Hoppa till innehåll

HJK hageljaktstig 13 mars 2016 - Gyttorp Cup


pws

Recommended Posts

Jaktsäsongen går mot sitt slut och för många börjar snart skyttesäsongen.

Varför inte avsluta den ena med att börja den andra med avslappnat trevligt hagelskytte?

 

post-5678-0-43540400-1454145629_thumb.jp

 

Boka in den 13 mars 2016 och ta en tur till Haninge Jaktskytteklubb som bjuder in till sin årliga hageljaktstig som även ingår i Gyttorp Cup.

 

Nytt för i år att vi fullt ut börjat med korthantering så väl anmälningsavgift som våra läckerheter i cafét kan nu betalas med kort.

 

  HAGELJAKTSTIG 2016 SÖNDAG 13 MARS
  • 07.30-13.00 anmälan öppen
  • 08.00 Serveringen öppnar
  • 08.00-13.10: Tävlingsstart
  • Ca.16.00: Prisutdelning

 

För mer information se http://www.hjk.se/skytte/hjks-jaktstig/

 

Varmt välkomna!!

 

// Paul

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jodå du får skjuta med laddvikt och storlek skall hållas. Kolla reglerna på hemsidan. Skjuter just nu så jag går inte dem på mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade reglerna och det är som jag skrev. Således US9 24g kör vi.

Skit åxå , jag har inga 9:or annars så hade jag tryckt upp lite 24g i kaliber 16

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är där, men tävlar inte (några måste ju ta hand om er andra :-D) körde KM idag istället.

Ha så kul (får man säga lycka till?)

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var årets jaktstig över och jag skulle vilja tacka alla som deltog.

Resultaten har jag förmedlat till så väl Gyttorp Cup-sekretariatet samt vår webmaster. Den sistnämnda kommer så snart som möjligt lägga upp resultaten så ni kan läsa dem på www.hjk.se.

 

Med vänlig hälsning,

 

// Paul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var där och sköt och jag bröt på stn 8 för att det tog för lång tid och att Gyttorps leadmax inte levererade .

Faktum är att den som inte vet hur normal och låg fart påverkar hagelsvärmen skulle nog bli förvånad .

Det var inte bara eldavbrott trots att det var mega vapenvård på morgonen, byte av pistong , teflon olja

Och hela köret , en svärm kunde vara normal andra som en mössa och då hörde man ploff ljudet.

Jag har hört av mig till Gyttorp för det där var ingen bra reklam för dom, helt klart är att A24 krutet inte pallar

3-4+ grader... På station 8 funkade det då funkisarna hade patronerna i sina handvärmare.

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var många halvisar som hade problem. Det vi planerar att göra för nästa år är att köra det med 28g laddningar istället.

Gyttorp Cup gick ut med detta väldigt sent för vår del, då hade vi för länge sedan köpt ammuntionen, annonserat mm så vi kunde inte ändra för året.

 

Dock så deras 24 g är väldigt svaga märks det.

 

Resultatet finns upp

 

http://www.hjk.se/skytte/resultat/

 

// P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var många halvisar som hade problem. Det vi planerar att göra för nästa år är att köra det med 28g laddningar istället.

Gyttorp Cup gick ut med detta väldigt sent för vår del, då hade vi för länge sedan köpt ammuntionen, annonserat mm så vi kunde inte ändra för året.

 

Dock så deras 24 g är väldigt svaga märks det.

 

Resultatet finns upp

 

http://www.hjk.se/skytte/resultat/

 

// P

Det är nog ett smart drag, Nu har jag hittat samma krut i  andra  tillverkares patroner, och de kommer nog leverera det dom skall bara det blir lite varmare.

Det är lika illa med Haninges övriga hageltävlingar och det vore ju på sin plats att tillhandahålla Steelmax super eller åtminstone classic som ger lite mer gas.

Vanliga Steelmax  producerar för lite gas och minsta lilla felförvaring så befinner dom sig på fel sida om gränsen..

 

/ P

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju tidigare varit lite gnällig avseende Gyttorp, i viss mån ohörd i frågan,

 

men visst är det väl att ses som ett rejält misslyckande och en olycka i arbetet när ammon är så marginell för svenska förhållanden att den inte klarar normala temp svängningar?

 

Allt hagelskytte i Sverige sker inte i augusti med 19 grader i en vacker solnedgång. /Christian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var många halvisar som hade problem. Det vi planerar att göra för nästa år är att köra det med 28g laddningar istället.

Gyttorp Cup gick ut med detta väldigt sent för vår del, då hade vi för länge sedan köpt ammuntionen, annonserat mm så vi kunde inte ändra för året.

 

Dock så deras 24 g är väldigt svaga märks det.

 

Resultatet finns upp

 

http://www.hjk.se/skytte/resultat/

 

// P

Får man fråga hur ni hade förvarat ammon? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man fråga hur ni hade förvarat ammon? 

 

I HJK:s vanliga kasun. Vet inte hur det är med värmeelement etc i det. Sedan hade stationerna ammon ute (2-4 grader) hos sig från kl 07.30. 

 

På eftermiddagen när jag sköt som sista lag så var det 4 grader och ammon laddade inte om en killes automat som vi kom ikapp. Han sköt först en gång, sedan en gång till och på tredje försöket (helt enligt reglerna) så small det två gånger. hade honom framför mig i 4 stationer med samma utfall.  På två av stationerna fungerade hans bössa, det var där man som sagt värmde upp patronerna i händerna åt gästerna som det fungerade.

Nu tycker jag i alla fall att vi här upp i Norden skall kunna skjuta året runt och definitivt skall ammunitionen fungera korrekt över nollan....även med automaterna. 

 

Min stålammuntion jag skjuter normalt med, den billigaste NSI Due 24g, har hittills laddat om alla automatern den träffat på oavsett temperatur och väder...så ja....jag är ju inte någon expert men nog tycker jag att denna ammuntion från Gyttorp visar på tydliga begränsningar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I HJK:s vanliga kasun. Vet inte hur det är med värmeelement etc i det. Sedan hade stationerna ammon ute (2-4 grader) hos sig från kl 07.30. 

 

På eftermiddagen när jag sköt som sista lag så var det 4 grader och ammon laddade inte om en killes automat som vi kom ikapp. Han sköt först en gång, sedan en gång till och på tredje försöket (helt enligt reglerna) så small det två gånger. hade honom framför mig i 4 stationer med samma utfall.  På två av stationerna fungerade hans bössa, det var där man som sagt värmde upp patronerna i händerna åt gästerna som det fungerade.

Nu tycker jag i alla fall att vi här upp i Norden skall kunna skjuta året runt och definitivt skall ammunitionen fungera korrekt över nollan....även med automaterna. 

 

Min stålammuntion jag skjuter normalt med, den billigaste NSI Due 24g, har hittills laddat om alla automatern den träffat på oavsett temperatur och väder...så ja....jag är ju inte någon expert men nog tycker jag att denna ammuntion från Gyttorp visar på tydliga begränsningar.

Jag fick en station bortdömd  efter 3 försök , men det var  bara att lyssna hur skotten lät runtom i skogen för att fatta att nåt inte  var okay, nu tar inte jag Jaktstig på allvar  men de som gör det 

borde inse att dom får lotteriprestande  på kall Ledmax ammo, hade det vart lite varmare så hade nog allt vart frid ock fröjd.  Krasst OCH kasst sett så laddar nog inte Gyttorp för några få tävlingar i Mars 

utan för när det är varmare  :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I HJK:s vanliga kasun. Vet inte hur det är med värmeelement etc i det. Sedan hade stationerna ammon ute (2-4 grader) hos sig från kl 07.30. 

 

På eftermiddagen när jag sköt som sista lag så var det 4 grader och ammon laddade inte om en killes automat som vi kom ikapp. Han sköt först en gång, sedan en gång till och på tredje försöket (helt enligt reglerna) så small det två gånger. hade honom framför mig i 4 stationer med samma utfall.  På två av stationerna fungerade hans bössa, det var där man som sagt värmde upp patronerna i händerna åt gästerna som det fungerade.

Nu tycker jag i alla fall att vi här upp i Norden skall kunna skjuta året runt och definitivt skall ammunitionen fungera korrekt över nollan....även med automaterna. 

 

Min stålammuntion jag skjuter normalt med, den billigaste NSI Due 24g, har hittills laddat om alla automatern den träffat på oavsett temperatur och väder...så ja....jag är ju inte någon expert men nog tycker jag att denna ammuntion från Gyttorp visar på tydliga begränsningar.

Håller helt med, det är under all kritik att en svensk tillverkare inte kan tillverka en patron som funkar under våra förhållanden.

Ska bli intressant att se hur deras 28g som är godkänd för jaktstig kommer att funka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I HJK:s vanliga kasun. Vet inte hur det är med värmeelement etc i det. Sedan hade stationerna ammon ute (2-4 grader) hos sig från kl 07.30. 

 

På eftermiddagen när jag sköt som sista lag så var det 4 grader och ammon laddade inte om en killes automat som vi kom ikapp. Han sköt först en gång, sedan en gång till och på tredje försöket (helt enligt reglerna) så small det två gånger. hade honom framför mig i 4 stationer med samma utfall.  På två av stationerna fungerade hans bössa, det var där man som sagt värmde upp patronerna i händerna åt gästerna som det fungerade.

Nu tycker jag i alla fall att vi här upp i Norden skall kunna skjuta året runt och definitivt skall ammunitionen fungera korrekt över nollan....även med automaterna. 

 

Min stålammuntion jag skjuter normalt med, den billigaste NSI Due 24g, har hittills laddat om alla automatern den träffat på oavsett temperatur och väder...så ja....jag är ju inte någon expert men nog tycker jag att denna ammuntion från Gyttorp visar på tydliga begränsningar.

Jag tror inte bättre förvaring hade hjälpt , idag var jag på HJK och platsbesökte sista stationen och tittade på förladdningarna,

Samtliga hade spruckna tätningar, först så trodde jag det var nåt man trampat på men så var inte fallet och alla jag tog upp

( och det var många) var spruckna antingen tvärs av eller i kors .... Jag skulle reklamera partiet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte bättre förvaring hade hjälpt , idag var jag på HJK och platsbesökte sista stationen och tittade på förladdningarna,

Samtliga hade spruckna tätningar, först så trodde jag det var nåt man trampat på men så var inte fallet och alla jag tog upp

( och det var många) var spruckna antingen tvärs av eller i kors .... Jag skulle reklamera partiet

Har du några foton, så en amatör kanske kan lära sig ngt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det Kommer , jag tog med 4 st fr banan dock kräver hustrun att jag i skrivande stund ska vara delaktig i middagens framförande.

/ P

Bäst att göra så isf
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, hur skulle detta påverka, tätas inte allt iaf nedåt s.a.s, är det viktigare på halvautos?

Blir det så här på dessa pga kyla? Styv/dålig plast antar jag då, verkar ju kass isf (liten besparing).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...