Hoppa till innehåll

Svart bälte i ProChrono Plus någon?


Hipshot

Recommended Posts

Fick slik.. Plus modell står det på en etikett.. kul!

 

Ska ju testa laddningar så jag tänkte provköra på tomten med luftgeväret. Monterade och lyckades ändra från ft till m per sekund. Laddade och drog en diabol igenom kronografen på en av Fx angiven hastighet av 180 m per sekund.

 

166 sa kronografen... tror mer på den..

 

Men sen ville den inte mer, vred upp i nästa skott och sköt på full fräs men trots ett antal pärlor igenom kronografen så fick jag inget värde? Läser instruktionsboken och enl den så ska det bara vara att skjuta?

 

Kan kanske ha varit för nära håll, jag vet inte, såg när jag kom in att den ville ha ett avstånd på 10 feet..

 

Något jag missat här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste en manual, iofs Pro Chrono Digital hos kompisen och i den stod något om att luftgevärskulor var svårregistrerade i kronografen...

 

Ska se om jag hittar på manualen på nätet.

 

Edit; Hittade manualen och kopierade det intressanta stycket.

 

"Distance to the muzzle is not a factor with these types of guns. The main issue here is that BB’s are probably one of the most difficult projectiles to measure using light-based techniques, because they are round and shiny. However, at Competition Electronics we achieve good results with BB’s all the time. You may need to control and modify the lighting conditions though."

 

I min värld är BB´s både rundkulor och diaboler.

 

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur var ljuset?

Har du dåligt ljus kan det vara svårt för kronografen att registrera skott.

Skjut ganska nära sensorerna typ 10 cm över.

Tio feet kan nog stämma ganska bra iaf på krut vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höll på en del med luftgevär tidigare och min Chrony var lite kinkig med när solen inte lös tillräckligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Molnigt var det men inte svart eller vad jag ska säga.. Men om den funkar som den ska, vilket den borde, så är det bara att skjuta igen och igen och igen? Man ska få nya värden? Kul pryl helt klart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite känsliga för ljusförhållanden är dom. Gillar inte moln som seglar förbi solen, eller för den delen grenar som vajar i vinden och skuggar... Dvs småmulet hela tiden eller klart solsken är bättre. 

Sköt lite pil inomhus i min, funkade inte med lysrörsljus.....

Gissar att om det var "regntunga" moln, kanske ljuset inte var bra nog. Särskilt med små projektiler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en sådan och så fort det blir moln eller sent på hösten kan man gömma att använda den. Sensorerna är för okänsliga. Annars fungerar den bara fint även om det inte är helt lätt att göra en total reset av den då det kräver en del fingerfärdighet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den funkade sisådär.. testade att slita bort plastpinnarna, då gick den marginellt bättre. Fick det dock i f/s trots att jag stängde av och höll knappen intryckt när jag slog på.. flera gånger.. Men det går ju att räkna om. Kul pryl!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo den är lagom rolig att ändra någonting eller radera något på. Nog borde det gå att göra ett lite mera användarvänligt gränssnitt utan att behöva slå av och på samt trycka en massa gånger på en knapp för att komma rätt i menyn.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...