Hoppa till innehåll

Här kommer två potentiellt dumma frågor?


miss_winchester

Recommended Posts

Håller på att lära mig ladda själv och går en kurs via abf våran kursledare säger att vi ska börja 10% under min laddning när vi börjar. Är det inte så att man inte ska gå under min eller?

 

Andra frågan när ska man trimma hylsan? Jag kommer ladda 7mm rem magnum till början och min engångskjutna hylsor mäter 63,48 till 63,55 ungefär enligt tabellen ska dom vara 63,50 mm

Hur många tiondels mm bör/ska/kan man släppa dom?

 

Dumma eller potentiella frågor avgör själv vore tacksam om nån som VET vill hjälpa mig.

Frågar hellre än gör något fel som kan skada mig eller vapnet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två bra frågor!

Första jo du ska inte gå under min, men att gå över Max är nog vanligaste felet!

Fråga två

Precis under maxlängden är bäst, men om du tar ner något mer så kanske du slipper slipa nästa gång, men svaret år precis under maxlängden!

Kanske 63,40?

Nu är jag inget proffs , men jag hoppas mina svar var rätt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två bra frågor!

Första jo du ska inte gå under min, men att gå över Max är nog vanligaste felet!

Fråga två

Precis under maxlängden är bäst, men om du tar ner något mer så kanske du slipper slipa nästa gång, men svaret år precis under maxlängden!

Kanske 63,40?

Nu är jag inget proffs , men jag hoppas mina svar var rätt!

Då kommer följdfrågan varför ska man inte gå under min?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte svara på den frågan, men jag vet att det är nog lika farligt som att gå över, så jag lämnar den frågan till mer kunnande.

 

kolla normas sida där hittar du min o max, dessa värden är säkra!

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en fara med att ladda för lågt.

 

Om det är för lite krut i hylsan så kan det hända att krutet inte övertänder som det ska och du kan få något som kallas för SEE (secondary explosion effect) vilket är precis lika farligt som att överladda-vapnet kan haverera.

 

Vidare kan det låga gastrycket orsaka blowby så att gaser rusar förbi hylsan bakåt mot skytten och i bästa fall orsakar bucklade hylsor.

 

Vidare om man laddar alldeles för lågt och har lång pipa så kan kulan fastna i loppet vilket vore direkt livsfarligt.

 

Att ladda för lågt är särskillt känsligt med tröga krutsorter-ju trögare desto farligare och i 7 rem mag använder man tröga krut så nej jag skulle absolut inte lägga mig 10% under angiven min laddning i den kalibern.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående hylslängden så är väl den: Max längd 63,5 mm. Trimmlängd 63,25 mm.

Alltså ska hylsorna vara mellan 63,25-63,50mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns mer som att det blivit något grovt missförstånd, mellan ledare och elev. För så här får det inge gå till i detta ämne :woot: .

Här kommer en länk med lite laddata för din kaliber http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7mm-Remington-Magnum/

PS. Inga dumma frågor alls :thumbsup: .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det känns mer som att det blivit något grovt missförstånd, mellan ledare och elev. För så här får det inge gå till i detta ämne :woot: .

Här kommer en länk med lite laddata för din kaliber http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7mm-Remington-Magnum/

PS. Inga dumma frågor alls :thumbsup: .

Det är tyvärr inget missförstånd vi laddade med min utrustning och jag ville börja med minimum laddning sen tyckte han vi skulle ladda 10% under min och prova så det gjorde vi men jag vart lite fundersam då jag läst att man inte ska göra det och påpekade det men enligt honom skulle det inte vara nån fara.

Så vet inte om jag ska trycka av dom eller ta hem utrustningen och ladda om dom?

Sen var han lite väl höftsam då vi titta i tabeller och mena på att man om man inte har rätt tabell för den specifika kulan kan man ta en annan med samma vikt och ladda 10% under min så är man på rätt väg!"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så hylsorna får inte vara längre än 63.5 äre på nåt sätt farligt att skjuta en hylsa som är 63,58 eller nåt annat som kan hända?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det potentiella problemet med för långa hylsor är att om hylsorna är längre än patronläget så kommer hylshalsen att pressas in i kulan vilket gör att trycket ökar rätt snabbt.

Det skall dock till några tiondelar eller mer innan det blir lurigt, det går faktiskt att mäta hur långt paronläge du har och mäta hur långa hylsorna maximalt får vara i ditt vapen.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det potentiella problemet med för långa hylsor är att om hylsorna är längre än patronläget så kommer hylshalsen att pressas in i kulan vilket gör att trycket ökar rätt snabbt.

Det skall dock till några tiondelar eller mer innan det blir lurigt, det går faktiskt att mäta hur långt paronläge du har och mäta hur långa hylsorna maximalt får vara i ditt vapen.

Men om hylsorna går in i patronläget då borde det inte vara nån fara?

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju lägga in laddningen så får ni se själva

Kula hornady sp krut MRP enligt normas laddmanual så är min 65 grain där har jag laddat tre kulor.

Sen har vi en laddning på 59,5 grain med samma krut och kulor det är 5,5 grain under min

Och med tanke på att det skiljer 2,6 grain mellan min och Max på tabellen så vart jag lite tveksam till att skjuta så låga laddningar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får kalla kårar...

Till att börja med så precis som många här skriver så finns rekomendationer där av en anledning. Det finns många rekomendationer som man kan göra avsteg från. NÄR MAN VET VAD MAN SYSSLAR MED.  Som nybörjare är det en helt annan sak.

Henrik har t.e.x. knappast några problem med att mäta både patronlägen och friflykt och bestämma sig för vad han vill ha för längd på hylsor och patroner efter det. Men som nybörjare har man inte koll på vad som kan gå fel och påverka på sätt som inte är uppenbara. Ta det där med att kopiera laddata från en annan kula. Tja det funkar nog om man vet lite mer om hur kulan är konstruerad. Men mina Rhino's har tex en tämligen solid del av koppar "i baken". Den bygger tryck mer likt en kopparkula än motsvarande "normal" blyspets. (Ok Mollyn kompenserar lite men inte fullt ut) Mantlar typ Partition bygger också en del tryck. Budskapet är att det varierar. Har man inte full koll kan det bli farligt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får kalla kårar...

Till att börja med så precis som många här skriver så finns rekomendationer där av en anledning. Det finns många rekomendationer som man kan göra avsteg från. NÄR MAN VET VAD MAN SYSSLAR MED. Som nybörjare är det en helt annan sak.

Henrik har t.e.x. knappast några problem med att mäta både patronlägen och friflykt och bestämma sig för vad han vill ha för längd på hylsor och patroner efter det. Men som nybörjare har man inte koll på vad som kan gå fel och påverka på sätt som inte är uppenbara. Ta det där med att kopiera laddata från en annan kula. Tja det funkar nog om man vet lite mer om hur kulan är konstruerad. Men mina Rhino's har tex en tämligen solid del av koppar "i baken". Den bygger tryck mer likt en kopparkula än motsvarande "normal" blyspets. (Ok Mollyn kompenserar lite men inte fullt ut) Mantlar typ Partition bygger också en del tryck. Budskapet är att det varierar. Har man inte full koll kan det bli farligt.

Jag håller med jag skulle aldrig bara höfta till och prova som nybörjare.

Jag vill känna mig säker då jag trycker av det är trots allt en hel del kraft några cm från fejset som exploderar.

Du är inte ensam om kalla kårar det har jag fått av kursledaren han är lite väl nonchalant

Därav mina frågor här jag vill veta varför/hur och allt annat som händer om jag tex har en hylsa som är 0,1mm för lång

Är tacksam för alla som svarar på min rookie frågor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju lägga in laddningen så får ni se själva

Kula hornady sp krut MRP enligt normas laddmanual så är min 65 grain där har jag laddat tre kulor.

Sen har vi en laddning på 59,5 grain med samma krut och kulor det är 5,5 grain under min

Och med tanke på att det skiljer 2,6 grain mellan min och Max på tabellen så vart jag lite tveksam till att skjuta så låga laddningar

Min spontana reaktion är att du ska dra ut kulorna på 59,5grain laddningarna och ladda om dom utan att understiga normas min laddning. Hittar ingen laddata i normas laddmanual utgåva1 som har så låg min laddning med mrp krut till 7mm rm oavsett kulvikt.

Bifogar även ett kort på vad som står på sista sidan laddata för nämnda kaliber i normas laddmanual :

7eca10dd8eabdba72acc1756e780b1bb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var jag skall börja...

Jag skulle säga att den som låtit din kursledare leda kurser i handladdning kunde lika gärna låtit körkortslösa rattfyllon bli körskollärare. Han har uppenbarligen ingen som helst koll eller kompetens för att leda kurser i handladdning.

I grund och botten är det inte svårt att lära sig handladdning, det finns dussintals med bra handladdningsinstruktioner där ute, det kräver ock att man är läskunnig vilket kanske inte gäller alla kursledare inom ABF.

 

I princip så kommer du att klara dig oerhört mycket bättre om du raderar allt den token "lärt ut" och skaffar dig Normas laddmanual för att nämna en bra källa.

När du börjar ladda själv så följer du den så slaviskt som det är möjligt till dess att du börjar få ordentlig kunskap om ämnet, jag brukar skilja på "omladdare" och "handladdare". Omladdare är där de flesta av oss börjar, det innebär att du hittar BRA trycktestad data som du följer till punkt och pricka. Skall du sedan avvika från den så gäller det att skaffa sig mer kunskap, kunskap om sådant som olika kulors konstruktion, patronlägen och dess utformning, vad som bygger tryck och hur man kan estimera trycket. När du börjar förstå dessa faktorer börjar du bli en handladdare med kompetens att ta fram den optimala laddningen för din jakt och ditt vapen utan att tulla på säkerheten.

Kunskapen får du såklart hjälp med här eller på andra forum, vi svarar mer än gärna på dina och andras frågor eftersom vi alla varit i dina skor och behövt söka svaren på våra frågor.

 

När det gäller den konkreta frågan om hylslängden så är det inte riktigt så enkelt som att bara kamra hylsorna i ditt vapen. Du kommer inte att ha några problem att kamra hylsor som är för långa eftersom hylshalsen "bara" pressas ihop så länge som du inte har någon kula i hylsan.

 

I princip finns det två bra sätt att mäta hur långa hylsor som får plats i patronläget, antingen gör du en avgjutning av patronläget vilket ger dig ett väldigt bra svar.

Alternativt så fixar du en styrning som den i länken nedan eller låter någon tillverka den åt dig, det är det sätt jag brukar använda.

http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/measuring-tools/case-gauges-headspace-tools/sinclair-chamber-length-gage-prod32925.aspx

 

//Henrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt var jag skall börja...

Jag skulle säga att den som låtit din kursledare leda kurser i handladdning kunde lika gärna låtit körkortslösa rattfyllon bli körskollärare. Han har uppenbarligen ingen som helst koll eller kompetens för att leda kurser i handladdning.

I grund och botten är det inte svårt att lära sig handladdning, det finns dussintals med bra handladdningsinstruktioner där ute, det kräver ock att man är läskunnig vilket kanske inte gäller alla kursledare inom ABF.

I princip så kommer du att klara dig oerhört mycket bättre om du raderar allt den token "lärt ut" och skaffar dig Normas laddmanual för att nämna en bra källa.

När du börjar ladda själv så följer du den så slaviskt som det är möjligt till dess att du börjar få ordentlig kunskap om ämnet, jag brukar skilja på "omladdare" och "handladdare". Omladdare är där de flesta av oss börjar, det innebär att du hittar BRA trycktestad data som du följer till punkt och pricka. Skall du sedan avvika från den så gäller det att skaffa sig mer kunskap, kunskap om sådant som olika kulors konstruktion, patronlägen och dess utformning, vad som bygger tryck och hur man kan estimera trycket. När du börjar förstå dessa faktorer börjar du bli en handladdare med kompetens att ta fram den optimala laddningen för din jakt och ditt vapen utan att tulla på säkerheten.

Kunskapen får du såklart hjälp med här eller på andra forum, vi svarar mer än gärna på dina och andras frågor eftersom vi alla varit i dina skor och behövt söka svaren på våra frågor.

När det gäller den konkreta frågan om hylslängden så är det inte riktigt så enkelt som att bara kamra hylsorna i ditt vapen. Du kommer inte att ha några problem att kamra hylsor som är för långa eftersom hylshalsen "bara" pressas ihop så länge som du inte har någon kula i hylsan.

I princip finns det två bra sätt att mäta hur långa hylsor som får plats i patronläget, antingen gör du en avgjutning av patronläget vilket ger dig ett väldigt bra svar.

Alternativt så fixar du en styrning som den i länken nedan eller låter någon tillverka den åt dig, det är det sätt jag brukar använda.

http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/measuring-tools/case-gauges-headspace-tools/sinclair-chamber-length-gage-prod32925.aspx

//Henrik

Tack för ett riktigt svar normas laddmanual har jag redan och sen finns deras laddtabeller på internet oxå

Så eftersom jag inte fått svarven än så kommer jag bara ladda hylsor som är under 63,5 för och vara på säkra sidan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...