Hoppa till innehåll

Husqvarna 1600 i KKC kolv


Dansken

Recommended Posts

Nu har jag fått mekanismen hit så jag ska se till att komma i gång.... Det är en .270 som redan är gängat för dämpare

Sen har jag tydligen lovat att lägga en1600 med aluminium underbeslag i en Hogue kolv

Och en 1600 i en Boyd's kolv som har kommit hem från USA som jag även den har lovat att fixa för länge sen... fick PM nyss

Då gör jag dessa- som lovat- med mycket bilder. Sen får det vara slut :):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Sun Mar 19 2017 at 18:51 Dansken sa:

Sen får det vara slut :):)

Slut slut som i slut? Skit också jag som tänkt höra om du vart sugen på en bäddning som jag gått bet på och lite uppskavning av pipkanalen på min Voere efter att den varit på ompipning :( 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dansken sa:

Slut typ med 1600 mekanismer i andra kolvar där dom egentligen inte hör hemma.

Det är inget dåligt jobb- men det vore kul att en gång inte bara bli ihågkommen som "han som lagade sönder Husqvarna 1600:or" ;)

:D 

Återkommer med PM och ser om det är intressant för herrn att ta sig an :)

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-20 at 20:15 Dansken sa:

Slut typ med 1600 mekanismer i andra kolvar där dom egentligen inte hör hemma.

Det är inget dåligt jobb- men det vore kul att en gång inte bara bli ihågkommen som "han som lagade sönder Husqvarna 1600:or" ;)

Ingen fara för att det kommer bli ditt arv, är nog större chans att folk kommer ihåg dig som 96 doktorn i kumla.

 

:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Man passar alltid in underbeslaget först. Då har man det att styra efter när man passar in mekanismen. Märkfärg och vassa verktyg är A och O vid kolvarbeten.
Stålunderbeslaget till 1600 är lite större än ett m/98 underbeslag som är gjort i ett stycke: Magasinsbrunnen på 1600:an är plåtbleck som är punktsvetsat fast i kanten. Den ska man vara lite försiktigare med än dom andra underbeslag när man passar in.
Så är det med det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har haft lite problem med trycket: Pinnarna man ser på originaltrycket på bilderna här ovan på sidan styr säkringsplåten som även ska låsa slutstyckshandtaget i nedfällt läge. Den ena kommer bort med recknageltrycket i.o.m. det är av en annan konstruktion. Lilla skruven som är med trycket brukar låsas med en mutter- hålet i avtryckarhuset är gängad på ena sidan... Denna M-3 skruv kommer endast så långt ut att den styr med en gänga eller 2 i säkringsarmen
Jag har funderat över om jag skulle borra hålet i avtryckarhuset till 3 mm och använda pinnen från originaltrycket så den sticker längre ut, men det vart så här: Jag skruvade i en längre försänkt M-3 skruv som går helt ut genom blecket. Försänkningen av skruvskallen styr nu skruven upp så skruven inte "rider" på gängan i hålet (inbillar jag mig i alla fall)
Bemärk den "tänkta" skruven som ligger på trycket på andra bilden
Sen är jag inte alls nöjd med ljudnivån på tangenten när man säkrar/ osäkrar...
Jag har putsat och pillat lite- men ägaren får bestämma om han är nöjd. Det gick också ganska strävt och tungt i början till jag hade putsat till delarna. 
Till det var "broken in"....

Nu går det ganska bra- och trycket är kanonfint och helt rent....

P1040370.JPG

P1040371.JPG

P1040369.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har rundat till kolven lite vid lådstjärten där den är så kantig och ful. Nu är det bara oljat: Den passar perfekt i mina nävar nu- men det vore bra att det passade till ägarens nävar ;)
Så jag väntar med True-oil till vi har sett det passar parusens hand och smak, eller om det ska slipas mera.
Laminatkolvar måste tätas i ytan med lack eller True-oil: annars tar dom in vatten och sväller upp...
- jag vet: efter halvannat dygn i avloppsvatten är dom sig inte lika längre om dom inte är tätade...

Så här ser det ut nu. Kan man få det att se ut som att systemet hade varit tänkt att ligga där från början får man känna sig ganska nöjd. Det är upp till betraktaren att döma:

P1040374.JPG

P1040383.JPG

P1040384.JPG

P1040382.JPG

P1040380.JPG

P1040381.JPG

P1040379.JPG

P1040376.JPG

P1040377.JPG

P1040375.JPG

P1040385.JPG

P1040387.JPG

P1040390.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...