 g kula. Även Lapua Naturalis på 3,2 g har jag sett. Någon här inne som har erfarenhet av dessa kulor eller något annat bra tips? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...