Hoppa till innehåll

Oskick med skarp ställande i älgjaktlaget


Kapten Svärd

Recommended Posts

Det där är vad spetsjakt går ut på på allt för många håll. Hundförarnas jargong är att passkyttar har man till att släpa ut älgen. När de dessutom sätter regler i stil med att hunden ska vara minst 12m före eller efter djuret för att skott ska få lossas dvs regler som de uppenbart själva aldrig följer och som bara finns för att förhindra att jakten slutar hos en passkytt så blir mönstret löjligt uppenbart.

Som vanligt kan dock saker och ting göras på bra sätt och på dåliga sätt, det är därför jag har skjutit ett antal grisar som gått i pass med en spets efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missförstår hela syftet med tråden men rent spontant låter detta mest som ett "södrasverigeproblem" å en hel del avundsjuka. Är det så på vissa ställen att hunnförare skjuter så mycke älg på ståndskall så äre väl bara å skaffa egen hunn å panga själv då? Eller gå dit å stöta så de andra få skjuta som här förespråkas... Eller som tidigare sagts, skaffa älgdrivare som lever om utav helvete så chansen att de stannar bli minimal. Här uppe har jag tveklöst ALDRIG! hört ens ett viskande om att hunnförare skjuter för många av de tilldelade älgarna. Kanske mycke beroende på att de flesta älgarna skjuts av just passkyttar å har så gjorts i alla år. Även vid jakt med duktiga hundar. Jag ha själv suttit på pass i många år innan jag skaffa egen hunn å de ha då heller aldrig ens funnits på min världskarta att säga till hunnförarna att stöta för att de ska bli sken ut till passkyttar istället för att skjuta då älgen står stilla för hunn å de gå att välja läge. Finns väl få saker som slår att få lyssna på ett dånande ståndskall ett tag innan ett skott avslutar å belönar både hunn å husse för bra jakt å allt arbete som lagts ner under ickesäsong! Det är ju det som liksom är målet med ställande hundar! Jag gläds enormt åt andra hunnförares lycka å hjälper mer än gärna till att frakta ut dessa älgar.

Men de e jag de....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎02‎-‎24 at 21:39 Kapten Svärd sa:

Hej

Nu skall vi " svära lite" i kyrkan. Hur många känner igen sig i jaktlaget där hundföraren alltid skjuter älgen ? Pass skyttarna kan polera monokeln i lugn och ro för till dem kommer ingen älg. Den ställer hunden i god ordning när den hinner ifatt och sedan smyger föraren ( ev i sällskap med någon annan) lugnt fram och fäller?

Således- jaktlag ( stora gäng, dyrt betalande, här i södra Sverige, ) hunden skall driva, i lagom takt, ställande raser hör hemma i andra län där man kan jaga älg två man ensamma? Perfekt då med ställande hund. 

Huka er nu..

kS. 

Jagar du i Fredriksberg ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då man jagar i Vargrevir så har sådant löst sig per automatik, vi turas om att gå folkdrev.

Fungerar det med och främjar folhälsan, gubbarna är vältrimmade och pigga för sin ålder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎02‎-‎25 at 12:26 Wizard sa:

 

Precis av denna anledningen så fick jag aldrig något intresse för just älgjakt med hund eftersom jag visste hur det låg till, men duktiga spaniels till fältjakt var det en bristvara på - och dessutom jaktformen jag var mest intresserad av och således fick man köra så mycket hund man bara orkade! :) 

 

Lite OT men har du provat Spaniels på skogsfågel? Jag har länge haft en önskan om att testa detta på släktens marker i Jämtland där Orre och Tjäder lärt sig att flyga upp efter att jag passerat och har en gran mellan mig och uppfloget... (Jag trampar själv i brist på hund)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago henke67 sa:

Lite OT men har du provat Spaniels på skogsfågel? Jag har länge haft en önskan om att testa detta på släktens marker i Jämtland där Orre och Tjäder lärt sig att flyga upp efter att jag passerat och har en gran mellan mig och uppfloget... (Jag trampar själv i brist på hund)

Har tyvärr inte testat det men det var en tanke jag hade med redan från början... Jag tror nämligen att det är en riktigt bra kombination!

När Ellen parades så var en hund bokad upp till norra Sverige för just den jakten men hon gick ju tom och sen bestämde jag mig för att inte testa mer pga hormonella fenomen som inte var önskvärda.

Det enda som kanske skulle vara ett problem är att mina hundar förväntar sig VILT och att de går i backen rätt omgående, men de är nästan lika lyckliga för en skogspromenad så ordet "problem" skall man kanske ta med en nya salt ;) 

För mig är just ESS en riktigt bra hund när man skall jaga på variabel mark på fågel och småvilt upp till rådjur, men inte skallande. De trixar och fixar och är snabba på fötterna men älg och björn skulle de nog mest bara springa till husse igen om de stötte på. (dock finns det de som jagar älg med spaniel också, jag har bara inte uppmuntrat den typen av jakt med mina)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 27 februari 2017 at 10:58 Dansken sa:

Jagar du i Fredriksberg ?

Nä. ( inte avundsjuk heller )bara intresserad om frågan är ett problem eller inte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

WIZARD

Jag tror du sätter fingret på något viktigt som jag försöker ( meningen med frågan/påståendet ) få fram att detta härör till storstad region.

Som visat sig finns en del olika uppfattningar och en del ömma tår.. Jag själv känner ingen större oro över att inte få brassa på med studsarn genast på älgjakt, går gärna i drevet och är gärna med och flår älg, bara tillfälle till detta ges, man lär sig massor varje gång, och jag är verkligen inte något ess utan behöver all erfarenhet man kan få. 

Byta jaktlag.. Skojar du?? Man får verkligen vara oerhört glad att man kan vara med om någon jakt alls Anledningen till detta känsliga är att många inte är födda med någon jaktlig guldsked utan kanske kommer in via andra vägar senare i livet?

Jag jagar gärna ripa med min kompis underbara hundar,lugnt och stilla kliva kring på fjället men ett gott socialt gäng på älgjakt är ju fatanstiskt kul det också upplever jag. Har sett några ( och hört) en del som pekar på min problemformuleringen och är intresserad av hund så därför frågan på forumet. Det om mig. Är mycket tacksam för alla som tog sig tid att svara och kommentera. Bra svar och intressanta synpunkter, alla. 

Eder.

KS. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...