Hoppa till innehåll

Ljuddämpare till Remington Seven?


LGH

Recommended Posts

Hallå!

Då jag gjort slag i saken och bytt bort min Sako AII i .308 mot en Remington Seven i samma kaliber funderar jag på hur jag ska göra med ljuddämparen. Jag har nu en RCC Carbon 44, gängad i 14x1. Den går inte att modifera så den passar på min Seven som kommer få en gänga på 13x1 eller liknande.

 

Hur bör jag göra? Kränga bort ljuddämparen själv eller försöka byta in den hos den lokala handlaren? Den har gått betydligt mindre än 100 skott (snarare runt 60 skulle jag tro) och har aldrig ens varit i skogen.

 

Vidare undrar jag om det finns någon lämplig ljuddämpare som går att få med pyttegänga som krävs till en Model Seven. Gärna lätt och smidig så klart, men framför allt effektiv då jag redan har problem så det räcker med hörseln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hausken JD184 hade blivit mitt val eller någon av A-tec nya.

Osäker vilka som finns i 13x1?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rcc carbon finns att beställa i valfri gängvariant. Har du fr0gat roger om han kan byta gänga på din dämpare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla, jag får väl helt enkelt kolla runt och se vad som finns tillgängligt och till vilka priser. Har redan sprängt budgeten (genom att köpa bössan... :D).

Rcc carbon finns att beställa i valfri gängvariant. Har du fr0gat roger om han kan byta gänga på din dämpare?

Ja, det första jag gjorde var att kolla med Roger. Han svarade inom en timme - kl 22 på kvällen! Det går inte att byta gänga när dämparen väl är monterad. Jag dubbelkollade också med min smed (Thomas på Forsa) som monterat den och han meddelade samma sak. Den får väl dyka upp här i Säljes-delen då. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min Ruger M77 som har en tunn orginalpipa (för tunn för 14 mm)...har en duktig smed (Robban här på forumet) svarvat till och gängat/limmat en hylsa längst ut på pipan, så det blivit möjligt att göra en M14 gäng. Det går inte att se skarven mellan orginalpipan och den ditsatta hylsan, evt att du kan ana den som en färgskiftning i stålet ca 2 cm proximalt från där stödflänsen konar upp på sidobilden nedan (mkt elegant jobb ). Det må ju också t.ex Tomas på Forsa kunna fixa. Så du kan använda din fina RCC Carbon och slippa böka med ny licens osv :-)

85253cd1bfa251297d6f1cbd006ba2f4.jpg

2be089f8d59f5f1db1f687b86ae06398.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min Ruger M77 som har en tunn orginalpipa (för tunn för 14 mm)...har en duktig smed (Robban här på forumet) svarvat till och gängat/limmat en hylsa längst ut på pipan, så det blivit möjligt att göra en M14 gäng. Det går inte att se skarven mellan orginalpipan och den ditsatta hylsan, evt att du kan ana den som en färgskiftning i stålet ca 2 cm proximalt från där stödflänsen konar upp på sidobilden nedan (mkt elegant jobb ). Det må ju också t.ex Tomas på Forsa kunna fixa. Så du kan använda din fina RCC Carbon och slippa böka med ny licens osv :-)

85253cd1bfa251297d6f1cbd006ba2f4.jpg

2be089f8d59f5f1db1f687b86ae06398.jpg

Exakt samma lösning gjorde Christer i Fjärdhundra på min Ruger. Funkar klockrent!
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På min Ruger M77 som har en tunn orginalpipa (för tunn för 14 mm)...har en duktig smed (Robban här på forumet) svarvat till och gängat/limmat en hylsa längst ut på pipan, så det blivit möjligt att göra en M14 gäng. Det går inte att se skarven mellan orginalpipan och den ditsatta hylsan, evt att du kan ana den som en färgskiftning i stålet ca 2 cm proximalt från där stödflänsen konar upp på sidobilden nedan (mkt elegant jobb ). Det må ju också t.ex Tomas på Forsa kunna fixa. Så du kan använda din fina RCC Carbon och slippa böka med ny licens osv :-)

85253cd1bfa251297d6f1cbd006ba2f4.jpg

2be089f8d59f5f1db1f687b86ae06398.jpg

Tjusigt. Ska läggas på minnet som en bra att ha lösning [emoji3]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjusigt. Ska läggas på minnet som en bra att ha lösning [emoji3]

Mtp att trähatten huserar i Fjärås så kanske det är än mer aktuellt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mtp att trähatten huserar i Fjärås så kanske det är än mer aktuellt ;)

Hehe. Den dagen det blir aktuellt att jag skändar mina vapen med gänga så har jag en far som är finmekaniker med egen mekanisk verkstad så sånt ska nog lösa sig ändå [emoji6] blir inte den första hängande han slår...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sparka på liggande har man ju hört om...men "slå på hängande"...?? :-D ;-) ;-)

Haha. Kan bli kul med autocorrect. Ska va gänga och inte hängande [emoji6]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...