Hoppa till innehåll

Projekt Big Boar


defransson

Recommended Posts

Nu är det dags för ett första "riktigt" projekt som planeras kunna få ta lite tid.

 

Bakgrund

Planen är att bygga en bössa i en lite grövre kaliber som skulle fungera i Afrika men tanken är primärt jakt i Sverige
och då kanske inte minst vildsvin som tänkt villebråd.

 

Naturligtvis duger min 30-06 utmärkt till allt svenskt vilt men man lever bara en gång och jag har inte tänkt att dö så väldigt nyfiken.

 

Projektspecifikation

Projektet kommer att bli att bygga en bössa i den kanske inte vanligaste kalibern 404 Jeffrey.
Varför man väljer denna kaliber kan man ju fråga sig, men jag har helt enkelt blivit förtjust i den.

Visst är det overkill för vildsvin men å andra sidan gav hustrun frikort för grovkalibrig bössa när vildsvinen gjorde sitt intåg på vår mark
så varför inte utnyttja detta.

Bössan ska var byggd på en Mauser 98-mekanism och utrustas med moderna öppna riktmedel, rak stockning i ett oömt material
samt optik i lämplig dimension med snabbfästen.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2682-0-46904100-1427871152_thumb.jp

 

Denna skapelse kommer att vara  utgångspunkt för projektet.

Det är en Mauser 98 i 10,75x68 som jag kom över otroligt billigt på Facebook.

 

Originalkolven är spräckt så den kommer att bytas ut direkt och sen ska bössan förhoppningsvis brotschas om till 404 Jeffrey.

 

Tänker mig något i den här stilen som kolv till att börja med:

 

http://www.boydsgunstocks.com/ProductDetail?ItemNumber=320631G04112

 

Vill ha något som väger en del för att hjälpa till med rekylen som blir.

Kanske blir något annat längre fram men Boyd's känns som rätt väg att börja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stor gris eller stort lopp? Var det inte Boyds som fick skit på grannkanalen för att de inte håller?

För en pang av detta slag hade jag gärna lagt en lite tyngre valnötsstock som grund för att dämpa rekylen. Tanken att riva om patronläget hade jag noga tagit med en smed för ev bekymmer med matning osv.

Utöver det fantastiskt projekt. Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg annonsen där du nöp donatorbössan. :)

För egen del hade jag nog börjat med originalkalibern, sen ev gjort om den. På det viset får du dubbel kalibererfarenhet av projektet. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg annonsen där du nöp donatorbössan. :)

För egen del hade jag nog börjat med originalkalibern, sen ev gjort om den. På det viset får du dubbel kalibererfarenhet av projektet. :)

Mja, visserligen en tanke men dels är siktet alldeles för klart inställt på Jeffrey och dels känns det som en massa handladdningsprylar i onödan.

 

Stor gris eller stort lopp? Var det inte Boyds som fick skit på grannkanalen för att de inte håller?

För en pang av detta slag hade jag gärna lagt en lite tyngre valnötsstock som grund för att dämpa rekylen. Tanken att riva om patronläget hade jag noga tagit med en smed för ev bekymmer med matning osv.

Utöver det fantastiskt projekt. Christian

Gillar ordlekar  :thumbsup: .

 

Som jag har fattat det har Boyds haft problem med sprickor där man inte bäddat lite grövre kalibrar så en bäddning ingår i planen.

Jag kanske har missat något men så fattade jag när jag gjorde hemläxan.

 

På sikt är det dessutom kanske möjligt att det blir en snygg valnötskolv också/istället fast problemet är att jag är alldeles för lite träfetischist (några år på en ädelträfirma gjorde mig mätt)

och lite för snål för det. Helst skulle jag vilja ha en McMillan liknande den jag har på Rugern, men jag misstänker att vikten, eller snarast bristen på vikt, inte är optimalt för den här kalibern.

 

Har börjat höra mig för med smeder om vem som kan tänkas vilja göra ett sånt här jobb. 

Fasen vad svårt det är att vänta och låta det ta tid, nu vill jag ju komma igång!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska i vart fall följa projektet ditt då en liknande bössa fast i originalkalibern varit på drömlistan ett tag. :)

Vill du ha en Mcmillan så beställer du bara med magnumfill eller sniperfill för att öka vikten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wunderbaaaar :wub:

 

När det gäller nuvarande och tänkt kaliber har jag ingeting att komma med, jag är inte alls påläst när det gäller dem och har naturligtvis då inte heller någon erfarenhet. Stock däremot har jag lite erfarenhet av när det gäller Boyd´s. Min M98 är nerbäddad i en sådan du länkar till, det är en alldeles utmärkt stock, förutsatt att man accepterar de egenheter laminat har.  Stocken har inga som helst problem att hantera rekylen i min 338-06Ai, men det är ju på många sätt en frökenkaliber som dessutom skjuts med broms. Min andra Boyd´s är en featherweight thumbhole som har huserat både 9,3X57 och nu senast 458WinMag. Där är rekylen lite mer att hantera. Båda stockarna är bäddade och det ser inte ut att vara några som helst problem för stocken att hantera rekylen runt bäddningen på 458. Nu har jag iofs inte skjutit mer än ca 150 smälla. Den har dock spruckit i kolven, men det är bara för att jag fräst ur den så att det helt enkelt blev för lite trä kvar, det hade den knappast gjort om inte klåfingrige herrn mer fräsen varit framme.

 

Nåväl, jag kommer att följa projektet och hoppas du blir nöjd i slutändan, du kommer oavsett att lära dig en massa under resans gång. :thumbsup:

 

EDIT: Jag gillar också ordleken i projektnamnet :wink:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

404 Jeffery är fina grejer :wub:

Jag kan garantera att originalbössan måste vara extremt otrevlig att avfyra med den stockningen, bakkappan och totalvikten... :wallbash:

Knappast nåt förstahandsval för rekylfjollan sidelock :tongue:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från dig som bär svartlackade chaps och har en röd boll i flabben när du drar i avtryckaren för att likt Elmer Keith "njuta". ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som jag också funderar kring är ju riktmedel.

På sikt ska det på kikare med snabbfästen, men den dagen, den sorgen.

 

Först och främst vill jag ha bra öppna riktmedel på den.

Detta är ett ämne jag är helt ny på då ingen av mina bössor har sina öppna kvar.

Recknagel gissar jag är ett bra ställe att börja på men hur ska man tänka.

 

Obs! Ingen hänsyn behöver tas till att det ska se klassiskt "Afrika" ut utan jag vill ha bra moderna riktmedel som funkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från dig som bär svartlackade chaps och har en röd boll i flabben när du drar i avtryckaren för att likt Elmer Keith "njuta". ;)

 

Jag blev fan tvungen att googla "chaps" då jag inte hade en aning... Idag har jag lärt mig någonting nytt och kan samtidigt säga att inte all lärdom är av godo! :sick:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifbössa.jpg

 

Denna skapelse kommer att vara  utgångspunkt för projektet.

Det är en Mauser 98 i 10,75x68 som jag kom över otroligt billigt på Facebook.

 

Originalkolven är spräckt så den kommer att bytas ut direkt och sen ska bössan förhoppningsvis brotschas om till 404 Jeffrey.

 

Tänker mig något i den här stilen som kolv till att börja med:

 

http://www.boydsgunstocks.com/ProductDetail?ItemNumber=320631G04112

 

Vill ha något som väger en del för att hjälpa till med rekylen som blir.

Kanske blir något annat längre fram men Boyd's känns som rätt väg att börja.

Såg den för ett par dagar sedan, visst var det den med knäckt kolv ägaren skulle skrota? :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg den för ett par dagar sedan, visst var det den med knäckt kolv ägaren skulle skrota? :)

Japp, den är det!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag har läst om ett projekt i Vapentidningen som också byggde på en 10,75x68 som byggdes om till en 404'a :smile:

Detta blir Intressant att följa :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratat med Åre bössmakeri och de var intresserade av att göra uppbrotschning och matningsjustering. Kommer att kosta lite, men det blir, initialt i alla fall, den stora kostnaden.

Jag lovade mig själv att inte ha bråttom, men jäklar vad det är svårt att tygla sig när man väl initierat ett projekt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Licensen i lådan idag. Förhoppningsvis får jag hem donatorbössan i helgen så att projektet kan ta fart (eller läggas ner om den är i totalt uselt skick).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

d8d2c78443101e6f5f89407a11ebf01c.jpg

Bössan hemma och omedelbart nedmonterad. Ser bättre ut än väntat, oborrad med flaggsäkring. Den hade en del ytrost men inte värre än att det gick att gnugga bort.

d509081e9b6deee20ce9de35790ef782.jpg

Stocken bär tydliga spår av olja som runnit ner så det är inte konstigt att den spruckit.

Säljaren tyckte att den sparkade väl hårt. Inte så konstigt med lätt stock och - wait for it - bakkappa av stål. Tro fan att det känns!

Nu ska den skeppas till smed i närtid så får vi se exakt vart projektet landar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra val, tycker jag. Jag har en på 338an. Lite tung, som laminatstock är, men skön att hålla i och vettig rekylupptagning. Du vill kanske montera mjukare bakkappa, original är bara massiv gummi. Du gör bra i att kapa den lite i så fall, den är lång som den är.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis så går tankarna. En lite tjockare Pachmeyr och kanske någon cm bort.
Jag är ju inte så storväxt (i alla fall inte på längden).

 

Det fanns ett par andra modeller på stockar hos Boyd´s som också var intressanta men tyvärr kostar de >$99 så de går bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bössan på väg till smeden. Det är alltid lika roande att komma in till Posten och skicka ett vapen.
Killarna älskar värdetejpen som inte går att dra längre än någon dm innan den går av.

Jag hälsade glatt att jag kommer imorgon med andra delen  :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...