Hoppa till innehåll

Nosler hpbt 155grains .30-06 data


Flintbüchse

Recommended Posts

Skepp ohoj!

Jag har köpt ett parti kulor till mängdträning på bana och eftersöker lite ladd-data till dessa.

Jag hittar inte på nån data till https://fritidvildmark.se/product.html/nosler-30-155gr-hpbt-100st?category_id=293 .30-06.

Till https://fritidvildmark.se/product.html/nosler-kula-65mm-100gr-bt-26100?category_id=293 tänkte jag använda samma data från Ladeboken som jag tidigare laddat 95grains v-max med.

Nån som har info att dela med sig av?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey! Vad har du för hylsor? Jag har norma, lapua och hornady-tomhylsor hemma som jag skjutit en gång.

57 grains, vart i tabellen är det mellan min och max?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lapua

den sköt bäst med 57 grain n 160 . kollar inget sådant vart det ligger bara det skjuter bra å slutstycket inte går tungt att öppna .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://load-data.nosler.com/load-data/30-06-springfield/

https://load-data.nosler.com/nosler-load-data/pdf/30-06-springfield/30-06-Spfld-150gr.pdf

50 grains Vv N150. Nån som har några tankar om det?

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=&page=15&recs=15&Ordna=KulaA&Sokning=.30-06 Springfield

53,5 grains Vv N550. Vad tror ni?

Jag har N150 hemma. 

Läste nyss olika trådar där folk skrivit att N550 är svår att få att skjuta bra, så då känns det inge vidare att köpa det krutet. Vidare ska det tydligen inte vara nån jätteskillnad på 550 och 150.

Jag hittar inge mer data om den här kulan.

Vore gött med lite mer hjälp så jag kan få till en okej laddning till älgbanan och kan börja öva inför höstens eskapader med min Browning bar.

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den officiella källan listar 50-54 gr N150 och galenskapsdatabasen på Robsoft listar 53,5. Vad är problemet? Det är väl bara att som vanligt ta det lugnt och göra en stege från min till max för att hitta den laddning där ditt vapen skjuter bäst?

På min bana får man inte skjuta på elälgen med matchkulor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago LGH sa:

På min bana får man inte skjuta på elälgen med matchkulor.

Oh fan! Måste det vara expanderande kula minst 9 gram 2700 joule eller 10 gram 2000 joule så man vet att den dör ordentligt? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, nej, men det pyttelilla hålet gör att de klassar (i varje fall hemmaladdare patroner med) matchkulor som expanderande, vilka man inte får använda (de förstör duken).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago LGH sa:

Haha, nej, men det pyttelilla hålet gör att de klassar (i varje fall hemmaladdare patroner med) matchkulor som expanderande, vilka man inte får använda (de förstör duken).

Aha, vi skjuter på masonit/pappälg ute i urskogen. :D Då kan det kvitta om det är v-max eller helmantel.

Bra att veta till vi ska åka till Virå och skjuta på biografen snart, det borde vara så även där?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om du nu ska handladda - och göra det till älgbana/skjutbiograf. Varför i herrans namn använda en matchkula och pilla med mm. Till älgbanan och skjutbiografen räcker ju i princip vad som helst som hamnar inom en 10 cm cirkel på 100m med råge.

Jag hade testat någon laddning strax över mitten upp till max och tagit den som bössan kastar ut hylsan korrekt med.Kan man bara hålla 5an på älgen (och den är jävligt stor) så räcker det med råge.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago pmt sa:

Men om du nu ska handladda - och göra det till älgbana/skjutbiograf. Varför i herrans namn använda en matchkula och pilla med mm. Till älgbanan och skjutbiografen räcker ju i princip vad som helst som hamnar inom en 10 cm cirkel på 100m med råge.

Jag hade testat någon laddning strax över mitten upp till max och tagit den som bössan kastar ut hylsan korrekt med.Kan man bara hålla 5an på älgen (och den är jävligt stor) så räcker det med råge.

/T

Hittade kulan till ett bra pris. Kunde lika väl varit en vanlig FMJ men priset var rätt för mängdövning.

Okej! Ska se till att hitta nåt där den spottar ordentligt. Jobbigt med eldavbrott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längsta COL på kulor i Ladeboken är 82mm (även de som väger 155 grains som kulan jag laddar) och det är även det i robsoft-datan till just denna kula.

På noslers sida däremot är den 84,3mm.

Vilken ska man tänka sig köra på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...