Hoppa till innehåll

Work sharp - poor mans tormek


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Ojsan.

Hade missat alla svar (och frågor) i tråden....

 

Svaret på frågan i början av tråden, den om slipbanden, är att till budgetversionen som jag har så finns det slipband med kornstorlek 80, 220, 6000. 

80 kan ju vara bra om man behöver lägga om en egg från grunden, tex om man fått hack i den eller det gått flisor som det ju gör i moderna hightechstål om man tex bänder i leder. 

220 räcker i de flesta lägen.

6000 om man vill nörda lite. Men personligen föredrar jag då en vanlig strigel med lite slippasta.

 

Svaret på frågan om riktning är att bandet går medsols om man ser på maskinen så som den ligger på bilden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt, attan vad smittsam denna tråden blev :-)

 

Japp! Har en kockkniv som jag fick av några goda vänner när jag fyllde 30. Den har varit körd i flera år.. nu ska den återupplivas  :wub:  :wub:  :wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu testat och den är inte alls tokig. Helt över mina förväntningar och snabbt gick det och det blev vasst som attan. Bra slip för dom pengarna :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma här blåste liv i min kära kock-kniv. Såg sen när jag testare på fler att jag inte gjort helt rätt så detta går att utveckla [emoji173]️

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste igenom Jaguarmagasinet nu på morgonen på nätet.

 

Där har de den billigare för 995:-

 

Men de har även den dyrare Ken Onion för 1595:-.

Dock framgår det inte hur många slipband som följer med i priset, men några är det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg det jag med, lite tråkigt att det skall vara så där, 100 lappar hit och dit. Jag hämtar ut min slip ikväll, troligen har jag något på G i form av test till helgen. /CHristian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det kampanj på Hylte på dessa, 995 för budgetvarianten och 1695 för edition. Beställde den enklare igår efter lite jämförelser på tuben.

Skynda o fynda!!

:smile:  :thumbsup:

 

 

Läste igenom Jaguarmagasinet nu på morgonen på nätet.

 

Där har de den billigare för 995:-

 

Men de har även den dyrare Ken Onion för 1595:-.

Dock framgår det inte hur många slipband som följer med i priset, men några är det.

Se tidigare inlägg. Samma pris på Hylte, betalade min i fredags när jag hämtat ut den. Också kampanj på band på Hylte. Tror att det är på alla ställen som kränger den. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ooops, såg att det skilde en hundring på den dyra varianten, sorry :sleep:

 

No problems!

 

Jag har ju köpt min dyrare för 1450:- som bör komma hem vilken dag som helst nu  :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu packat upp och testat att slipa några knivar.  :yes:

 

Det är enkelt.

Man lägger dit kniven, håller den mot anhållet och startar maskinen. Sen drar man kniven längs med anhållet och låter den rulla på det lilla gummihjulet som ligger mot egggen. Just den delen är enkelt.

 

Sen blir det lite mer att fundera på när det gäller kornstorlek på bandet, hastighet och osv,

Men det kommer säkert när man jobbat lite mer med den.

 

Slipade först en hantverkskniv som egentligen var rätt vass från början men inget större värde om den blev oduglig.

Gick rätt enkelt, men svårt att komma ända in mot parerskyddet/handtaget. Jag utgick från den vinkeln som de rekomenderade i det medföljande infobladet, men när jag var klar skulle jag använt en flackare vinkel. 

   Man byter enkelt band för olika kornstorlek för olika resultat på kniven.

 

Slipade sedan en från början värdelös kockkniv som jag egentligen inte vet varför jag har kvar.

Den gick enklare att slipa än hantverkskniven men fick inte någon "rakahåretpåarmarnaskärpa", men det beror nog mest på kniven. Den blev vass, det kan jag inte säga något om, men inte galet vass.

 

Och till sist en bättre kockkniv. Och den blev galet vass.  :woot:

 

Har inget att klaga på alls.

Är helt klart nöjd.

 

Det jag är lite fundersam till är hur snabbt man nöter ner slipbanden och det lilla gummihjulet man drar den vassa eggen på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det ger väl sig, men kanske nån som haft den längre kan svara på det. Har också slipat en 5-6 knivar med bra resultat. Alla har blivit vassa och jag har kört med mellangrovt och sist det fina. Men visst var någon kniv lite "hårdare" men tycker att det blev bra resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slaktade min bock igår och sen var diverse knivar inkl passnings- samt flåkniven rätt slöa. Ikväll tog det drygt en minut per kniv så är de sylvassa igen. Me like! :) Att man inte skaffat nåt ordentligt tidigare - vansinne!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som provat att skärpa eller lägga ny egg på knivar med hårdare pulverstål typ Fällknivens 3G-stål eller liknande? Tror det oftast är härdat till 62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provåkte igår, med en tanke om att nya slipband kan vara otroligt vassa osv, så jag började med två arbetsknivar med parerskydd, för att dels arbeta med knivarna men även att för att arbeta in banden lite, vilket faktiskt behövdes enligt mig,

ok det visade sig ju lite knöligt med sådana, parerskydd dvs och där behöver man nog mer träning med maskinen, annars gick det bra att,

1 lägga en helt ny egg på en kniv som var helt rund, det gick bra

2 bygga en ny eggvinkel på den andra slöa kniven, det gick bra

ovanstående företogs med det grövsta bandet, som verkligen avverkar bladmaterial.

 

Kvarstår är att köra de båda knivarna med medium band och en avslutande touch med halv fint band.

 

Ikväll om jag hinner skall jag ta fram en gammal kökskniv och se vad man med den kan göra. /CHristian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provkörde nu på morgonen, fasen vad lätt det var att få knivarna vassa :-) Liksom Christian valde jag ett par grövre arbetsknivar först för att köra in banden, och mig själv så man inte gjorde nåt dumt med dom bättre knivarna. Får nog säga att det är nästan idiotsäkert att få en vass egg med maskinen ;-)

Det gick så lätt att slipa att jag tog alla köksknivarna också av bara farten.. :-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...