Hoppa till innehåll

Gråhund med spårproblem hjälp!


johan82

Recommended Posts

Hej! Jag har en gråhane på 5år

Han jagar både älg och gris med mycket fina ståndarbete och vilja det har skjutits ca 15 älg för han. men han har fått problem med följandet när viltet flyttar sig? Fattar inte? Det började med att när han hittade älg och det inte ville stå i upptaget så följde han ca 400 M sen snurrar det fram o tillbaka på pejlen. Tappar spåret? Först så tänkte jag direkt noskvalster! Behandlade han med stronghold men inte. Han håller på såhär fortfarande och har gjort sedan september, tänkte även om han fått problem med halsen va hos veterinären men inte. Och vi tog prover men inget :( tycker även att han är loj i söket får snart rycket på detta frustrerandes.

Är tacksam för alla svar och idéer

Tack på förhand /Johan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 han kan inte fått noskvalster igen?(andra hundar som smittat honom direkt)

 

2 kan det vara självförtroendet som fått en knäck, ex hittar han tillbaks till dig?

 

3 kanske bara för husse att följa med honom efter älgarna så han får stöd?

 

 

som sagt bara mina tankar utan ha sett hunden, ta det som en fundering!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej ozzian!

Jag tänkte med på det först, men då sa veterinären att behandlingen håller 3-4mån.

Självförtroendet är jag lite klyvd på? Men tror det är bra han är ju iväg allt från 100m till 1km och kommer tillbaka antingen på vind av mig lr i bakspår. Det konstiga är att han tappar viltet i hett läge?

Tack för ditt svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej ozzian!

Jag tänkte med på det först, men då sa veterinären att behandlingen håller 3-4mån.

Självförtroendet är jag lite klyvd på? Men tror det är bra han är ju iväg allt från 100m till 1km och kommer tillbaka antingen på vind av mig lr i bakspår. Det konstiga är att han tappar viltet i hett läge?

Tack för ditt svar

3-4 veckor är ung så länge substansen är verksam. Sen är det inte helt säkert att Stronghold funkar på din hund.

Testa att köpa Millbemax. Samma som tidigare Interceptor fast hälften så stark. Finns receptfritt. Dubbel dos 1 gång/vecka i 3 veckor.

 

Det låter helt klart som att hunden har problem med näsan. Du kan testa att lägga ett blodspår. Om hunden börjar kryssa och strula i spåret efter ca 15-20 min spårning, då är det mycket troligt kvalster.

Behandla alla hundar som hunden umgås med. Annars är kvalstren tillbaks iom att medicinen går ur kroppen.

 

Edit:

Hunden kan också ha andra problem med näsan, tex något grässtrå/kvist eller nått som fastnat och irriterar.

Även fästingburna sjukdomar kan påverka näsa och ev ork. Kan vara värt att kolla det också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej kias!

Ja jag har funderat på något annat mot noskvalster. Har en jaktkompis som pratade om ivomec i spruta? Vet ej hur effektivt detta är. Ja jag funderar på om jag skulle lägga ett spår det är nog en väldigt bra ide. Men det du sa om strå i näsan va ju något det skulle man ta en titt på. Jag glömde ju skriva innan att i blodprovet har han antikroppar mot fästingsjukdom han äter pencelin nu för säkerhets skull. Men visste inte det kunde påverka nosen?

Tack för ditt svar!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa hundar saknar en gen som hindrar ivomec från att ta sig in i nervsystemet. Vanligt bland Collie men även enskilda individer av andra raser kan sakna genen.

Dessa hundar blir påverkade i hjärna och nervsystem och avlider ofta. Så det finns risker med ivomec.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej kias!

Ja jag har funderat på något annat mot noskvalster. Har en jaktkompis som pratade om ivomec i spruta? Vet ej hur effektivt detta är. Ja jag funderar på om jag skulle lägga ett spår det är nog en väldigt bra ide. Men det du sa om strå i näsan va ju något det skulle man ta en titt på. Jag glömde ju skriva innan att i blodprovet har han antikroppar mot fästingsjukdom han äter pencelin nu för säkerhets skull. Men visste inte det kunde påverka nosen?

Tack för ditt svar!!

Allt som påverkar slemhinnor, virus(förkylning), bakterier osv. Påverkar luktsinnet! Antingen genom att dom blir för torra, eller i andra fall slemmiga(i näsan snoriga...)

Varken torra eller slemmiga hinnor i näsan är bra för luktsinnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan titta ner i halsen för att se om halsmandlarna är stora och röda....

Annars är det nog sedering och spolning av näsan som ev kan ge något.

 

Lite blöt om nosen ska dom vara. Men inte så det rinner.

 

Men skäller hunden så är det troligtvis inte problem med halsen eller hörselgångar osv. 

 

Men blir han även allmänt trött vid ansträngning så kanske problemet är tex något fästingburet. Eller nått annat problem. Har hört om hundar som andats in grankvistar i lungorna osv. Då tappar dom fort orken vid ansträngning.

Är han pigg men har svårt med hålla spåret, tror jag på näsproblem, kanske kvalster.... Näsan brukar ofta funka bra vid måttlig användning, men blir irriterad efter 15-20 min när den ansträngs vid spårning osv om det är kvalster.

 

Som sagt, testa ett blodspår. Tar han det och spårar problemfritt i säg 15-30 min, men sen börjar vimsa och har svårt att hålla spåret. Då sitter problemet i näsan. Då blir min gissning att han har nått i näsan, kvalster eller nått föremål.... Ev biverkningar av något fästingburet.

 

Och det är billigt med besök hos vet i jämförelse att med att hunden inte funkar i skogen.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lyfter och undrar om du kommit fram till något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...