Hoppa till innehåll

Perfekt kaliber för svensk jakt!


Ducati821

Recommended Posts

12 minutes ago Skånepåg sa:

Varför har inte alla en v70? Den har varit med länge, gör ett bra jobb och löser alla upptänkliga transportsituationer... ;) 

Mitt största misstag var att göra av med min 245:a... :(. Den hade ju trots allt tre hela växlar kvar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.577 Tyrannosaur täcker också alla behov för allt klass 1 vilt i Sverige :)

 

6,5x55 är ju en helt underbar kaliber vad gäller rekyl eftersom den nästan är helt obefintlig. Ammunition i den kalibern går att köpa på varenda skjutbana i Sverige och den jaktbutik som inte har patroner i kalibern finns nog inte.

Det finns dom som påstår att 6,5xmm är för klen till dom största älgarna, björnarna och vildsvinen. Skottplacering är a och o som alltid... med ett dåligt skott blir det eftersök även på en ekorre med .577 T-Rex.

 

7x57 och 8x57 har också väldigt behaglig rekyl i en bra stockad bössa och jag tycker absolut att dessa två kalibrar är långt mycket bättre än 30-06 och 308win.

 

9,3x57, 9,3x62 och 9,3x74 har mer rekyl än övriga ovanstående men är helt klart hanterbara vad gäller rekylen men gör inte jobbet bättre än vad övriga kalibrar i mitt inlägg gör.

 

mina åsikter så klart... och åsikterna jag har lirar ihop med behoven jag har...

 

Jag har lidit av böss och kaliberbytarsjukan men har med åren insett att exempelvis .458wm inte gör mer nytta i mjölkmogen vete än 6,5x55 på tre meters håll... precis som med kråkorna som dör precis lika mycket av en 6,5x55 som dom gör med en 243win eller annan snabb kaliber när jag skjuter dom på avstånd som jag vet att jag kan träffa dom på även om effekten och resultaten är lite roliga med en snabb kula... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Ducati821 sa:

Nu måste jag gå lite off topic fast jag håller mig ändå inom jakten....

Vanliga jakthundar, varför är dom vanliga?

Varför har så många dom?

t.ex wachtel, vorsteh, tax, labrador m.m m.m. Är dom hypade och är det en grupptryck?

Nu vet jag inte hur gammal du är - men jag är gammal nog för att minnas en tid när ingen visst vad en wachtel var eller hade någon som helst aning om vildsvin utöver vad de läst i Asterix som barn.

Så med ändrade behov ändras utrustningen med.

Den andra sidan med hundar är att där är det lite för många som blir lidande som jaktlagen får fram ordentliga hundar. Kassa skyttar är däremot svenska jaktlag nerlusade med......

16 minutes ago Ducati821 sa:

Jag vet att du tidigare skrev att majoriteten bara är en majoritet, men att det inte betyder att man begriper.

Hur kan så många ha så fel?

Hur kan så många svenska jägare vara så katastrofalt usla skyttar? För att det som regel inte krävs speciellt bra skytte, och för att det inte sker någon som helst utslagning i jaktlagen på risigt skytte. Den gnälls i högan sky om jägarexamenskravet som årligt prov......

18 minutes ago Ducati821 sa:

Återigen så säger jag inte att du har fel, tvärtom så skulle det vara trevligt med lite konkreta underlag på att 30-06 och 308 inte egentligen är en så bra jaktkaliber.

Vad gäller 30-06 så har du svaret ovan - det är en kaliber som snubblar på overborekapacitet. Helt ok om man kan hantera en sådan, men då är den rätt fjantig och därmed finns det betydligt bättre för de som kan och klarar av det. Kan man INTE hantera den är den en ren katastrof, laddad till exakt samma fart och med exakt samma kula ger den mer rekyl än en 308 pga att den större hylsan kräver mer krut vilket ökar rekylen. Det är som sagt mer än en rekylskräck som börjat med den kalibern.

308 är absolut ingen dålig jaktkaliber, men det finns bättre som är mer universella med extremt lika prestanda (tex 8x57 eller 7x57 - som därtill finns med fläns) och som därtill gör att man slipper visa sig med ett sketet amerikanskt misslyckande. Den är inte dålig - men jag fattar banne mig inte hur folk kan se sig i spegeln om man äger en.....

När folk frågar vad de ska köpa för vapen brukar jag säga en Browning/Miroku/Beretta och en Tikka T3 i 308 eller 6,5. Företrädesvis det senare i kulkaliber. Och en T3 i standardutförande - ingen långshållsracer eller drevjaktspang. Ingen ljuddämpare eller annat slikt trams. Därefter är det en jeffla massa skott på banan som gäller.

Den dagen de kan trilla ut från älgbanebåset med 50% 20-poängare på en helmatch kan de fundera något annat. Men inte förr. Och då får man helt enkelt avstå de extremt få tillfällena när prestandan i 6,5an inte riktigt duger intill dessa att man kan....

Man kan nämligen inte köpa träffarna i vapenkasunen..... Och man ännu mindre kompensera risigt skytte med kraft och kaliber!

Det kan man däremot göra i ammunitionsskåpet, för det borde vara ett krav på MINST 200 skott om året på banan om man ska jaga med klass 1. Det är liksom därför alla borde ha en 6,5a....... Hyfsat billig att skjuta med, tillräckligt med rekyl för att man inte ska kunna fuska med skjuttekniken men åndå kunna lära sig.

Själv applåderar jag den nya älgfiguren med bortåt 15% mindre träffyta. Kan vi nu bara få till att märkesserierna ska skjutas i ett svep hade extremt mycket varit vunnet för jägarkårens skytte i det här landet.

Men sett till kalibrarna specifikt så är 308 mellanmjölk, den duger till det mesta i klass1 men den är inte optimal. 6,5 ligger på gärsgården rent prestandamässigt (man får vara lite petig i ammunitionsvalet) och är en fasligt dum hylsa... 30-06 ger bara en massa rekyl som de absolut flesta inte klarar av. Och hur som skjuter de absolut flesta ganska få skott på vilt per år vilket gör att ammunitionskostnaden och tillgängligheten är extremt ointressant för jakten. Ska man skjuta mycket på banan (och det ska man) är det en helt annan fråga. Och där vinner 6,5 av de uppräknade.

Har man platsen i garderoben ser jag inte varför man inte ska skaffa sig nått aningens mer optimalt än de tre uppräknade.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Exempel: en 308 är i princip en kastrerad 8x57..... Allt en 308 gör, gör 8x57 bättre typ eftersom den täcker ett större spann. 

Vilket givetvis är falskt. Precis som 8x57 har några marginella fördelar så har den några marginella nackdelar (samt en stor nackdel i tillgång). Sen beror det på skytten vilka av dessa egenskaper som är avgörande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Malx sa:

Vilket givetvis är falskt. Precis som 8x57 har några marginella fördelar så har den några marginella nackdelar (samt en stor nackdel i tillgång). Sen beror det på skytten vilka av dessa egenskaper som är avgörande. 

Fördelen är förmågan att hantera tyngre kulor. Och en historia som man slipper skämmas för.....

Nackdelen är en lite längre hylsa även om skillnaden är marginell så blir den klart märkbar med de tyngsta kulorna, då blir + på +.

Kalibrarna som sådana är ju närmast tramsigt lika egentligen - 308" mot 323". Det är ju knappast så att den skillnaden i sig betyder ett jota prestandamässigt eftersom 308 i princip kopierar fartintervallet. Det är ju precis exakt därför den är ett sådant katastrofalt misslyckande.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago pmt sa:

Nu vet jag inte hur gammal du är - men jag är gammal nog för att minnas en tid när ingen visst vad en wachtel var eller hade någon som helst aning om vildsvin utöver vad de läst i Asterix som barn.

Så med ändrade behov ändras utrustningen med.

Den andra sidan med hundar är att där är det lite för många som blir lidande som jaktlagen får fram ordentliga hundar. Kassa skyttar är däremot svenska jaktlag nerlusade med......

Hur kan så många svenska jägare vara så katastrofalt usla skyttar? För att det som regel inte krävs speciellt bra skytte, och för att det inte sker någon som helst utslagning i jaktlagen på risigt skytte. Den gnälls i högan sky om jägarexamenskravet som årligt prov......

Vad gäller 30-06 så har du svaret ovan - det är en kaliber som snubblar på overborekapacitet. Helt ok om man kan hantera en sådan, men då är den rätt fjantig och därmed finns det betydligt bättre för de som kan och klarar av det. Kan man INTE hantera den är den en ren katastrof, laddad till exakt samma fart och med exakt samma kula ger den mer rekyl än en 308 pga att den större hylsan kräver mer krut vilket ökar rekylen. Det är som sagt mer än en rekylskräck som börjat med den kalibern.

308 är absolut ingen dålig jaktkaliber, men det finns bättre som är mer universella med extremt lika prestanda (tex 8x57 eller 7x57 - som därtill finns med fläns) och som därtill gör att man slipper visa sig med ett sketet amerikanskt misslyckande. Den är inte dålig - men jag fattar banne mig inte hur folk kan se sig i spegeln om man äger en.....

När folk frågar vad de ska köpa för vapen brukar jag säga en Browning/Miroku/Beretta och en Tikka T3 i 308 eller 6,5. Företrädesvis det senare i kulkaliber. Och en T3 i standardutförande - ingen långshållsracer eller drevjaktspang. Ingen ljuddämpare eller annat slikt trams. Därefter är det en jeffla massa skott på banan som gäller.

Den dagen de kan trilla ut från älgbanebåset med 50% 20-poängare på en helmatch kan de fundera något annat. Men inte förr. Och då får man helt enkelt avstå de extremt få tillfällena när prestandan i 6,5an inte riktigt duger intill dessa att man kan....

Man kan nämligen inte köpa träffarna i vapenkasunen..... Och man ännu mindre kompensera risigt skytte med kraft och kaliber!

Det kan man däremot göra i ammunitionsskåpet, för det borde vara ett krav på MINST 200 skott om året på banan om man ska jaga med klass 1. Det är liksom därför alla borde ha en 6,5a....... Hyfsat billig att skjuta med, tillräckligt med rekyl för att man inte ska kunna fuska med skjuttekniken men åndå kunna lära sig.

Själv applåderar jag den nya älgfiguren med bortåt 15% mindre träffyta. Kan vi nu bara få till att märkesserierna ska skjutas i ett svep hade extremt mycket varit vunnet för jägarkårens skytte i det här landet.

Men sett till kalibrarna specifikt så är 308 mellanmjölk, den duger till det mesta i klass1 men den är inte optimal. 6,5 ligger på gärsgården rent prestandamässigt (man får vara lite petig i ammunitionsvalet) och är en fasligt dum hylsa... 30-06 ger bara en massa rekyl som de absolut flesta inte klarar av. Och hur som skjuter de absolut flesta ganska få skott på vilt per år vilket gör att ammunitionskostnaden och tillgängligheten är extremt ointressant för jakten. Ska man skjuta mycket på banan (och det ska man) är det en helt annan fråga. Och där vinner 6,5 av de uppräknade.

Har man platsen i garderoben ser jag inte varför man inte ska skaffa sig nått aningens mer optimalt än de tre uppräknade.

/T

Mycket bra och utförligt svar!

Du pratar om dina åsikter och erfarenheter och det väger tungt eftersom du har varit med länge.

Själv så älskar jag skytte och tillbringar många timmar på skjutbanan då jag är ledig, har nyligen tagit jägarexamen men skyttet och jakten har alltid varit mina största intressen.

Jag tycker också att det finns väldigt många kassa skyttar ute i skogen:(

Det viktiga är ju att man själv trivs med kalibern och känner att man har hittat rätt.

Med det sagt så har alla olika åsikter och olika behov när det gäller kaliberval, själv så har jag både 308 och 30-06 och jag skjuter väldigt bra med bägge. Känner inte att jag direkt saknar något. När det kommer till effektivitet så vet jag att dom klarar av att fälla alla älgar och björnar med råge, när det kommer till precision så vet jag att om jag koncentrerar mig så sitter skottet där den ska.

Ser därför ingen annan kaliber "just nu" som är bättre för just mig.

Summan av det hela blir att vi är överens men ändå inte :)

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago pmt sa:

Kalibrarna som sådana är ju närmast tramsigt lika egentligen - 308" mot 323". Det är ju knappast så att den skillnaden i sig betyder ett jota prestandamässigt eftersom 308 i princip kopierar fartintervallet. Det är ju precis exakt därför den är ett sådant katastrofalt misslyckande.

/T

Eller kanske just därför 308:n blivit en succé? (Du får kalla det misslyckande men rätt klart att världen gett annat resultat). Militärt så är ju varenda gram och varenda volym du kan spara guld värt när det kommer till ammunition och vapen så om de kan få liknande prestanda med mindre utlägg så är det bra.

Enda jag "känslomässigt" skulle förorda 8x57 för är att den mäts i ett vettigt mätsystem.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Ducati821 sa:

Det viktiga är ju att man själv trivs med kalibern och känner att man har hittat rätt.

DU formulerade ju frågan en smula konfrontativt - varför andra tramsade med andra kalibrar än de förmodligen tråkigaste och träigaste allternativen man kan hitta i en kasun. Det är lite av en brandfackla, typ....

Det enkla svaret för de absolut flesta som funderar kring sina vapenval är nog egentligen "för att man kan". Högst upp på maslow lovar jag dig att du hittar en faslig massa navelludd folk tappat i jakten på den perfekta kulbanan, eller den perfekta teminalprestandan om man träffar överarmsbenet eller vad det nu vara månde......

Sedan har du en inte föraktifull andel som köper det de blir tillsagda att köpa - oavsett vad de egentligen behöver. Desto äldre och myndigare tilltal desto större tilltro tycks gälla..... Vilket kan bli extremt olyckligt - jag vet för jag får reda ut ett par sådana köp årligen.

5 minutes ago Ducati821 sa:

Summan av det hela blir att vi är överens men ändå inte :)

Tja, nu vet jag inte om det finns två jägare som har samma krav och samma förutsättningar. 

Sedan har jag lärt ut skytte, i ganska många år. Så jag har sett - och ser - alldeles för mycket som jag helst hade sluppit se i ärlighetens namn på skjutbanorna.

Krasst sett så med handladdning och dagens näthandel så är kalibervalet egentligen extremt individuellt. Handladdar du kostar som regel skott för skott ungefär det samma. Det är som rookie med fabrikspuppor som priset och tillgången är en parameter att egentligen klydda med. Jag jagar en hel del med 12/50, och det är supercharmigt. Men absolut INGET jag rekommenderar andra än dårar och hjälplöst förlorade entuisiaster. Att börja där är att göra saker och ting extremt svårt helt i onödan. Det finns helt enkelt ingen som helst anledning att BÖRJA där.

Rekyl och skjutförmåga är däremot ett sjujäkla problem i praktiken. Som Herr Spuhr så klokt konstaterade.... Där är snärtiga rekyler det förmodligen dummaste man kan skaffa sig. I det perspektivet är 9,3x62 faktiskt att föredra framför 30-06an, rekylen på den första är långt enklare att hantera för de absolut flesta än den sista. Om man nu bara måste ha lite mer joule....

Sagt av en som jagar med en lätt dubbelstudsare i 375H&H. Bara för att jag kan. Och det är så barnsligt roligt med KA-BÖÖÖÖÖÖM..... Själen måste ha sitt med ibland.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Malx sa:

Eller kanske just därför 308:n blivit en succé? (Du får kalla det misslyckande men rätt klart att världen gett annat resultat). Militärt så är ju varenda gram och varenda volym du kan spara guld värt när det kommer till ammunition och vapen så om de kan få liknande prestanda med mindre utlägg så är det bra.

Enda jag "känslomässigt" skulle förorda 8x57 för är att den mäts i ett vettigt mätsystem.

 

Faktiskt inte.... Resten av NATO var definitivt emot 308an på sin tid. Högljutt emot tom. Och det med mycket goda argument. Men USA körde helt sonika över eftersom han som var kommisionens ordförande slagits i 1a VK 1918 och förmodligen satt fast i det resten av sitt liv. Därmed var ödet beseglat för de betydligt mer begåvade alternativen. Den mängd surplusammuntion som "flyter ut" bara för att det är en militär kaliber gör ju att allt annat hamnar i bakvattnet hur man än gör. Hade 6,5an varit poppis i dag om den inte befäst sin position i försvaret och FSR? Och att byta är standardkalibrar militärt sett är liksom inget man gör sådär över en natt, så valt alternativ ligger ganska länge. Vilket vi ser än i dag.

Ryssarna som hade (och till stor del har) en betydligt mer pragmatisk syn på saker och ting köpte det tyska konceptet rakt av, man ändrade kuldiameten lite för att slippa göra nya verktyg. Men i princip snodde man konceptet rakt av. Därmed behöll de sin gevärskaliber än i dag.

Det lite roliga vi ser i dag är att det som man numera tittar på efter erfarenheter av ganska omfattande ökenkrig är saker och ting som ligger extremt nära de alternativen man ratade på 1950-talet. Det är ju lite av ett gigantiskt misslyckande att på 1950-talet kopiera en kaliber man slagits mot och som man tagit i så kräktes över för att klå under hela första haövan av 1900-talet, som faktiskt är en svartkrutskaliber från 1888. 80 års teknikutveckling rakt ut i dumheten......

Det är ganska pinsamt.

Det är som en brittisk kompis brukar säga. Skulle jag möta en utomjording skulle jag först å mänsklighetens vägnar be om ursäkt för amerikanernas och miljöpartisternas dumhet...... Som Strindberg sa - det är synd om människan.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du undrar vad övriga läsare jagar/skjuter med!

 

För den mesta klass ett jakten används gamla hederliga 375H&H de senaste åren har det blivit 300gn oryx. Funderar på att prova 260gn Accubond eller 235 barnes framöver! Varför 375:a, tja varför inte? Den har kraft till de mesta hanterbar rekyl och härlig historia m.m.

Sen har jag en 6,5:a för banskytte och vakskytte/smygskytte på mindre vilt. Även om jag inte skulle tveka på älg el. gris! Varför 6,5:an tja jag har Afrikas 6,5:a på elefant så varför inte Sveriges 6,5:a på högvilt :)

Neee mest för priset på jaktmatch/skott, plus att den är mest tänkt för rå och mindre grisar och kalvar. (Sen är jag ganska "anti" 6,5:an och man måste ju prova om mina fördomar stämmer ;)  ) Jag sköt en hel del med 375:an på Älg banan men det blev mindre och mindre banor som tillät halvmantel och priset per serie gör att 6,5:an snart har betalat sig!

 //Danielj 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perfekt kaliber för Sverige är nog 308win. 

Den må vara brunsås lätt o lagom Volvo radhus skivad limpa missionär osv. Men den kräver inte mycket piplängd och kal 30 kulor finns från 150-200gn både för handladdning och köpes. 

Självklart är det godare med gräddsås Bregott, trevligare med merca villa och kanske en doggy med lyset tänt. Men i slutet av dagen så är det så att såsen blir äten mackan bredd röven skjutsad dit den ska, dom flesta har tak över huvudet limpan skivad och barn gjorda och alla klass 1or gör jobbet med rätt kula.

och ja jag har både 7,62x51 och 7,62x51R

mvh K

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åker man Ducati har man ju lixom redan gjort ett statement. Då kan man ju lugnt luta sig tillbaka och köpa en 6½ eller en 308W.

Säger Redtop som har en Bimota och en Ducati i garaget, och en 6,5x55 och en 308W i vapenskåpet :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Ducati821 sa:

Hej,

Nu tänkte jag på jakt på klass 1 vilt.

Om man ska vara seriös så finns det 3 st kalibrar som täcker alla behov för klass 1 vilt.

6,5mm 

308Win  

30-06    

Varför ska man ens köpa någon annan klass 1 kaliber då dessa täcker allt som en svensk jägare någonsin kommer att behöva?

Dom är inte udda, dom finns överallt att köpa och dom är av någon anledning dom mest populära kalibrarna i Sverige.

Ni som skjuter med andra klass 1 kalibrar än ovannämnda...

Varför och vad är isåfall fördelen?

 

 Varför?

Seriöst svarat kan det endast bli om man faktisk undrar något eller om man bara vill ha sin egen åsikt speglad av andra.

För att börja där är det ett otroligt vanligt skäl för val av kaliber i det i snitt 1,3 klass 1 vapen den svenska genomsnittsjägaren äger, att polaren, svärfar, farfar eller någon annan äger ett vapen i kalibern.

Jagar man tillsammans och enbart/huvudsakligen skjuter köpeskott så kan det i sig vara logiskt och bra, vi är rätt många som åkt från asken/lådan med plugg och jagar framgångsrikt med lommeskott och då hade det så klart varit trevligt att kunna låna ett par pilar.

Men nu är inte jag en sådan jägare/skytt.

jag började min vuxna karriär med vapen med att äga och skjuta slut på pipan på en Sako Varmint i 308 win. 

Den fungerar till typ allt, men inte bra, den sköt tätt men man skjuter alltid tätare och bättre med mindre rekyl.

För att få 308 win att fungera till allt jag ville ha den till krävdes rätt mycket handladdning och anpassade laddningar. 

Holy crap vad jag provade kulor 79-240 grains i alla möjliga farter, jag har inte senare utforskat en kaliber så extensivt och fritt.

Att påstå att kalibern är långt mer än tillräcklig för allt klass 1 vilt är iofs sant men kräver mycket stor eftertänksamhet i val av laddning, det samma gäller de andra två alternativen.

Kronammo, överskottsplugg och andra faktorer såsom att det säljs billiga eller prisvärda vapen i kalibern har för den svenska marknaden styrt valet av kalibrar, Per Persson, har aldrig brytt sig om, mm precision, Vo, anslagsenergi, kulkonstruktion, det enda han vill höra och lyssnar till är, detta är bra och kostar, detta är ok och är billigare, varpå valet blir det sista, i 99 av 100 fall.

Men man kommer alltid ihåg vad handlaren sa, detta är bra... Vilket därefter är inställningen om verkligheten någonsin därefter skulle omtalas.

På skjutbana, i fält och på jakt har jag stått så många gånger med ilskna, bittra och ibland ledsna vapenägare när prylarna har gått sönder, konstrar eller har medfört en skadeskjutning, konstigt nog är det alltid materialets fel, inte deras för valet.

Poängen med detta kan frågas, jo då det är för att samtliga dessa personer är en Per Persson i deras val med följd av att kalibrarna är en av 1-3.

Nu finns det jägare som köper bra prylar, som skiter i allt vad kalibertjafs heter, inget navelskådande och de lägger sanslösa mängder med vilt, när pangen är slut köper de en ny, vi har ett par sådana här, de är dock kloka nog att inse att bar för att de saknar intresse för kalibrar i sig.

För egen kan jag konstatera att jag gärna börjar med en kula, en hylsa eller ett krav på precision alternativ precision/energi när   jag väljer en kaliber för ett vapen.

När jag skulle ersätta 308 win pipan föll valet på 6,5x47L, en fantastisk skapelse av Lapua, en hylsa som rymmer 35-40 grain krut, tar en liten tändhatt och designades för att skjuta 107-130 grains kulor runt 900 m/s, Lapuas avsikt var att hitta en kaliber som sköt lika bra( nästan) som 6 mm BR i lugna förhållanden och bättre i vind, resultatet är en patron som är svår att hitta dåliga laddningar för och som kan laddas på till klass 1 om man vill.

När jag skulle bygga en skytterigg, stod valet mellan, x47L hylsan, 6mm BR eller 6XC, då en rätt ny skapelse av Norma/ D Tubbs 

Tillgången på otroligt bra hylsor, kapaciteten att skjuta 105+ grain VLD kulor i 900 m/s avgjorde saken. I efterhand fann jag även A-max i kalibern, förmodligen den bästa kombinationen av skytte/jakt kula som skapats, allt bara dör. 

Jag kan fortsätta, jag äger även en 308 win, den har uteslutande sedan den byggdes skjutit 155/175 grains A-max, en kula som selekterats fram på grundval av bc, terminalbalistiska egenskaper och tillgång.

Ovanstående för att jag idag inte orkar att klydda och saker bara skall fungera.

För till slut är det inte bågen, det är indianen, även om jag som flera andra här inne finner ett egen värde i att ha något "eget".

/C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill gå med i gänget (dom alternativa, som går emot allt och alla för att verka extra kunniga, så att andra ska "tro" att dom vet saker som ingen annan vet)

Då så, då kör vi. 308 och 30-06 är skit, alla i världen har fel, .30 och 4000J räcker inte, det räcker heller inte att man som erfaren skytt med rätt ammo och pips kan skjuta moa på 300m med dom kalibrarna utan större bekymmer. Att det är dom vanligaste kalibrarna i VÄRLDEN för jakt är pga ALLA är dumma i huvet och vet helt enkelt inte vet bättre.

Jag föredrar kaliber 6,8×12,22 laddad med kellogs branflakes och felix potatismos-pulver. Kulorna jag använder är gjorda från återvunnen kryptonit från krypton. 

Jag vill bara säga att ALLA har fel, och jag vet nåt ni andra inte vet :excl:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte vara sånna........ 

Alla har rätt till sin åsikt, fast det är min som är rätt :D:D:D:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago redtop sa:

Åker man Ducati har man ju lixom redan gjort ett statement. Då kan man ju lugnt luta sig tillbaka och köpa en 6½ eller en 308W.

Säger Redtop som har en Bimota och en Ducati i garaget, och en 6,5x55 och en 308W i vapenskåpet :D

Ducati är ju ren porr! 

Man blir beroende av ljudet:D

Livet är underbart just nu, Ducati i garaget och 308 i vapenskåpet! Vad mer kan man begära?!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Christian N sa:

 Varför?

Seriöst svarat kan det endast bli om man faktisk undrar något eller om man bara vill ha sin egen åsikt speglad av andra.

För att börja där är det ett otroligt vanligt skäl för val av kaliber i det i snitt 1,3 klass 1 vapen den svenska genomsnittsjägaren äger, att polaren, svärfar, farfar eller någon annan äger ett vapen i kalibern.

Jagar man tillsammans och enbart/huvudsakligen skjuter köpeskott så kan det i sig vara logiskt och bra, vi är rätt många som åkt från asken/lådan med plugg och jagar framgångsrikt med lommeskott och då hade det så klart varit trevligt att kunna låna ett par pilar.

Men nu är inte jag en sådan jägare/skytt.

jag började min vuxna karriär med vapen med att äga och skjuta slut på pipan på en Sako Varmint i 308 win. 

Den fungerar till typ allt, men inte bra, den sköt tätt men man skjuter alltid tätare och bättre med mindre rekyl.

För att få 308 win att fungera till allt jag ville ha den till krävdes rätt mycket handladdning och anpassade laddningar. 

Holy crap vad jag provade kulor 79-240 grains i alla möjliga farter, jag har inte senare utforskat en kaliber så extensivt och fritt.

Att påstå att kalibern är långt mer än tillräcklig för allt klass 1 vilt är iofs sant men kräver mycket stor eftertänksamhet i val av laddning, det samma gäller de andra två alternativen.

Kronammo, överskottsplugg och andra faktorer såsom att det säljs billiga eller prisvärda vapen i kalibern har för den svenska marknaden styrt valet av kalibrar, Per Persson, har aldrig brytt sig om, mm precision, Vo, anslagsenergi, kulkonstruktion, det enda han vill höra och lyssnar till är, detta är bra och kostar, detta är ok och är billigare, varpå valet blir det sista, i 99 av 100 fall.

Men man kommer alltid ihåg vad handlaren sa, detta är bra... Vilket därefter är inställningen om verkligheten någonsin därefter skulle omtalas.

På skjutbana, i fält och på jakt har jag stått så många gånger med ilskna, bittra och ibland ledsna vapenägare när prylarna har gått sönder, konstrar eller har medfört en skadeskjutning, konstigt nog är det alltid materialets fel, inte deras för valet.

Poängen med detta kan frågas, jo då det är för att samtliga dessa personer är en Per Persson i deras val med följd av att kalibrarna är en av 1-3.

Nu finns det jägare som köper bra prylar, som skiter i allt vad kalibertjafs heter, inget navelskådande och de lägger sanslösa mängder med vilt, när pangen är slut köper de en ny, vi har ett par sådana här, de är dock kloka nog att inse att bar för att de saknar intresse för kalibrar i sig.

För egen kan jag konstatera att jag gärna börjar med en kula, en hylsa eller ett krav på precision alternativ precision/energi när   jag väljer en kaliber för ett vapen.

När jag skulle ersätta 308 win pipan föll valet på 6,5x47L, en fantastisk skapelse av Lapua, en hylsa som rymmer 35-40 grain krut, tar en liten tändhatt och designades för att skjuta 107-130 grains kulor runt 900 m/s, Lapuas avsikt var att hitta en kaliber som sköt lika bra( nästan) som 6 mm BR i lugna förhållanden och bättre i vind, resultatet är en patron som är svår att hitta dåliga laddningar för och som kan laddas på till klass 1 om man vill.

När jag skulle bygga en skytterigg, stod valet mellan, x47L hylsan, 6mm BR eller 6XC, då en rätt ny skapelse av Norma/ D Tubbs 

Tillgången på otroligt bra hylsor, kapaciteten att skjuta 105+ grain VLD kulor i 900 m/s avgjorde saken. I efterhand fann jag även A-max i kalibern, förmodligen den bästa kombinationen av skytte/jakt kula som skapats, allt bara dör. 

Jag kan fortsätta, jag äger även en 308 win, den har uteslutande sedan den byggdes skjutit 155/175 grains A-max, en kula som selekterats fram på grundval av bc, terminalbalistiska egenskaper och tillgång.

Ovanstående för att jag idag inte orkar att klydda och saker bara skall fungera.

För till slut är det inte bågen, det är indianen, även om jag som flera andra här inne finner ett egen värde i att ha något "eget".

/C

Hoppas att det blev en lyckad grillning!?;)

Nu är jag en ny jägare och handladdar inte alls, har bara skjutit 6,5mm 308 och 30-06 i klass 1 än så länge.

Jag tycker att min T3x Varmint ger otroligt bra grupperingar på även 200 meter ( har inte provat längre på längre håll ännu )

Jag har därför väldigt svårt att förstå att PMT säger att det är en misslyckad kaliber, dock så är det hans åsikt och det har jag respekt för.

Jag kör med Lapua Mega 12 gram i både min 30-06 och 308W.

Det jag inte har fått svar på ännu är vad som är bättre med andra klass 1 kalibrar utöver dom jag nämnde.

Är det bättre precision och död i en 8X57 eller 9x3,62 jämfört mot t.ex 308W?

Om man tänker på pris och tillgång på kalibern, vilken är bäst i helhet?

Jag har som sagt hört i tråden att 308 och 30-06 är mellanmjölk, men vad är bättre med en 8x57?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du förstår väl att kaliber 7,99×3,12 är bättre i Sverige pga nordanvind. 308 är totalt misslyckad, detta pga att den har inte lika flack kulbana som en 7,99 bestyckad med senaste grafikkortet från Nvidia, den ser djuret och söker sig direkt till hjärta och lunga på djuret. Men det krävs specialvapen. Blaser, tikka, sako, sauer är skit. Märket... Ehhhm sigfried hasselback potatoe är mycket bra och kan hantera skjuta både värmesökande pilar och jordnötter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nog haft de flesta standardiserade kalibrarna mellan 6.5x55 till 9.3x62 under åren då jag lidit svårt av kalibernyfikenhet i mina yngre år.

Idag har nyfikenheten lagt sig och min huvudsakliga beväpning under klass1 jakt är en 308,helt enkelt för att jag gillar den samt att den gör jobbet varenda gång även om den är ett vanskapt missfoster;)

Tvivlar på att jag kommer byta mot något annat under resten av min jägarkarriär 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Ducati821 sa:

Hej,

Nu tänkte jag på jakt på klass 1 vilt.

Om man ska vara seriös så finns det 3 st kalibrar som täcker alla behov för klass 1 vilt.

6,5mm 

308Win  

30-06    

Du har helt rätt, förutom om att du kan stryka 308an. Det är en uppskrämd 6,5a med lite större diameter eller en strypt 30-06a

Dom som har förespråkar annat är nördar som vill han millimeter precision. För jakt duger det gott och väl, även 308an  ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago pmt sa:

Tja - vi kan ju göra ett par enklare test......

Hur många här inne kan på ett adekvat och exakt sätt redogöra för hur förbränningsrummets form påverkar tryckstegring och förbränning?

Hur många här inne kan på ett adekvat och exakt sätt redogöra för de fel olika sätten man räfflar en kulpipa och hur de olika metoderna påverkar pipans egenskaper och vilken kula som passar bäst i vilken pipa?

Hur många här inne kan på ett adekvat sätt och exakt sätt redogöra för de olika teorierna kring räffling fungerar och huruvida kulan ska bottna i pipan eller inte?

Lägg sedan till all surplusammunition och surplusvapen som en militär kaliber med tiden ger och för att inte tala om den renome som "battle proven" ger så inses det ganska snart vad det är som styr den stora massans inköp.

Jag kanske sticker ut hakan här men om 1/1000 vapenköpare klarar av att göra ett intellektuellt acceptabelt val grundat på fakta i kasunen så tror jag det är optimistiskt.

Väljer hjälten för dagen en viss bössa i en viss kaliber så följer statistiskt sett ganska många efter. Det räcker man ser på begagnatpriserna veckan innan resp. veckan efter ett SM.

De absolut flesta köper det som handlaren har hemma och som kompisarna säger är bra. Och de tror att det är skitbra grejor. Vilket det förvånade ofta är. Men i bland blir det fetfel...... Därmed blir det ofta som det blir i diskussionen - någon som har en X i kaliber Y svär på dess förträfflighet, den har ju ändock med framgång dödat tre älgar i ägarens tjänst. Då måste det ju vara världens ultimata kreation, och alla andra som inte har den är retarderade. Eller överklasssnobbar - lite beroende på den egna sociala självkänslan.

Det ligger som sagt fasligt mycket navelludd på maslows översta steg.......

/T

Tyvärr så köper jag inte alls det du har skrivit i denna tråd, inget kan ändra det faktum att det är två 308 och 30-06 är extremt bra allround kalibrar för klass 1. Hur du än vänder och vrider på det så har du fel, fel och fel. Dom levererar mycket energi, bra precision, inte potatiskastare som 93×62 efter 200m. Har tillräckligt (förlåtande) stor diameter på kulan, min bestämda åsikt är att 308 och 30-06 är två suveräna jaktkalibrar pga många anledningar, räckvidd, precision, eneri. Svårslagna i helhet, men jag och miljoner andra har väl så klart fel. Såatteee dina sk tester faller tyvärr pga att bevis på deras effektivitet talar för sig själv :)

Resten är bara trams..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad som är bäst beror ju på vilka krav man sätter upp. Den kaliber som kommer närmast kraven är bäst enligt de kriterierna. Men mina, dina, PMT:s och nog de flesta andra kommer ha olika kravspec.

Själv har jag 6,5x55, 300wm, 9,3x62 och 7x65R. 6,5 och 9,3 sitter väl tämligen säkert i mitt skåp även om jag är jävligt förtjust i 300:an som sådan men nu kommer 9,3:an ta den bössans plats också och då får den lämna till förmån för afrika drömmar och kontrollerad matning så som det ska va ;)

Sen skadad som man är så funderar jag på en extra pipa till min sako i nåt typ 338-06, 35 Whelen eller kanske 338-284 eller 35-284 för att det tillför en ny dimension i vapenägandet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Ducati821 sa:

..............
Jag tycker att min T3x Varmint ger otroligt bra grupperingar på även 200 meter ( har inte provat längre på längre håll ännu )

Jag har därför väldigt svårt att förstå att PMT säger att det är en misslyckad kaliber, dock så är det hans åsikt och det har jag respekt för.
..........

Den är inte misslyckad för att DU skjuter bra med den. Det gör de flesta kalibrar ut mot 300 m (om vi pratar klass 1 då) givet att de görs med en aning kvalitet. Det gör en 8x57 med....... Men det är på avstånden över 500m agnarna skiljs från vetet.

Men det var nu alls inte det kalibern togs fram för.......

Den tog fram för att vara primär kaliber till skyttesoldatens beväpning. Till det är den komplett värdelös då den är i princip lika kradftig när den antogs som 30-06 var då den antogs 1906. Och den var stolligt mycket för kraftig redan 1906, föregångaren 30-03 var om möjligt stolligt mycket värre...... Hade den varit guds gåva till infanteristen hade den ju bestått över tid, men det gjorde den inte. För den är för dyr, för kraftig, kräver ett för tungt vapen, väger för mycket och har, handen på hjärtat, för dåliga långhållsegenskaper.

Så trots all data i världen var det enda man kunde göra på DoD var att kopiera den tyska kaliber man kämpat mot under hela första halvan av 1900-talet. För det var vad man gjorde i praktiken..... Inte så att det är den vare sig första eller ens det mesta flagranta exemplet, men det är lik förbannat ett intellektuellt fattigdomsbevis. i synnerhet som man hade avgjort bättre alternativ i sina tester.

Men för massarmeer är interoperabilitet och möjligheter till samköp långt viktigare än prestanda si eller prestanda så, i synnerhet för ett vapensystem som har ganska låga skadevärden i sammanhanget.

Sedan får den vara hur bra den vill som jaktkaliber. Men säger man att 308an är bra säger man bara att 8x57 är minst lika bra. Då föredrar jag orginalet, som därtill finns med fläns....... Därtill har jag sanslöst svårt för amerikaner oavsett i vilken form de kommer.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...