Hoppa till innehåll

Luftgevär till grabben - Det bidde en FX Cyclone - Hjälp sökes!


Wizard

Recommended Posts

Äldsta grabben gillar att skjuta och har börjat bli rätt duktig på det, men min CZ 453 Varmint är för lång för honom och eftersom teleskopiska kolvar är förbjudna även på .22LR så har jag börjat snegla på ett luftvapen till honom.

Ett PCP med magasin är det bästa eftersom det då blir minst support från min sida och han kan klara det mesta själv. (så jag kan koncentrera mig på min egen bössa när vi skjuter ;) )

 

De enda jag har använt är FX Cyclone och BSA Scorpion men det finns ju även Weihrauch, Air Arms, Umarex, GunPower, Webley, Crossman, BroCock, Diana, Walther Rotex, Daystate och Hatsan för att lista några tillverkare...

 

Vad rekommenderar folket? Några man absolut inte skall titta på?

 

Alternativet är ju att köpa ett Weihrauch med fast pipa men det är ganska tungt att spänna upp fjädern på en sådan bössa och risken är att det blir lite besvikelse då. Han är bortskämd med att skjuta min 22:a med 10-skotts magasin när vi skjuter på skjutbanan här hemma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera Benjamin Marauder, läskig precision,mycket hög driftsäkerhet och enkelt handhavande.

Har provat tre olika FX och visst är dom bra men lite väl överarbetade för min smak.

Min Benji har allt jag sökt efter och en semitaktisk kolv får man på köpet;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan varmt rekommendera Benjamin Marauder, läskig precision,mycket hög driftsäkerhet och enkelt handhavande.

Har provat tre olika FX och visst är dom bra men lite väl överarbetade för min smak.

Min Benji har allt jag sökt efter och en semitaktisk kolv får man på köpet;)

/Mike

 

Den verkar ju synnerligen riktig trevlig men £830 var lite i saftigaste laget...  :mellow:  (jag skall till England om några veckor och förr brukade luftvapen vara lite billigare där och jag tänkte nu eventuellt spara in några kronor genom att köpa den där)

Skall leta vidare om det inte finns bättre priser på andra ställen för det kanske var extremt dyrt just på den sidan där jag kollade nu.

 

Annars är ju Benjamin Marauder i karbinmodell väldigt populär i England såg jag, men det är inte det jag letar efter.

 

Tack för tipset!  :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min fx verminator är mycket liten och smidig.

Precision har den och jag gav 6 tusenlappar för den med ett bra sikte från Hawke monterat så kolla begagnat marknaden först.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar du en fin begagnad FX 2000 så kan jag rekommendera den. Både ser ut som och känns som ett riktigt jaktvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag varit med grabben och klämt på lite bössor, eller han har fått klämma på lite bössor eftersom det är han som skall kunna skjuta och det blev en Hatsan AT44-10 TACT med teleskopisk kolv så jag slipper kapa kolven och sen framöver hålla på att förlänga den i takt med att han växer. 

Att den även kommer att funka för mig med ett enkelt handgrepp är ju inte heller fel ;)

 

Jag hade trott att det skulle funka att fylla den med kompressorn men ack så fel jag var ute så det blir fotpump att börja med.

 

Inte gratis blev det men det kändes som en rätt gedigen bössa, även om modellen vi klämde på var med tumhålskolv och inte den taktiska varianten, men den är beställd och kan hämtas om några veckor.

Kan lova att grabben hade ett rejält flin när vi lämnade Kjell Sport i Sjöbo :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt, förresten en annan sak, hade han en kal 28 browning bock hemma? /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt, förresten en annan sak, hade han en kal 28 browning bock hemma? /Christian

 

Jag såg ingen om det inte var en ny för i det skåpet tittade jag faktiskt inte av hälso-skäl ;)

Dock hade han en kaliber 20 - men som var fel stockad för mig.

 

Men jag tittade på hagelbössor också och jag står nu och velar mellan att köra vidare med kaliber 20 i nuvarande bössa, skaffa en kaliber 12 för de större gässen - och då bock, pump eller halvauto? Dvs, finbössa eller spett...

Klämde lite på en A400 Extreme och en A300 Outlander men shit vad plastiga de var... Har skjutit en del med Lasses (Ausch) gamla Urika 2 i kompositmaterial och den var faktiskt ganska trevlig - som spett.

Skall jag ha en kaliber 12 och spett så är det väl lika bra att skaffa en 12/89 misstänker jag men det tog emot att stå och titta på de bössorna...

 

De hade ingen trevlig B325 sporter hemma men de hade en GTi (dvs inte Ultra) men den var inte i något kul skick samt att kolven var en aning kapad så den gick fetbort.

 

Dilemma, dilemma... Får fundera på detta i några veckor till tror jag. (om jag inte lägger ett bud på den GTi Ultra Sporter som poppade upp här...?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som info förefaller den redan vara såld så det bekymret kan jag befria dig från. Nåväl jag skall nog efter denna säsong åka till Sjöbo för en liten botanisering. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådant får ni smyga med för böfvelen! Annars kommer min plånbok att bli belastad rätt omgående och nu har jag andra prioriteringar på hagelfronten... :P

 

Är GTi'n såld så är det ett bekymmer mindre för mig faktiskt och då kan jag fokusera på de saker jag har på bordet just nu och inte distraheras av diverse lockelser...

Det var mitt första besök hos en vapenhandlare på tre år i dag och eftersom jag har budgeterat för två bössor till mig själv så började det rycka lite i nerverna på mig av ett flertal bössor men det var rätt stora prislappar och då valde jag att backa och börja tänka igenom mitt hagelbehov.

En 260 Rem är ju redan budgeterad och denna gången skall det bli av, så där råder det inget tvivel om vad som skall hända, men en ny hagelbössa är lite av en joker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter att ha väntat och väntat i över en månad på en Hatsan AT44-10 Tactical till grabben och det fortfarande inte kunde garanteras någon leverans den kommande månaden från Turkiet så ledsnade jag - och grabben - så vi tittade igenom lagret de hade hemma för att se om någon annan bössa kunde passa honom storleksmässigt men ändå inte vara varken för kort, eller för lång, och där stod minsann en riktigt trevlig liten sak! :)

 

En FX Cyclone med en väldigt trevlig bit valnöt i kolven och den var lätt och smidig som få!

 

När vi kom hem så skruvade jag på montage och en tub jag hade på min CZ453 för länge sedan och tror ni inte att den redan var rätt i både höjd och sida vid första provskjutningen!!! :wub:

 

Trevlig bössa, trevligt trycke och grabben tyckte den passade perfekt och kunde skjuta stående utan stöd dessutom vilket han inte fixar med min CZ453 pga både vikt och längden på kolven.

 

Dock förstod jag mig inte riktigt på pumpen. Det är en ventil nertill som jag insåg behövdes skruvas in när man skulle pumpa men det verkade inte gå in någon luft i bössan ändå.

Ni FX-människor - hur pumpar man korrekt upp bössan?

 

Edit: Har räknat ut hur man pumpar nu men jäklar vad trögt det var att pumpa - både när man trycker ner pumpen men även när man drar upp den...

Har en känsla av att det lär införskaffas en tub framöver ;)

 

I morgon har jag lovat att duka upp måltavlor till honom efter skolan så får vi ha lite kul tillsammans!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till en kalas bössa!

Se nu till att mata den m JSB exakt ammo så blir det riktigt bra. Har bössan LW pipa eller ST (smoth twist) ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är en LW pipa men jag har inte studerat den saken något närmare för jag lyckas fan inte pumpa upp något tryck i den...  :dry:

 

Det blir tvärstopp efter 4-5 pumpningar och det går inte in någonting alls i tuben utan det är bara den korta slangen som det blir tryck i.

 

Det är ett hål rakt igenom ändan på cylindern som man stoppar in en ventil med o-ringar i ändarna på som där skall fylla cylindern via ett litet hål där inuti men klarar inte jag av att pumpa ens när jag lägger på mina 100+ kilon så måste det vara något fel - handhavandefel eller tekniskt fel, vilket vet jag ej.

 

Hjälp tack!

 

Edit: startade en ny tråd angående pumpningen i förhoppning om att få lite snabb hjälp då grabben vill ut och skjuta innan det blir mörkt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrev detta i köpestråden också men grabben ville ut och skjuta i dag och det går fan inte att pumpa upp den oavsett hur mycket jag försöker!

 

Det blir tvärstopp efter 4-5 pumpningar och det går inte in någonting alls i tuben utan det är bara den korta slangen som det blir tryck i.

 

Det är ett hål rakt igenom ändan på cylindern som man stoppar in en ventil med o-ringar i ändarna på som där skall fylla cylindern via ett litet hål där inuti men klarar inte jag av att pumpa ens när jag lägger på mina 100+ kilon så måste det vara något fel - handhavandefel eller tekniskt fel, vilket vet jag ej.

Blödventilen på pumpen har jag koll på så det är inte det som strular.

 

Vill minnas att jag har pumpat Hippens FX med pump en gång och det var inte i närheten så trögt + att luft faktiskt gick in i bössan...

Det var typ 60 bar tryck i den från handlaren men den kan ha stått i det stället ett bra tag eftersom modellen har ändrats om man tittar på FX hemsida.

 

Hjälp tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det tryck i bössan?

Om det är töm tuben och skruva av 'toppen' på tuben ( ventilen ) och kolla så att det inte är stopp/fast kärvat i inlopps ventilen. Sen så ska det inte vara svårt att lyfta pump handtaget... Vidare så har du en manometer på pumpen där ser du trycket i pumpen, när du har samma tryck i pumpen och bössan så ska ventilen i tuben öppna och där efter så är det bara att pumpa på tills man har fått typ 200 bar var vid man öppnar 'pysventilen' på pumpen och släpper trycket i den så att det går att dra ut nippeln ur tuben.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se.. Jag har för mej att du ska kunna skruva ur lufttuben ur bössan.. utan att lyfta den ur stocken. Det går på min i alla fall men jag inbillar mej att stocken omsluter lufttuben en smula så det är lite svårt. Min går iaf att lossa tuben och det är en backventil på den som gör att du kan skruva av den med fulltryck i tuben. Däremot måste du tömma luften när du ska lossa fyllventilen.. Jag tror att allt går lättare om du lyfter systemet ur kolven om det går med tuben kvar.. vet inte om trästocken är skapt på annat sätt än plasten?

 

Skit samma, när du når över de bar du har i tuben med pumpen så ska ventilen öppna i bössan och luft rinna in. Det som förvånar mej är att du inte kan dra upp handtaget på pumpen? Är det en sån här turbopump som fyller både vid både upp och nedåtgående rörelse?

 

Jag har en extra fyllnippel eller vad det heter men utan att ha kollat på den så tror jag det är en fjäderbelastad pryl som ska öppna när du pumpar, möjligt att den ärgat eller något jag vet inte. Finns en packning där med som är mer än känslig, damkorn och du kan få en läcka.

 

Jag kommer ev ner i november eller något sådant, kommer att ha cyclonen med då och dykflaskan.. vi kanske kan testa då? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en tvåstegspump, eller till och med trestegspump, som fyller när man pumpar både ner och upp.

Jag har verifierat att pumpen är kurant så det är inte där problemet sitter så det kan bara vara själva påfyllningen som jävlas, och på den fronten kan det bara vara ventilen på tuben som inte öppnas med tanke på att det kommer ur luft framtill på pumpen när man pumpar...

 

Det tog på ryggen när jag skulle pumpa sista gången så det blir inget mer i kväll för min del men jag tömmer tuben i morgon och skruvar av den så får vi se om vi blir något klokare då?

 

Jag kan ju ta tillbaka den till Kjell Sport så får de filosofera kring vad som inte funkar men jag kan lova att det är kaos i de flesta vapenaffärerna just nu med tanke på jaktstarten så man kan nog inte förvänta sig att något arbete sker om man säger så...

 

Återkommer men tackar för tips och erbjudande hittills! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är 45 bar tryck i tuben just nu eftersom det var lite tryck i den från handlaren.

 

Har resonerat fram med Hippen att jag skall demontera tuben och själva ventilen och se om den har fastnat på något vis och sedan ta det därifrån...

Tömmer tuben i morgon kväll.

 

Tack för tipset!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska kunna greppa tuben på bössan och helt enkelt skruva av den.. det svåra är att få tag bra nog då pipan är i vägen. Jag har för mej att om du får loss systemet ur kolven/stocken så finns ett ställe där du kan använda verktyg längst ned på tuben och dra med större kraft. Lyckas du få loss tuben så när det börjar pysa, sluta skruva då och släpp på så sätt ut luften. Annars kan du faktiskt lossa gaveln vid fyllnippel med, det pustar till rätt bra men iövrigt händer inget. Var dock försiktig där..

 

Vänta lite.. 

 

Ta något lämpligt verktyg som passar väl i hålrummet för fyllnippeln.. gärna gummerat så du inte riskerar skada ngt. Och skruva av locket direkt. Det pyser som fan när du får loss det en bit men jag tror det ska fungera. Sen har du den fjäderbelastade fyllnippeln i handen och kan kolla hur den mår. Var försiktig med den, försök att hålla dej i en så ren miljö som möjligt. Det är en enkel konstruktion, får du bara i sär skiten så fattar du hur det fungerar. Den tätar med hjälp av trycket i röret.

 

Läs även på luftvapen.info eller va fan det heter.. finns ett rätt seriöst forum med massor med kunskap, jag har ställt massa frågor där.. troligen har du svaret på ditt problem där redan nu.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt bli att skjut förövrigt.. inte helt säkert att systemet mår bra av det med så lågt tryck. 

 

Men det är väl ok att tömma tuben genom att skjuta utan att ladda den? Eller finns det något annat sätt att tömma tuben?

 

Edit: läste ditt svar i andra tråden - tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pumpen kan helt enkelt vara trasig. Jag köpte en pump som inte fungerade och fick samma problem som Du. Testade och bytte till en annan pump och då fungerade det direkt. Rekommenderar ändå fyllkit och dyktub - livet är för kort för att ha ångest innan varje fyllning.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade omvänt problem med min.

För mig var det backventilen som läckte. Tänker om det kan vara den som blivit igensatt.

Jag köpte en ny högpresterande istället på Hurricane.

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/fx-airguns/tillbehor/high-performance-inlet-valve-fx

Med vänlig hälsning John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...