Hoppa till innehåll

Viking hunter


Fredrik

Recommended Posts

Har letat kängor från och till länge . Har prövat det mesta snart utan att fastna riktigt för några. Testade Meindl och Viking i dag och vart klart förtjust i dom sistnämnda och tar gärna emot omdömen från er som har lite mer erfarenhet av dessa. Är mest nyfiken på kvalité och hur dom är när det blir lite kyligare.

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft Viking Hunter under denna höst/förvinter. Har bara gott att säga om dem! De var lite stela de första dagarna, men sen har de varit kanonbra.

Eftersom de greppar bra över vristen så kan du ta ett nummer större än du brukar ha. Då får du i ett par strumpor till när det är kallt och de känns ändå inte stora när du bara har en enklestrumpa i. Det medföljer en tilläggssula som man stoppar under innersulan i skon om de känns för stora eller om de inte greppar nog mycket i vristen.

Meindl har jag ingen bra erfarenhet av, de är sköna och vattentäta men har inte samma slitageskydd utanpå skon som Viking har.

Min röst går till Viking Hunter, men det min smak och mina fötter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis har ett par viking och enligt honom är det dom bästa kängor han haft. Tro han haft dom i ca 3 år och han är jämt i skogen. Pratade senast med honom i helgen och han lov ordade sina kängor. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft mina Viking Hunter i snart 2 år och är mycket nöjd med dem. Enda problemet är att det börjat släppa lite mellan gummit och lädret på ett ställe men jag ska försöka fixa det med lite liquisole.

Först testade jag kängor i en större storlek så jag fick plats med en extrasocka men tyckte att det påverkade hälgreppet negativt. Köpte därför ett par med plats bara för ett par "jägarsockor". Då sitter dom helt perfekt och håller värmen ner till ett några minusgrader, men ska jag sitta på pass i kallare väder har jag andra kängor. När jag köpte kängorna fick man inte med någon extrasula, så nu kanske det funkar bättre med stora storlekar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja! Jag använde ett par Viking Duckhunter (tror jag de hette) i 13 år faktiskt innan de gav upp. Inte vattentäta hela tiden men höll emot bra mot vatten iaf så jag vart nog aldrig helt blöt. Lätta och varma, gillade dem skarpt!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det tror jag du gjorde rätt i!

Jag har haft mina nästan varje dag förutom på semestern och jag går nog ett par mil om dagen i skogen för det mesta, som tidigare sagt så släpper de lite mellan gummit och lädret men det är ju garanti på dojjan så jag har inte gjort något åt det hela utan väntar på ett läckage som inte kommit än, går bra att vada med då de alltid har varit vattentäta.

Jag smörjer in kängorna med Royal är det någon som har något annat bra tips då jag tycker det har lite lätt att försvinna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara köra med vilket skofett som helst?

NEj för f-n det ska vara så hightech som möjligt, ungefär som att köpa en flaska rötjut till middagen och hoppas det funkar, väljer man bössor och ammo med en dåres granskning så kan man inte bara köpa något vanligt skofett.

Okej jag har provat och det funkar sämre, Royal smörjer skinnet bra men tappar förmågan lite för fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Stingerblade

Jag knäckte mina Viking Hunter på två säsonger, men de var sköna så länge de höll tätt. Kanske något styva i början innan de var ordentligt ingågna men det tog bara runt 10 mil innan de satt som gjutna. Bra sko för pengen; därmed inte sagt att de är bäst.

Undvik allt skofett/minkolja som innehåller petroleum (vilket de flesta gör). Petroleumbaserade smorningsmedel hjälper för stunden men måste underhållas ruskigt högfrekvent annars hårdnar lädret och spricker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad smörjer ni skinnbrallor med..om ni gör det? Har tre-fyra olika märken här hemma, Chevalier, Timmervik, Barbour, Viking samt ngt kladd från Lantmännen med. Inte hittat ngt som funkar helt optimalt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad smörjer ni skinnbrallor med..om ni gör det? Har tre-fyra olika märken här hemma, Chevalier, Timmervik, Barbour, Viking samt ngt kladd från Lantmännen med. Inte hittat ngt som funkar helt optimalt..

Mvh!

hört talas som centralsmörjning dvs rövsvett ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett par Viking i juli och tänkte att det skulle gå bra att gå in dem innan älgjakten (september alltså). Det var inga problem, jag blev förvånad över hur lätt det var att gå in dem.

Sedan kan jag säga att Viking, eller importören snarare, verkar vara lite övernitiska när det gäller att ta hand om sina kunder. En hake som man häktar fast remmarna i gick av halvvägs. Det gick fortfarande bra att knyta kängorna men det var en skarp kant som skulle kunna skava av remmen. Jag hade dock utan problem kunnat fixa det själv eftersom det inte fanns någon risk att kängan skulle börja läcka då niten aldrig går igenom den vattentäta delen. Men eftersom de var så pass nya så lämnade jag in den och tänkte att det där fixar de på nolltid. Döm av min förvåning när jag efterstrax under ett par veckor fick ett par helt nya kängor.

Nåja, det är ju bättre att de är överabitiösa än tvärt om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det viktiga med olja/ fett till kängor med membran är att oljan är anpassad till detta. Annars förlorar man "andningsfunktionen" i kängan. Jag använde en special olja på mina tidigare kängor som var mycket lättarbetat och fungerade bra. Gick även att använda till skinnbyxor.

Nu förtiden har jag slutat med "membrankängor" och använder Lundhags Synkro. P.g.a att det är ett h-vete att torka upp en "membrankänga" när man ligger ute på fjället. I en känga utan foder är det bara att byta sockar och innesula, och vips är man torr ;D. På dessa använder jag vanligt vegetabiliskt skofett.

Jakt kompisen använder Viking och är mycket nöjd. Första paret började ta in vatten efter ca. två år och dessa byttes o.m.g. ut till nya på garantin. Mycket bra!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kokar egen smörja till skor och skinnbyxor...(även till viss blygsam försäljning) av grävlingsfett och björnfett.....detta blandas sen med tjära och bivax.

Smält bara fettet en tills all bindväv liksom skrumpnat ihop och fettet utan att ha blivit bränt antagit en bärnstensfärgad ton.

Sila fettet låt stå i hög rumstemp eller lågt på kokplatta en vecka eller två ta det översta lagret finolja och blanda med 17 % bivax och 3% tjära.

Blir kanon.....till skinnbyxor och handskar kan man minska tjäran och bivaxet några procent ,typ 14/1,5.

Tycker själv att grävlingsfettet är renare på nåt sätt eller så beror det på att jag slaktat det själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kokar egen smörja till skor och skinnbyxor...(även till viss blygsam försäljning) av grävlingsfett och björnfett.....detta blandas sen med tjära och bivax.

Smält bara fettet en tills all bindväv liksom skrumpnat ihop och fettet utan att ha blivit bränt antagit en bärnstensfärgad ton.

Sila fettet låt stå i hög rumstemp eller lågt på kokplatta en vecka eller två ta det översta lagret finolja och blanda med 17 % bivax och 3% tjära.

Blir kanon.....till skinnbyxor och handskar kan man minska tjäran och bivaxet några procent ,typ 14/1,5.

Tycker själv att grävlingsfettet är renare på nåt sätt eller så beror det på att jag slaktat det själv.

Har en av dine bokser med Peters Skosmørja men har ikke fått brukt det ennå ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D Jo , jag skickade några burkar med en av björnfetts leverantörerna.

Vet dock inte hur det funkar egentligen på membrankängor som jag anser är skit....har ett par själva och med min smörja är dom hyffsat täta men det är sömmar och skit överallt som spricker läcker och har sig, lädret är också av undermålig kvalite på de flesta kängor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå!

Köp ej graninge sarva om ni har tänkt det! Köpte ett par i augusti o märkte snart

att dom inte var vattentäta så jag var in till butiken och fick ett nytt par!

Hade på dom under en dag i skogen o märkte att även dom blev blötta!

Så jag lämnade tillbaka dom o fick pengarna tillbaka!

Så nu har jag funderingar på att köpa en känga som är vattentät. lite tips

skulle vara bra! Har hört mycket bra om viking hunter! O även meindel verkar

vara det men då är det ju en lite dyrare känga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har efter lång och trogen tjänst haft Meindel i väldigt många år, enda tills i höstas då jag ville pröva något nytt.

Gick till jaktbutiken och köpte....Graninge Sarva  ;D

Men likt Krille J läkte högerdojan nå förskräckligt, tillbaka till butiken och därifrån med ett nytt par, som har hållit väldigt bra :)

Tycker faktiskt att Sarvan är den skönaste jaktkänga jag testat, bred och skön att gå med.

Vikning Hunter har frugan och hon har då inte något att klaga på, så det är säkert en bra känga det med :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har efter lång och trogen tjänst haft Meindel i väldigt många år, enda tills i höstas då jag ville pröva något nytt.

Gick till jaktbutiken och köpte....Graninge Sarva  ;D

Men likt Krille J läkte högerdojan nå förskräckligt, tillbaka till butiken och därifrån med ett nytt par, som har hållit väldigt bra :)

Tycker faktiskt att Sarvan är den skönaste jaktkänga jag testat, bred och skön att gå med.

Vikning Hunter har frugan och hon har då inte något att klaga på, så det är säkert en bra känga det med :)

Ja den var ju riktigt fin att gå i,men var inte så intreserad efter två par som blivit blöta, Jag hade väl oturen o få precis dom paren som var dåliga,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja den var ju riktigt fin att gå i,men var inte så intreserad efter två par som blivit blöta, Jag hade väl oturen o få precis dom paren som var dåliga,

Snåla inte Krille lätta på lädret och köp meindel.

Har haft meindel i 9år nu och är tok nöjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snåla inte Krille lätta på lädret och köp meindel.

Har haft meindel i 9år nu och är tok nöjd.

Tycker de känns som att gå i ett par slalompjäxor, men med rundad botten, säkert bra kvalite, men passar inte mina fötter, Hunter är det lagom mycket känsla kvar i och håller bra, mina har verkligen fått lida under dessa år och håller än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har efter lång och trogen tjänst haft Meindel i väldigt många år, enda tills i höstas då jag ville pröva något nytt.

Gick till jaktbutiken och köpte....Graninge Sarva  ;D

Men likt Krille J läkte högerdojan nå förskräckligt, tillbaka till butiken och därifrån med ett nytt par, som har hållit väldigt bra :)

Tycker faktiskt att Sarvan är den skönaste jaktkänga jag testat, bred och skön att gå med.

Vikning Hunter har frugan och hon har då inte något att klaga på, så det är säkert en bra känga det med :)

Jag har ett par jahtijakt savanna.Kan inte säga så mycket om värmen eftersom att jag inte suttit på pass något i år men jag har därimot gått i drevet med min hund under varje jakttillfälle.Har vadat genom mycket vatten och har inte fått igenom en droppe vatten.Rekommenderar dom starkt , men bör tilläga att jag endast haft dom 1 säsong
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...