Hoppa till innehåll

Vapenskåpet har rostat.


MOB

Recommended Posts

Hej. 

Jag har fått ärvt ett något rostangripet vapenskåp. NOR-LYX 1000 SS som har stått i ett l kallgarage de senaste 15 åren. 

Nu tänkte jag att detta skulle få flytta in i mitt sovrum. (till frugans stora glädje) 

Men först behöver jag fixa till rostskadai nedre kant.

För att göra henne lite mer tillags funderar jag även på att låta henne välja färg. 

1 Tips mottages gärna gällande bästa sätt att ta sig an rosten. Den jag lokaliserat (som det står) är i nedre kant på dörren. 

2. Någon som har erfarenhet av att måla om skåp och har lite “pro's and con's“? 

Tack på förhand för råd. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte målat just skåp men Hammarlack är skitbra, blir slätt och fint utan större ansträngning. Dessutom tåligt som bara den. Har kört det utan rostskyddsfärg på smårostiga bildelar och det funkar bra.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Hammarlack-2000017215/

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Galne sa:

Om ni använder hammarlack bör ni beakta att den innehåller silikon, dvs ni kan aldrig måla över med något annat än just hammarlack!! 

Hammarlacken är jävligt bra men har ljust den nackdelen, tyvärr.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med en gubbe tyckte att jag skulle använda billack istället. Någon erfarenhet av det? 


I dörren på mitt framtidaskåp står det:
Nor-Lyx 1000 SS
Säkerhetsskåp SS 3492
SIS ID-NR 963
Med plats för 6 vapen och lite hyllor. 
Hemvågen är av glas stoppar vid 100 kg. Hur får jag reda på vad det väger? 
Kommer ändå behöva fästa det i väggen pga tipprisk. 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago M-Ola sa:

Enligt Nor-Lyx hemsida: HxBxD, vikt i kg.5933d9713f679_Nor-Lyx100SS.thumb.jpg.12bb9e26621f6743ea2359e45973b100.jpg

 

Det var en enklare väg att gå:thumbsup:.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skåpet tomt är lite framtungt, jag löste det enkelt genom att köpa en rund hallmatta för att ha under, vek längst ut för att få en lutning några grader bakåt. Blev också fundersam av texten inuti, köpte ju ett 150kg skåp för att just slippa bulta. Så fort du fyller med några bössor och lite ammo så blir den stabil som berget. Mycket rymligt och trevligt skåp.

20170527_115412.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Superbra, Varmint!  Stort tack för infon, bilden och tipset med mattan och vinkeln.  Är inte heller så sugen på att fästa i sovrumsgolvet. Tror att det är två hål i baksidan av skåpet. Funderar på att sätta plugg i väggen bakom.. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MOB sa:

Superbra, Varmint!  Stort tack för infon, bilden och tipset med mattan och vinkeln.  Är inte heller så sugen på att fästa i sovrumsgolvet. Tror att det är två hål i baksidan av skåpet. Funderar på att sätta plugg i väggen bakom.. :)

Kommer bli bra! Lycka till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Galne sa:

Om ni använder hammarlack bör ni beakta att den innehåller silikon, dvs ni kan aldrig måla över med något annat än just hammarlack!! 

Den infon tackar jag för!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...