Hoppa till innehåll

Vilka kläder? Skotska höglandet


Ijahman

Recommended Posts

Finns inga byxor som är helt täta och andas bra. Bäst är då något i Gore Tex, som inte är galontätt men ändå bäst tack vare de bästa garantierna. Så bra är inget annat. Annars är nog även Kuiu's Yukonregnställ rätt ok.  https://www.kuiu.com/global/hunting-jackets-vests/yukon-rain-jacket/50005.html?dwvar_50005_color=ViasCamo&cgid=jackets-and-vests#start=18

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago josc72 sa:

Finns inga byxor som är helt täta och andas bra. Bäst är då något i Gore Tex, som inte är galontätt men ändå bäst tack vare de bästa garantierna. Så bra är inget annat. Annars är nog även Kuiu's Yukonregnställ rätt ok.  https://www.kuiu.com/global/hunting-jackets-vests/yukon-rain-jacket/50005.html?dwvar_50005_color=ViasCamo&cgid=jackets-and-vests#start=18

Tack.

Jag har som sagt fått släppa iden med helt täta kläder. Dessa kommer helt enkelt inte andas tillräckligt bra.
Är nu mer inne på en hybridbyxa + galon-holkar. + en regnjacka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Holkar använder jag flitigt både på jobb och jakt. I kombination med en bra jacka med ventilation och lite längd så kan man vara både ganska aktiv och passiv utan att det ställer till det.

Just nu har jag en Bergans Raipas för ruskväder och den är i stort en bra jacka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid val av regnjacka kan ett tips vara att välja en med invändigt nätfoder. Tycker  upplevelsen blir avsevärt ”torrare” än med en jacka utan.

Kom förresten på att jag köpte ett par Bergans Budor pant nyligen som verkar rätt schyssta. Vattentäta, stretch, nätfodrade och bra ventilering på låren. Har inte hunnit testa dem skarpt än men inbillar mig och hoppas att de ska vara bra för t.ex. rip- eller hjortjakt. Dock kommer jag nog köra med ett par gaiters också för att inte slita sönder dem direkt mot buskar och ris. Lite prassliga är dem dock så nog inget för extrem smygjakt.

https://www.bergans.com/catalog/outlets/outlet-pants/Budor-Pants

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Ijahman sa:

Tack.

Jag har som sagt fått släppa iden med helt täta kläder. Dessa kommer helt enkelt inte andas tillräckligt bra.
Är nu mer inne på en hybridbyxa + galon-holkar. + en regnjacka.

Anar en överskattning av skotskt höglandsklimat.

Kan inte minnas att jag någonsin behövt använda blixtlåsventilationen på mina gore-texbyxor där.

Det är ju i princip bara är vindstilla mellan vindskiftena och  de förutsättningar där gore-tex & windstopper kommer  bäst till sin rätt.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaljacka, sen spelar de ingen roll om du blir blöt du torkar när alla djur ska hem;) Själv kröp jag i en bäck sista dagen för att tömma ett magasin:wub:

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Bergans Raipas, skalbyxor, som jag jagat toppfågel med. Tycker dom funkat bra för det trots kyla & risk för svett. Öppnar du vädringsluckorna som vädrar du ut på ett bra sätt. Hade jag åkt till Skottland hade jag valt dom trots att det finns relativt många andra byxpar i garderoben. Då jag toppturar använder jag även där skalbyxor med goda vädringsluckor. Att gå topptur är nog bland det mer krävande aktiviteter du kan ge dig på.

 

/R

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago underbron sa:

Anar en överskattning av skotskt höglandsklimat.

Kan inte minnas att jag någonsin behövt använda blixtlåsventilationen på mina gore-texbyxor där.

Det är ju i princip bara är vindstilla mellan vindskiftena och  de förutsättningar där gore-tex & windstopper kommer  bäst till sin rätt.

 

 

 

:lol:

Jag har varit där 3 gånger än så länge.

Men aldrig för jakt.
Jag blir varm bara att gå till pass. Så ventilation lär nog behövas oavsett vindstyrka.
Men jag har ett Swedteam tampa-ställ. Skulle du ha tagit det istället i September? (Finns dock inga ventilationsöppningar)

Vore ju skönt om det stället funkade. Så slipper jag köpa nya kläder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Ijahman sa:

:lol:

Jag har varit där 3 gånger än så länge.

Men aldrig för jakt.
Jag blir varm bara att gå till pass. Så ventilation lär nog behövas oavsett vindstyrka.
Men jag har ett Swedteam tampa-ställ. Skulle du ha tagit det istället i September? (Finns dock inga ventilationsöppningar)

Ja.

Upplever iofs Swedteams kläder som inte lika optimala för rörlig jakt som plaggen från de norska tillverkarna, men hade inte velat vara utan Gore-tex på höglandet i september/oktober.

Så mycket varmare än skottarnas fodrade tweed breeks lär de ju inte vara om ni mot förmodan skulle få gassande sol, vindstilla och 18c... 

Bättre då att reglera klädsel och ventilera på överkroppen.

Ju, högre upp på berget man kommer desto svalare blir det och det blåser i princip alltid. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago underbron sa:

Ja.

Upplever iofs Swedteams kläder som inte lika optimala för rörlig jakt som plaggen från de norska tillverkarna, men hade inte velat vara utan Gore-tex på höglandet i september/oktober.

Så mycket varmare än skottarnas fodrade tweed breeks lär de ju inte vara om ni mot förmodan skulle få gassande sol, vindstilla och 18c... 

Bättre då att reglera klädsel och ventilera på överkroppen.

Ju, högre upp på berget man kommer desto svalare blir det och det blåser i princip alltid. 

 

Aaaaaarrrhh............
Jag blir galen snart.
Det får bli så att jag tar med både och.
Testar vad som funkar bäst första dagen helt enkelt.

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var där senast körde jag med softshellbyxor/jacka från sitka gear och en goretexanorak från ridgeline om det regnade, hade även en superlätt ryggsäck med lätta goretexbyxor från norröna och bearskins höst/vårhandske och superlätt dunjacka från patagonia.

Bor du fint och bekvämt så ta vad som helst som är gjort för att vara ute och är i lämplig färg. Du kommer ju ändå hem och kan torka och värma dig på kvällen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du jaga i Skottland är det väl obligatoriskt med holkar och kilt?! Glöm inte djungelolja till gottpåsen om det är knottigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2016‎-‎02‎-‎24 at 12:02 underbron sa:

För högländerna är färgton viktigare än att de är tysta. 

 

Gängse enfärgat svenskt jaktmode är för mörkt. 

Jag har en skaljacka från HH som är fantastisk. En Odin 9 worlds

Men jag är osäker på om jag kan använda den på grund av färgen?
Vad tror du?

Odin.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Ijahman sa:

Jag har en skaljacka från HH som är fantastisk. En Odin 9 worlds

Men jag är osäker på om jag kan använda den på grund av färgen?
Vad tror du?

Odin.PNG

Utan att vara expert på högländerna så vet jag/har läst att grått är en klart underskattad kamouflagefärg i naturen. Däremot är jag personligen mer tveksam till de neongula detaljerna då hjortar mig veterligen har väldigt bra syn...!?

Edit: Tonen ser ju dock klart ljusare ut än gängse jaktkläder men kan vara svårt att avgöra i inomhusljus. Men testa och jämför med bilder på guiderna där och se om tonen verkar lira. Men som sagt, själv är jag mest osäker på de gula detaljerna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Holz sa:

Utan att vara expert på högländerna så vet jag/har läst att grått är en klart underskattad kamouflagefärg i naturen. Däremot är jag personligen mer tveksam till de neongula detaljerna då hjortar mig veterligen har väldigt bra syn...!?

Färgen är mer blå än grå. Men fungerar säkert lika bra/dåligt som grått.
De gula detaljerna kan man ju alltid tejpa.

 

 

odin.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, ok. Testa vettja, men ha i baktanke att det kan behövas en shoppingrunda på plats i värsta fall...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Holz sa:

Ah, ok. Testa vettja, men ha i baktanke att det kan behövas en shoppingrunda på plats i värsta fall...?

Nja. Då åker den nog inte med i så fall.
Överkroppen har jag fler alternativ till.

Den får fortsätta vara till vandring och frilufts/båtliv.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Ijahman sa:

Nja. Då åker den nog inte med i så fall.
Överkroppen har jag fler alternativ till.

Den får fortsätta vara till vandring och frilufts/båtliv.

 

Då så. :thumbsup: Men bara för att spåna lite om idéer jag själv haft så kan en tanke vara att köra med den jackan (eller egentligen valfri jacka) och sen bara dra långärmad slitåsläng-fleecetröja ovanpå i rätt ton. Det bidrar ju inte med någon reell viktökning, är knäpptyst och kostar typ ingenting att köpa en ny. Brittiska militären t.ex. använde vad jag läst ofta regnstället under smocken vid behov när de är ute...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Holz sa:

Då så. :thumbsup: Men bara för att spåna lite om idéer jag själv haft så kan en tanke vara att köra med den jackan (eller egentligen valfri jacka) och sen bara dra långärmad slitåsläng-fleecetröja ovanpå i rätt ton. Det bidrar ju inte med någon reell viktökning, är knäpptyst och kostar typ ingenting att köpa en ny. Brittiska militären t.ex. använde vad jag läst ofta regnstället under smocken vid behov när de är ute...

Var inne på samma tanke ett tag. men att ha lövcammot över. Väger inget och är i princip bara nät.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jeg var på hjortejagt i brunsten på den skotske vestkyst i uge 41 sidste år. Vejret var blæsende og vådt. 2 dage regnede det ca 100 mm/dag.

Jeg anvendte bukser og jakke fra Sitka Gear https://www.sitkagear.com/products/big-game-subalpine/pants-bibs/thunderhead-pant https://www.sitkagear.com/products/big-game-subalpine/jackets-vests/thunderhead-jacket 

Bukserne fungerede godt og har gode ventilationsmuligheder. "Subalpine" camouflagemønsteret passede rigtigt godt til højlandet.

mvh Lars

IMG_5787.PNG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago lars m. l. sa:

Her kan du sammenligne farven med almindeligt jagttøj fra Härkila:

 

IMG_5786.PNG

Och om man översätter vad Lars skriver 

Har kan du jämföra färgerna i naturen och härkila,s jaktkläder.

Och Lars, vad det du som sköt kalven söndag morgon??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på ett par slitstarka byxor i Canvas, typ Härkilas Oryx-serie. Har föregångaren till dom och dom är otroligt bra på alla vis, andas bra gör dom med! Vill man ha dom "vattentäta" är det bara att vaxa dom, andas hyggligt ändå.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...