Hoppa till innehåll

Vapenfunderingar! Mauser m12, Sauer 101, tikka t3 (eller tikka t3x)


Skogsfågeln

Recommended Posts

Hej!:D

Alla svar välkomnas hjärtligt!

Har råkat ut för köparsjukan samt rädslan att få vapenproblem just innan jakten:unsure:. Ska inte byta, utan tänkte även behålla nuvarande bössan som reservbössa i sådana fall. 

Vad gör man om man får vapenproblem under eller just innan jakten när alla vapensmeder är upptagna? Är det kört eller finns det några smidiga lösningar? Går det att få till en lånelicens/vanlig licens snabbt?

Läst endel om Mauser m12 och Sauer 101. Den tyska ingenjörskonsten samt låg öppningsvinkel med fin slutstycksgång lockar väl kanske. Tikka t3 har jag tidigare läst om. Nu har det kommit Tikka t3x - vad är egentligen skillnaden? Sako 85 var jag tidigare sugen på men har hört talas om lite dåliga lösningar gällande hylsutkastaren.

För och nackdelar om ovanstående vapen? Något att tänka på som jag kan ha glömt? Andra liknande vapen eller i samma prisklass?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago redtop sa:

Har du redan licens på ett klass1 vapen behöver du inget lånetillstånd för att låna motsvarande vapen.

Helt rätt, men du ska hitta en privatperson att låna av - mitt under jakten. För se handlaren får inte låna ut ett vapen för jakt......

Snabbt licensförfarande - tja, den dagen vi har 7 lördagar i veckan kanske.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lilla erfarenhet från bössor jag ägt är ang öppningsvinklar på 60 grader (Sako 85 och Mauser M12) eller 70 grader (Tikka T3) är att jag helt klart var snabbare med Tikkan att repetera. Den var lättare att lyfta och jag hade ett bättre "grepp".

Nu är detta bara små detaljer, men jag upplevde en skillnad. 

Skillnad T3x jmf. T3:

Rekylklack i stål (alu)

Slutstyckshylsa i alu (plast)

Större utkastarport

Annan bakkappa

Annat mönster på greppytorna

Utbytbart pistolgrepp och grepp på framstocken.

Syntetstocken är fylld med nått ljuddämpande material.

Nått extra skruvhål för montage för skena på lådan.

 

En annan bössa i samma prisklass som jag är lite sugen på är CZ 557. En sådan "Lux" i 8x57JS för drevjakten vore mumma tror jag.

mvh/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BigJim sa:

Min lilla erfarenhet från bössor jag ägt är ang öppningsvinklar på 60 grader (Sako 85 och Mauser M12) eller 70 grader (Tikka T3) är att jag helt klart var snabbare med Tikkan att repetera. Den var lättare att lyfta och jag hade ett bättre "grepp".

Nu är detta bara små detaljer, men jag upplevde en skillnad. 

Skillnad T3x jmf. T3:

Rekylklack i stål (alu)

Slutstyckshylsa i alu (plast)

Större utkastarport

Annan bakkappa

Annat mönster på greppytorna

Utbytbart pistolgrepp och grepp på framstocken.

Syntetstocken är fylld med nått ljuddämpande material.

Nått extra skruvhål för montage för skena på lådan.

 

En annan bössa i samma prisklass som jag är lite sugen på är CZ 557. En sådan "Lux" i 8x57JS för drevjakten vore mumma tror jag.

mvh/Må

Tikka t3x låter helt klart bättre om jag förstår dig rätt då. Jag måste fara och klämma och känna lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

Helt rätt, men du ska hitta en privatperson att låna av - mitt under jakten. För se handlaren får inte låna ut ett vapen för jakt......

Snabbt licensförfarande - tja, den dagen vi har 7 lördagar i veckan kanske.

/T

Ja det låter knixigt. Men bössan fungerar (ta i trä) utan problem än så länge^_^ Ifall man skulle hamna i vapenknipa får man väl helt enkelt hoppas någon vapensmed kan ställa upp snabbt. Om man inte har reservbössa dvs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...