Hoppa till innehåll

Vertikalfiske


daavviid

Recommended Posts

Sjukt irriterande fiske

är det bättre med grodor i ett tjärn med lagomt mycket med näckrosor och nate sjukt skoj och se när gäddan flyger upp ur vattnet för att ta grodan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det som att sitta på isen o pimpla abborre o få en 5 kg gädda på 0,15 mm lina o drilla den upp genom ett 100 mm hål??? :wink:  :tongue:

Detta fiske har inte Jonsson provat på ännu. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekomderas 0,12 spunnen lina och spö med styv spinn om jag inte minns helt fel

 

Aha, tack för tipset! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp sjukt spännande fiske.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Använder du side scan också? Eller bara vanligt 2d?

Just nu kör jag med 2d bara. Är lite sugen på att köpa ett side scan lod tills nästa år

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara vanligt 2-d lod. Men det beror på att jag skaffade hund och började jaga mer i stället. Annars hade jag haft sidescan. Eller humingbirds nya lod, dom är sjukt häftiga.

Skickat från min ME173X via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara vanligt 2-d lod. Men det beror på att jag skaffade hund och började jaga mer i stället. Annars hade jag haft sidescan. Eller humingbirds nya lod, dom är sjukt häftiga.

Skickat från min ME173X via Tapatalk

Okej. Funderar på ett lowrance hds7 side scan. Vill helst inte ha delad skärm för det blir så smått

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns speciella multirullar till den typen av fiske

Typ pilka med en jigg efter fisk man letar upp

 

Ok! Jag får väl kika på det o se om jag kan få prova någons grejer som provfiske bara. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Jag får väl kika på det o se om jag kan få prova någons grejer som provfiske bara. :thumbsup:

Kika på Youtube på vertikalfiske. Riktigt roligt :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska testa vertikalfiske efter stor öring häruppe. Hur knyter ni stingerkroken till jiggen? Finns det någon som kan skicka en bild eller en länk på knutarna? Vad använder ni för vertikaljiggar? Har lite shaker jiggar i olika färger men tänker åka in till Stockholm vid min nästa tripp ner till morbror och handla på mig lite så råd mottages tacksamt på bra modeller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga stingers att köpa 5 och 7 cm långa gjorda av typ vajer monteras gärna under och en bit bak på jigg kroppen inte så långt att rörelsen blir lidande

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte knyta med fluorcarbon istället för stålwire. Det blir mjukare och för ädelfisk behövs inte wire. Fast det hade helt klart varit enklare med rörnit och en wirestump.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte knyta med fluorcarbon istället för stålwire. Det blir mjukare och för ädelfisk behövs inte wire. Fast det hade helt klart varit enklare med rörnit och en wirestump.

Knyt med flätlina ist. Tunnare och mjukare och sitter bättre på kroken :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knyt med flätlina ist. Tunnare och mjukare och sitter bättre på kroken :)

Vad använder du för knutar? Vanliga betesknutar eller något special?
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för knutar? Vanliga betesknutar eller något special?

Knyter ihop ändarna sen så tvinnar ja linan runt kroken. Svårt att förklara. Kolla vertikalfiske på Youtube. Albin visar hur man gör :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...