Hoppa till innehåll

Skillnad mellan olika hylsfabrikat


miss_winchester

Recommended Posts

Lite hjälp tack! 
Under vintern laborerade jag fram en laddning till 7 mm med norma hylsor!
Nu äre så att jag har ont om hylsor från norma men gott om färdigkalibrerade winchester hylsor.
Har mätt mängden vatten som ryms i respektive hylsa och winchesterhylsorna rymmer 4grain mindre.

Kan skillnaden i volym påverka trycket,precisionen att det blir märkbart? Kan min laddning få för högt tryck med andra hylsor?

Obs jag ligger 2 grain under Max så det är ju en bit kvar att spela på

Visst jag kan prova och göra en ny stege men man kan ju fråga först!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan absolut påverka trycket högst markant. Winchesterhylsorna har i runda slängar 95% av volymen hos Normahylsorna, Laddar du då med samma krutmängd så kommer trycket ofrånkomligen att stiga, om det stiger till farliga nivåer har jag inte en aning om eftersom jag inte vet vilken laddning du kör med eller vilken hastighet den ger i din bössa.

Hur vet du förresten att du ligger 2 grain under max?

//Henrik 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i vintras gjorde jag en laddstege med scirocco och mrp och kom på att 67 grain är bäst efter lite provskjutningar. Enligt norma kan man ladda mellan 64-69 grain

69-67=2 matematik kallas det:lol:

 

Just nu finns inte riktigt tiden att laborera med stegar så jag får nog sätta mig ner och kalibrera och tvätta det jag har från norma istället. Suck nu fick jag ju en anledning att smita från disken:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den matematiska kopplingen där 67 är 2 mindre än 69 är jag med på, däremot säger siffran 69 rätt lite om vad som är maxtryck i din bössa.

Det enda någorlunda vettiga sättet att komma fram till vad som är rimliga tryck respektive maxtryck är att jämföra hastigheten som en given laddning har i det egna vapnet med den hastighet som SAMMA komponenter har vid ett  riktigt trycktest.

Det vill säga om Norma provskjuter en 7mmRM laddning med Normahylsor, MRP, och scirroccon och kommer fram till att den kombinattionen ger 900 m/s och 4200 bar så kan du använda den datan som referens för att ladda samma komponenter till 900m/s och då vararimligt säker på att du ligger strax över 4000 bar.

Erfarenhetsmässigt skulle jag säga att det kommer att inträffa någonstans vid 67-70 grains men det är precis som Normas siffror bara en kvalificerad gissning:D

 

//Henrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en anledning till att det finns min och maxladdningar i laddtabeller. Det e ju för att dom ska vara säkra laddningar. Visst kan man få höga tryck även inom spannet min och Max men det ska ju vara säkert Och jag tänker hålla mig inom sånt som är säkert 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter jättebra om du håller dig inom de data som norma publicerat och inte byter ut några komponenter så är du på den säkra sidan.

Lycka Till!

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om jag nu skulle använda mig av winchesterhylsorna i framtiden. Klarar jag mig inom säkerhetsmarginalerna om jag håller mig inom laddtabeller? Givetvis blir det en ny stege och söka efter höga trycktecken?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du lite mer data?  Kan försöka laborera lite i Quickload.

Vilken 7mm kaliber?  (Förmodar att det finns några att välja emellan)

Typ/vikt på kula?

Hur många grain vatten tar Norma hylsan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trycktecken är i bästa fall rätt godtyckliga och svårtolkade. Avsaknaden av trycktecken innebär inte alls att trycket är inom normala gränser.

Jag försökte i mitt första svara peka på svårigheten att gissa hhur resultatet skulle bli om man byter ut normahylsor mot Winchester.

Om vi ändå gör ettt försök att simulera så skulle en 150 grains scirrocco framför 67 grains MRP ge 3900 bar och 932 m/s ur en 60 cm pipa (allt enligt QL), då pratar vi om en hylsvolym på 82 grain vatten.

Minskar vi med samma laddning hylsvolymen med 4 grains till 78 grains vatten (vilket skulle  motsvara dina winchesterhylsor) så syticker trycket iväg till 4400 bar vilket är ÖVER maxtryck för patronen, hastigheten blir då 960 m/s.

Vad som blir resultatet i din bössa är svårt att uttala sig om men det finns ett klart risktagande i att byta ut komponeneter på det sättet.

 

//Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaliber 7 mmremmag

kula Swift scirocco 150 grain

mina winchester hylsor rymmer 82,1-82,3 grain vatten (har mätt hylsan smockfull med vatten och utan tändhatt)

normas låg på 86,2-86,4 grain

dom tiondels grainen vatten blir lite olika varje gång men jag har mätt så noga det går

På 2016-10-10 at 16:59 Islänningen sa:

Har du lite mer data?  Kan försöka laborera lite i Quickload.

Vilken 7mm kaliber?  (Förmodar att det finns några att välja emellan)

Typ/vikt på kula?

Hur många grain vatten tar Norma hylsan?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

QuickLoad anger 82.0gr som standardvolym på 7mm RemMag hylsan.  Jag får till, att med en patronlängd på 82.0mm, och 67gr MRP, så blir trycket 3990Bar.  Max tillåtet tryck är 4300Bar, enligt CIP, men bara 4205Bar enligt SAAMI.

Har lite med att göra vilka enheter man använder.  62366Psi CIP och 61000Psi SAAMI

Ändrar jag volymen till 86.0gr, så blir trycket bara 3584Bar med samma patronlängd.

Hastigheten beror ju lite på vilken längd är på pipan, men med 510mm pipa, så bör man ha 897m/s med Winchester hylsan och 870m/s med Norma hylsan.

Kan lägga till att med Normas volym på 86.0gr, hylslängd på 82.0mm och 69gr MRP, så hamnar trycket på 3941Bar.  Alltså inte långt ifrån Win-hylsorna med 67gr MRP.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

66 grain mrp ger ung 890m/sek i min pipa med dämpare. Träffbilden kan man knappast klaga på!!

Om älgarna inte tippar är det nog bakom kolven man ska leta fel

IMG_5991.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...