Hoppa till innehåll

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.


lsjonsson

Recommended Posts

Här hemma väntar vi på att majsen ska mogna, har +100 plantor. Finns gott om gurka och tomater också.

Ser även väldigt lovande ut med vattenmelon, har 3-4 st stora som tennisbollar, 2 handbollar och en börjar närma sig en strl 5 fotboll.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min höll utan problem 1 år i matkällaren (har ganska nyss öppnat sista burken från i fjol) och för övrigt så använder jag den både i köttfärssås, som sås på pizza, i grytor och ren, bara som den är till pasta, med nyklippt persilja ovanpå :yes:

Misstänker dock att den kan vara ganska känslig, om inte burkarna är rena nog, om det är något skräp/smuts med ingredienserna, så man kan nog om man vill skvätta ner lite vitvinsvinäger också, för att minska riskerna, men då bör man nog smaka av noga så den inte tar över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jämta sa:

I mitt fall noll bekämpningsmedel.

Tack och lov så blev det färre potatisar under stånden ju längre ner i landet jag kom, så det blev "bara" 50 kg av den här sorten :ph34r:

Tomatsåsen är rätt enkel faktiskt.

Stor kastrull (annars får man tomatsås-skvätt över halva köket)

Olja

Vitlök

Gul lök

Röd paprika

Mängder med kruspersilja

Timjan

Fräs ovan ingredienser i oljan och medan de gör det, så skölj och dela valfritt antal kilo tomater och pytsa ner i grytan. Låt puttra en halv evighet, mixa, krydda med salt, svartpeppar och en skvätt socker och låt puttra ner till önskvärd konsistens och när den är uppnådd, så ner med såsen i väl rengjorda och varma burkar, skruva på lock, låt svalna och ställ mörkt och svalt.

Min höll utan problem 1 år i matkällaren (har ganska nyss öppnat sista burken från i fjol) och för övrigt så använder jag den både i köttfärssås, som sås på pizza, i grytor och ren, bara som den är till pasta, med nyklippt persilja ovanpå :yes:

Misstänker dock att den kan vara ganska känslig, om inte burkarna är rena nog, om det är något skräp/smuts med ingredienserna, så man kan nog om man vill skvätta ner lite vitvinsvinäger också, för att minska riskerna, men då bör man nog smaka av noga så den inte tar över.

 

Tack för receptet, vet att när man är van så går det av sig själv med mängd av de olika ingredienserna,

men som novis på tomatsås har du någon mängd i förhållande, typ 1 kg tomat, 1 dl olja.. ja du för står hur jag menar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Eller de som vill äta och överleva med goda gratisvaror som regel även är närodlat med få bekämpningsmedel 

Så kan man se det! Varför köpa sylt när det finns råvaror i regel inom ett stenkast?:thumbsup: Godast sylt får man själv o inga bekämpningsmedel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Tack för receptet, vet att när man är van så går det av sig själv med mängd av de olika ingredienserna,

men som novis på tomatsås har du någon mängd i förhållande, typ 1 kg tomat, 1 dl olja.. ja du för står hur jag menar

Oj..

Använder typ aldrig av mått i matlagning utan höftar och smakar av, tillsätter och drar av, men på ett ungefär brukar en sats se ut såhär

~1½ dl rapsolja

1 hel vitlök

1 stor gul lök

~400 g röd paprika

~2-2½ kg tomater

Kryddorna är ju svårare att väga på känsla och ögonmått, men kanske 3 dl persilja och 1 dl timjan och sen får man salta, peppra och sockra efter smak och det gör man med fördel inte förrän såsen puttrat ner till nästan färdig. Kryddar man innan, så kommer reduceringen att göra att såsen blir för salt och pepprig i smaken.

 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Jämta sa:

Oj..

Använder typ aldrig av mått i matlagning utan höftar och smakar av, tillsätter och drar av, men på ett ungefär brukar en sats se ut såhär

~1½ dl rapsolja

1 hel vitlök

1 stor gul lök

~400 g röd paprika

~2-2½ kg tomater

Kryddorna är ju svårare att väga på känsla och ögonmått, men kanske 3 dl persilja och 1 dl timjan och sen får man salta, peppra och sockra efter smak och det gör man med fördel inte förrän såsen puttrat ner till nästan färdig. Kryddar man innan, så kommer reduceringen att göra att såsen blir för salt och pepprig i smaken.

 

Suveränt!

Man tackar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Jämta sa:

Jag är inte bäst på att göra lökflätor :laugh: men alla tre varianterna flätas ändå och hängs in i matkällaren 

 

Snyggt! Ska se hur min prestation blir att se ut :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nästan helt säker på att lök inte ska förvaras i matkällaren utan den ska förvaras varmt och torrt. Har något med att groningsprocessen startar om dom förvaras mörkt och svalt.

Märks tydligt om man lägger vitlök i kylen, det kommer en grön grodd efter ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torrt, mörkt och svalt ska lök förvaras, precis som potatis/morötter/kål och annat som man vinterförvarar eftersom livsprocessen saktas ner av kylan. Ju kallare och torrare man kan förvara den, desto längre hållbarhet (men inte minusgrader såklart). Problemet med kylskåp är att luften där inne är ganska fuktig och därmed ger dålig hållbarhet, vilket man ser även på annat än lök :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har haft större odling på lök o morötter o det satte vi ner i slaktbackar och fyllde på med torr sand o hade det i förrådet i ca +8 C under vintern och det gick bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Jämta sa:

Torrt, mörkt och svalt ska lök förvaras, precis som potatis/morötter/kål och annat som man vinterförvarar eftersom livsprocessen saktas ner av kylan. Ju kallare och torrare man kan förvara den, desto längre hållbarhet (men inte minusgrader såklart). Problemet med kylskåp är att luften där inne är ganska fuktig och därmed ger dålig hållbarhet, vilket man ser även på annat än lök :)

Vad jag fått mig förklarat så är lök ursprungligen från ökenområden. När den växt färdigt vissnar den ner och ligger i "dvala" i den varma och torra sanden tills det kommer regn.  Kan ta flera år. Därför håller den sig bättre om den lagras torrt, mörkt och varmt.

Faktakälla: Åke "tomatkungen" Truedsson 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla lär vi oss olika, men för mig har det i alla år funkat finfint att vinterlagra lök i en kall matkällare, såsom farmor lärde mig under uppväxten och en snabb koll på google säger också att farmor inte hade fel i att lök förvaras bäst så.

Men tycker man att det är bättre att vinterförvara den varmt, så får man såklart göra det.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde likadant som alla andra och som Google säger,,fram till att vi träffade Åke som förklarade för och nackdelar med olika lagringsmetoder. Varmt torrt och mörkt gäller bara lök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt i natten och fem timmar till revelj. Den här sidan hade lika gärna kunnat heta jaktsidans hamstrar. För när man läser alla inlägg så gör alla här samma sak. Vi fyller ladorna med nyttigheter inför bistrare tider. Har just stoppat två kilo vildhallon till i frysen inför vintern. Ska definitivt en sväng till och hämta en rejäl hög makrillfile igen inför vintern och bara jag orkar så ska det plockas minst tjugo liter blåbär imorgon.  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktsidans Hamstrar: klubben för alla som ladfyllare :) 
 

Gruppbilden: 

hamster-mat.jpg.553b562206e7e88279054e3179a43aa8.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Nils l sa:

Mitt i natten och fem timmar till revelj. Den här sidan hade lika gärna kunnat heta jaktsidans hamstrar. För när man läser alla inlägg så gör alla här samma sak. Vi fyller ladorna med nyttigheter inför bistrare tider. Har just stoppat två kilo vildhallon till i frysen inför vintern. Ska definitivt en sväng till och hämta en rejäl hög makrillfile igen inför vintern och bara jag orkar så ska det plockas minst tjugo liter blåbär imorgon.  

 

2 hours ago Ryberget sa:

Jaktsidans Hamstrar: klubben för alla som ladfyllare :) 
Gruppbilden: 

Rubriken ändrad med tillägget: Jaktsidans hamstrar.:D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här hamstern har fixat årets blåbärsbehov idag. ? Imorgon så ska min morbrors blåbärsbehov stillas. 

 

1533842291303752264904.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är det ett dåligt blåbärsår i år :down:

Men jag plockade mer äckelbär och gjorde en omgång saft som fick hamna på småflaska idag, för som saft är de helt okej.

Ylva Bomans foto.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är hyfsat med blåbär men man får gå mellan tuvorna. Det är ojämnt men där det är så är det alldeles blått.  Jag har ont som fasiken i sätesmusklerna av allt bockande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Jämta sa:

Här är det ett dåligt blåbärsår i år :down:

Men jag plockade mer äckelbär och gjorde en omgång saft som fick hamna på småflaska idag, för som saft är de helt okej.

Ylva Bomans foto.

Jag brukar koka krusbären med rabarber, och sen ha i vaniljsocker på sista uppkoket. Riktigt rund och trevlig smak ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Nils l sa:

Här är hyfsat med blåbär men man får gå mellan tuvorna. Det är ojämnt men där det är så är det alldeles blått.  Jag har ont som fasiken i sätesmusklerna av allt bockande. 

Skulle tro att det fläckvis är hyfsat här omkring med, det är nog bara jag som inte kommit på nån sån fläck än :dry: Behöver ju inga mängder heller, så än har jag inte gett upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde jag kunde lita på SMHI och deras väderprognos åt minstonde sex timmar i förväg men inte det. Dagens plockning gick åt skogen på grund av regn. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit sugen på att odla lite så började i liten skala i år med pallkragar. Potatisen ser ut att växa fint så nästa år blir det till att fräsa upp ett större land :) 

Blåbär tycks det finnas gott om här i år men något klenare med hjortron. Synd bara att man är så slö på att plocka.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppehåll. Dags för en liten sväng och dra ihop det sista av blåbären. Sedan följer det en daglig tur på svampspaning fram tills frosten sätter stopp. Men nu finns det en chans att det blir  karl Johan häruppe. Bara det fortsätter regna som det gör.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...