Hoppa till innehåll

Varför är det så få som röntagar sina hudnar?


Guest nito

Recommended Posts

Varför är det så få som röntagar sina hudnar?

Jag håller på att leta en Jämte och har plöjt en massa rasstatistik på Jämte och det som slår mig är att det är så få som röngar sina hundar!

-varför?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte det obligatoriskt för vissa raser? Eller iaf väldigt starka önskemål från Wachtelklubben vid 1 år?

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa röntgar sina hundar först när dom funkar i skogen dom lägger inte ut pengarna före på en röntgen.

Men älghundar som ska användas i avel måste väl vara röntgade

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Testeboån

Mitt svar är för stövare och HD röntgen.

För det är sånt bladder. Testresultat som beror på följande faktorer :

-Hundens placering på bädden

-Vilket avslappnande medel som används. Hundar har fått anmärkningar på höfterna och använd Dominator har sedan fått bra resultat med Plegcil

-Hur avslappnad hunden blivit av mediciner som används

-Vilken klinik som tagit bilderna

-Läkare som granskar plåtarna

Det som retar upp mig mest är att Kennelklubben förbjudit att hundar skall få röntgas i vaket tillstånd.

Nu skall eventuellt Stövarklubben lämna HD-granskning. Man kan inte annat än känna för dom som har fått sina hundar felaktigt  bortplockade från aveln på felaktiga grunder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa röntgar sina hundar först när dom funkar i skogen dom lägger inte ut pengarna före på en röntgen.

Men älghundar som ska användas i avel måste väl vara röntgade

Alla hundar som anv. i avel ska vara röntagde och vissa raser ska även ha röntgade armbågar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma sak hos Jämtarna, vissa får © höfter sen gör man om det då är det (A) höfter helt plötsligt. Folk tappar förtroendet. Men vist ska man rönka, men

det gammla systemet var jämnare tycker jag. Har själv en jämte med C- höfter, 4 år, SJCH, 46 Älgar på stånd, har aldrig haltat eller haft ont än (får väl se när

han blir äldre). Det blir lite hysteri, folk letar efter fel fri hundar. Men det kan ju inte vara lätt att välja hane heller, dom ska vara  SUCH,SJCH minst,sen ska dom har "rätt" stam,fri från sjukdomar femtio älva generationer bakåt,sen ska tiken och hanen lämna bra till samans, och de vet man om två-tre år. Tur att man inte är

hund, skulle aldrig få någon parning ;D. Men lycka till alla valp köpare och alla som avlar, alla har rätt att prova, lyckas och misslyckas.

Mvh Danne Jämte så klart ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dej, Ett måste hel enkelt. Men hur ska man lyckas få valp köparna att göra det. Ska man höja priset med 1000 kr,sen får dom i gen

det när dom har rönkat  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt svar är för stövare och HD röntgen.

För det är sånt bladder. Testresultat som beror på följande faktorer :

-Hundens placering på bädden

-Vilket avslappnande medel som används. Hundar har fått anmärkningar på höfterna och använd Dominator har sedan fått bra resultat med Plegcil

-Hur avslappnad hunden blivit av mediciner som används

-Vilken klinik som tagit bilderna

-Läkare som granskar plåtarna

Det som retar upp mig mest är att Kennelklubben förbjudit att hundar skall få röntgas i vaket tillstånd.

Nu skall eventuellt Stövarklubben lämna HD-granskning. Man kan inte annat än känna för dom som har fått sina hundar felaktigt  bortplockade från aveln på felaktiga grunder.

-blir ledstatusen bättre inom rasen fär att man slutar röntga dom?

Jag har följt stövarnas och en del andra rasklubbarns diskussioner kring röntgen och blir inte riktigt klok på detta.

Jag har ju Schäfer där man har en hel del problem med HD/AD och det är ju kalla fakta att dom dom verkligen tänker till med aveln kan nästan bli fri ledproblemen.

En del kennlar ligger långt under 10% ledfel medan vissa ligger på 50%.

Statistiken visar ju också att avel på B-höfter leder till 50 % högre andel defekta avkommor än då man avlar på individer med bara A-höfter, så nog måste det ju betyda någonting att man kollar vad man avlar på.

JAg håller helt med dig om att vissa sederingsmetoder kan ge falska positiva svar, och att man vid röntgen av helt osederad hund får dom flesta positiva svaren, men då riskerar man ju också att avla på en hund som egentligen har ledfel.

Jag sederar aldrig mina hudnar med Plegacil efterom det kan maskera ledfel då jag inte vill riskera att få en hög andel ledfel om jag avlar på en hund, det kommer ju isådanafall att slå mig hårt i ansiktet senare om hunden egentligen har ledfel och det har ju hög ärvbarhet.

Jag ser också personligen fram emot att man inför ett avelsindex eftersom det kommer att förbättra mycket eftersom man då tvingas ta hänsyn till inte bara individen, utan också dom kringliggande individerna i släkten.

I dag är det tyvärr helt ok att para en fri individ från en kull på 10 stycken, varav 9 har grava ledfel, där skulle inte jag köpa en valp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dej, Ett måste hel enkelt. Men hur ska man lyckas få valp köparna att göra det. Ska man höja priset med 1000 kr,sen får dom i gen

det när dom har rönkat  ???

varför är så många uppfödare så rädda att ställa krav på sina valpköpare? det ser ajg en en seriös uppfödare.

om valpköparen inte ställer upp på självklarheter så kan dom i mina ögon köpa en valp någon annan stans.

ställer dom inte upp på detta så ställer dom säkert heller inte upp på att ta hunden på prov osv. heller.

Vissa uppfödare har 100% testade avkommor, röntgade osv. andra har nästan ingenting och jag är övertygad om att anledningen är uppfödarens krav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade de här med hund avel varit lätt, skulle vi ha kommit mycket längre än vi har kommit i dag.

Ju mer faktorer man lägger inn, ju svårare. Vem vill ha en sjuk hund? vem vill ha en frisk jakthund som

jagar dåligt? vem vill ha en snygg jakthund som är värde lös i skogen?  Men man måste sikta på sjärnorna för att nå månen.

Det finns många teorier och alla är väl salig i sin tro. Jag kan förstå tik ägarna, ställer man för höga krav blir man inte av med alla

valparna. Samma gäller hanarna,för höga krav inga parningar. Det finns säkert många duktiga jakt hundar som aldrig kommer

ut i aveln,som borde komma ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

naturligtvis är det mycket att tänka på och ett ledfel är inte allt, det håller jag helt med om.

Men för att kunna eliminera något så måste man också göra något.

jag har avlivat ett par hundar pga HD och AD och inte är det kul precis, ffa. när man tänker på att det kanske kanske inte helt hade kunnat undvikas, men oddsen hade kunnat vara mycket bättre.

Jag är medveten om att uppfödaren är livrädd att bli stående med valpar, det är inte kul att ha 4 st. 6 månaders gangstrar i huset, men varför är det sällan dom "seriösa" uppfödarna som blir stående med valpar kvar?

Föds det upp för många valpar per år?

-om man inte får iväg valparna till seriöst folk som verkligen jobbar med valparna, är det värt det då? det är ju inte så att man blir rik på att föda upp hundar precis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog låg tim penning,skulle jag tro ??? Men en mycket intresant hobby.

Jag vet att det inte är kul, men inte är nå roligare att ta bort en hund som man

älskar, men inte jagar. Mitt liv är för kort för att jaga med dåliga hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skall eventuellt Stövarklubben lämna HD-granskning. Man kan inte annat än känna för dom som har fått sina hundar felaktigt  bortplockade från aveln på felaktiga grunder.

enligt färska protokoll fårn SKK så ska bla. Drever som har haft dispens från den nya internationella röngen skalan med grad a-e, efter nyår avläsas enligt FCI standard och inte längre efter den gamla graderingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dej, Ett måste hel enkelt. Men hur ska man lyckas få valp köparna att göra det. Ska man höja priset med 1000 kr,sen får dom i gen

det när dom har rönkat  ???

Jag har en smålandsstövare och när jag köpte den så sa uppfödaren att jag får 500:- av dom när jag röntgat den.

Det är nog en bra lösning för uppfödare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Testeboån
Då tror jag att HD-felen ökar markant hos Drevern efter ny år :'(

Det finns säkert många som känner till statusen på drever bättre än jag. Om jag inte jag missminner mig tog dom bort kraven på HD-röntgen (för avel) på dreverstämman för flera år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert många som känner till statusen på drever bättre än jag. Om jag inte jag missminner mig tog dom bort kraven på HD-röntgen (för avel) på dreverstämman för flera år sedan.

det blir garanterat inte bättre ställt med HD-statusen då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är klart för röntgen men förstår om en metod helt plötsligt gör en ras sämre beroende på vinklar och sederingsmedel, har råkat ut för hundar som fått A-B-C på sina höfter beroende på omständigheterna och det är inte bra, sen kan en hund få ett C och inte lida av det alls beroende på varför den får ett C, men den kan också förkorta sitt liv betydligt och köra slut på höfterna och bilda en massa pålagringar.

Varför det inte röntgas så tror jag det beror på ointresse, vem gör en M-test av sin bil för att veta skicket och vi går väl inte till läkaren för att scanna av kroppen och kunna ändra födointag och öka motionen för att må bätre och leva längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom borde använda sig av en enda Sederingsmetod osv så att det blir standardiserat.

sedan så finns det ofta orsaker till att det blir felavläst, det var ju ett bra exempel på det nyligen i någon av Jaktblaskorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom borde använda sig av en enda Sederingsmetod osv så att det blir standardiserat.

sedan så finns det ofta orsaker till att det blir felavläst, det var ju ett bra exempel på det nyligen i någon av Jaktblaskorna.

Ja, det var beklagligt att det får göras sådan tabbar, för det kallar jag det för, och det var knappast sista gången. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...