Hoppa till innehåll

Skjutit första laddstegen! Nu då?


Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Jag följde erat råd och följde Ladeboken ist för granngubben.

Laddade min 95 grain v-Max efter den här, det var det närmaste jag kunde komma v-maxen i deras tabeller för 6,5x55.

Blev 4 skott på 41, 42 och 43 grains Vv N150. COL 70,5mm. CCI 250 tändhatt. Mitt verktyg fick den inte till 70 COL, det gick inge djupare.

41 grains fick gräslig träffbild, dubbelt så stor som 43 grains. 43 sköt tätast medan 42 var mittemellan i både grain och täthet, med det kanske var självklart, vad vet jag..

Jag ser inga tecken på högt tryck på tändhatten, ska jag prova att ladda ett grain till och se om jag får ihop gruppen lite till? Jag sköt ju en smäll med 44 grains laddning bara för att testa gubbens recept häromdagen och jag såg inget konstigt på tändhatten då heller.

Alla tomhylsorna fick en 1,5mm bred svart sotkrans runt halsen, men det fick även norma vulkan som har längre COL, kanske brukar bli så? Jag har aldrig granskat hylsor efter smällen innan jag började ladda själv.

Jag är inte nöjd med träffbilden som den är nu, jag har gjort en snuddande treklöver med norma vulkan för nån vecka sedan!

Vad är en nödvändig och realistisk grupp på 100 meter med 6,5x55 med inte helt optimalt stöd?

Nu svamlar jag fritt om saker jag bara hört lite om, men jag testade att trycka ner en kula med fingrarna i hylsan så den bara fastnade i kanten och sen sköt jag i patronen i patronläget och låste slutstycket, det var inte mkt kulan åkte ner i hylsan! Om den ens gjorde det!

Jag måste ha en friflykt på 7mm eller nåt? 76,8mm är COL efter att ha kamrats. Har för mig att 2-5mm är vad som rekommenderas?

 

Har ni nå tips? 

Skavmärket på hylsorna kommer utan att avfyras, det är slutstycket som skavt på nåt vänster.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skriver att märkena kommer utan att avfyras. Hade du inte gjort det skulle jag säja att du har märke från utdragaren på den mittersta. Dvs ett trycktecken. Antar att du har en tikka eller sako eller en bössa med liknande utdragare. Går alla hylsorna att kamra lätt? Om nån med samma laddning går tungt att kamra så kommer de ju att bygga tryck vilket verkligen kommer visa sej på tavlan. Och det är väl egentligen det minsta problemet.

Bara en tanke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Saturday, October 08, 2016 at 18:34 6.5x55SM sa:

 

Vad är en nödvändig och realistisk grupp på 100 meter med 6,5x55 med inte helt optimalt stöd?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Blir svårt att utröna träffbilder utan korrekt stöd?! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta 2 st svarta sopsäckar lägg dem i varandra. Fyll med sand så de täcker botten.av säcken.

Ta sen 2 st 5l plastpåsar stoppa ner i en gammal socka fyll med sand slå en knut.

Behöver inte vara svårare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

Ta 2 st svarta sopsäckar lägg dem i varandra. Fyll med sand så de täcker botten.av säcken.

Ta sen 2 st 5l plastpåsar stoppa ner i en gammal socka fyll med sand slå en knut.

Behöver inte vara svårare.

Två gamla byxben funkar oxå. Tar du nya, klipp av någon annans:wink:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att jag inte sköt från ett gun vice eller med sandsäckar. Jag hade liggunderlag hoprullade på en skjutbänk och grejade med. Det kanske onödigt att skriva.

Det var helt okej stöd.

Formulerar om mig, vad är en okej och realistisk grupp i en kortad och dämpad gammal Husqvarna i 6,5x55 på 100 meter med 95 grain v-Max?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om det är lilla justerskruven i toppen som bottnar och du vill sätta kulan djupare så kan du skruva ned verktyget lite mer i pressen, förutsatt att det finns gäng kvar på verktygets utsida. Min erfarenhet säger att grupperna ofta krymer med ökat sättdjup. För djupt är förstås inte bra.

Btw har aldrig laddat ppu av den anledningen att "alla" säger att kvaliteten är tveksam. Byt till Norma eller sako  det dräller av dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago MagnusN sa:

Om det är lilla justerskruven i toppen som bottnar och du vill sätta kulan djupare så kan du skruva ned verktyget lite mer i pressen, förutsatt att det finns gäng kvar på verktygets utsida. Min erfarenhet säger att grupperna ofta krymer med ökat sättdjup. För djupt är förstås inte bra.

Btw har aldrig laddat ppu av den anledningen att "alla" säger att kvaliteten är tveksam. Byt till Norma eller sako  det dräller av dem.

Kolven där hylsan sitter möter ju verktyget tidigare då bara, blir inge djupare.

Jag ska testa ladda en stege i mina norma och lapuahylsor framöver med när bössan kommer från lagningen. Slutstycket får en liten touch up. :)

Jag filade ett spår i en hylsa, stoppade i en lapua mega lite i yttersta halsen och stängde slutstycket.

80,22mm var den när jag tog ur den. Rätt lång friflykt med en v-Max med COL 70,5mm.

Kan det vara det? Norma vulkan ligger på COL 73mm har jag för mig och de skjuter tätare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulans form och vikt avgör ju kulans längd, att jämföra en vmax och en vulkan i col går inte. Helt olika former.

 

Hur många millimeter av vmaxen sitter nere i hylsan?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade inte ödslat någe krut i dem hylsorna. Köp en ask jakt match. Träna och ta vara på hylsorna. 6,5x55 hylsor är ingen brist vara direkt.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Finskavapen sa:

Kulans form och vikt avgör ju kulans längd, att jämföra en vmax och en vulkan i col går inte. Helt olika former.

 

Hur många millimeter av vmaxen sitter nere i hylsan?

 

Vet att dom inte kan jämföras i COL, det jag menade var om den långa friflykten gjorde precisionen sämre.

10,1-10.2mm nere i hylsan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago hs_merkel sa:

Hade inte ödslat någe krut i dem hylsorna. Köp en ask jakt match. Träna och ta vara på hylsorna. 6,5x55 hylsor är ingen brist vara direkt.

S

Har en del hylsor från lapua fmj 6,5 gram jag köpt. Är det heller inget bra?

Det dryga med hylsor från skjutbanan är ju att dom kan ha olika hylsvolmer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FF är inte viktigast som nybörjare. Jämna hylsor/kalibrering, jämna laddningar. 

Men om precisionen brister tycker jag du går på ett mer erkänt hylsfabrikat i handladdningssammanhang som steg ett. Norma eller lapua.

Gör om laddstegen med 0,5gr steg från min till max i de nya hylsorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Finskavapen sa:

FF är inte viktigast som nybörjare. Jämna hylsor/kalibrering, jämna laddningar. 

Men om precisionen brister tycker jag du går på ett mer erkänt hylsfabrikat i handladdningssammanhang som steg ett. Norma eller lapua.

Gör om laddstegen med 0,5gr steg från min till max i de nya hylsorna.

På tal om jämna laddningar.

Krutdoseraren kastar ju helt sjukt olika varje gång så jag måste väga varje laddning, sitta och knacka tillbaka nått korn i taget från vågskålen och väga till vågen visar rätt innan jag kan ta nästa laddning.

Blir nog köpa en ny sån snart, vad rekommenderar ni? Har LEEs nu 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör igenom en flaska krut några gånger så måttet inte är statiskt laddat och blir belagt med grafit.

 

Sen är ett krutmått avhängigt att man lär sig föra lika varje gång med handtaget.

 

Mer träning bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 6.5x55SM sa:

På tal om jämna laddningar.

Krutdoseraren kastar ju helt sjukt olika varje gång så jag måste väga varje laddning, sitta och knacka tillbaka nått korn i taget från vågskålen och väga till vågen visar rätt innan jag kan ta nästa laddning.

Blir nog köpa en ny sån snart, vad rekommenderar ni? Har LEEs nu 

Jag får ganska stor skillnad i krutmängd beroende på hur mkt krut som ligger i behållaren. Sen ska man dra lika i spaken varje frång med ett knack i varje vändläge.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago 6.5x55SM sa:

Kolven där hylsan sitter möter ju verktyget tidigare då bara, blir inge djupare.

Jag ska testa ladda en stege i mina norma och lapuahylsor framöver med när bössan kommer från lagningen. Slutstycket får en liten touch up. :)

Jag filade ett spår i en hylsa, stoppade i en lapua mega lite i yttersta halsen och stängde slutstycket.

80,22mm var den när jag tog ur den. Rätt lång friflykt med en v-Max med COL 70,5mm.

Kan det vara det? Norma vulkan ligger på COL 73mm har jag för mig och de skjuter tätare.

Ah, sätter alltid mitt vektyg någon mm över hylshållaren, kanske varierar mellan fabrikat, tänkte inte på det isf

Mät friflykten med en läsksrång med slät ände istället. Kör ner den inpipan med slutstycket stängt. sätt tejbit runt stången i höjd med pipmynningen och rita ett streck jämns med mynningen. Sätt en kula med fingrarna i kalibrerad hylsa (ska inte filas upp) stoppa i loppet och stäng försiktigt slutstycket. Upprepa med läskstången och mät sedan mellanrummet mellan strecken på tejpbitarna. 

Ett vanligt riktmärke är att backa friflykten en halv kaliber från max dvs 3.25 mm för 6.5a.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago MagnusN sa:

Jag får ganska stor skillnad i krutmängd beroende på hur mkt krut som ligger i behållaren. Sen ska man dra lika i spaken varje frång med ett knack i varje vändläge.

 

Aa, försöker göra lika varje gång men den är helt opålitlig iaf. Måste väga alla laddningar innan jag stoppar dem i hylsor iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago 6.5x55SM sa:

Det där begrep jag inte helt :)

6,5mm är kulans diameter, hälften av det är 3,25mm.
Alltså 3,25 mm i friflykt (som riktmärke).

Samma värde blir 4mm för 8x57 och 4,65mm för 9,3x62.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...