Hoppa till innehåll

Nu måste jägarkåren städa ut varghatarna


lsjonsson

Recommended Posts

22 minutes ago Järven sa:

Faktiskt så är nog just det som ska till för att vända opinjonen hos "de som int begrip" och få ordning och reda i skogen i resten av landet.

Lite skadeglad får jag erkänna att jag är faktiskt är mot urbaniserings-maffian, med undantag för de som jagar och bedriver tamdjuraktiviteter i området.

Instämmer!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror snarare man borde städa varghatarna än städa bort dom. själv hatar jag inte varg men man borde kunna justera stammen så mycket som behövs för att inte få problem.

har haft/har hat mot både räv och lo också för dom rensar lite väl hårt ibland , här jag bor nu finns knappt några djur kvar efter ett par års härjande av lo inte ett dugg kul, hörde en som blev av med sina lilla hund pga lo också ,

kort sagt vill inte utrota några djur men vill ha möjlighet att se till så stammen blir lagom.

sen skulle jag bra gärna vilja rensa bra bland möjligheter för jaktmotståndare att förstöra viltvården

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ompi sa:

Ska man skratta eller gråta ???

nog dax att försöka bli av med alla smådiktatorer runt om i Myndighetssverige med alla stående medel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ompi sa:

Hur ??

 

8 minutes ago Raggarö sa:

Enda möjligheten: Återinför tjänstemannaansvaret....

 

Raggarö

Detta är en möjlighet annars är ju ist för att prata surt över kaffet är ju att polisanmäla för så vitt jag vet så får inte tjänstemän stifta "lagar" som vissa I princip gör annars så har man ju civil olydnad som är väldigt populärt 

Ett lämpligt trick är ju annars  "skärp er eller så skiter vi i er och tar tag i saken själva" 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago hobbe sa:

Blir intressant om dom får tag på vargen under dom 10 dagar beslutet är...

Jag tror det svåraste blir att trycka på rätt varg, för vad jag förstår det lilla som skrivits så är det tiken skyddsjakten gäller. Vad händer om man skjuter hanen? Kanske 6 år på kåken? Och enligt viss info jag har så är de minst 4 st:o.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago faxe sa:

Jag tror det svåraste blir att trycka på rätt varg, för vad jag förstår det lilla som skrivits så är det tiken skyddsjakten gäller. Vad händer om man skjuter hanen? Kanske 6 år på kåken? Och enligt viss info jag har så är de minst 4 st:o.

Skyddsjakten gäller på båda sidor e18 och man skulle ju spåra efter att vargen varit närgången. 

 

Personligen tror jag inte att någon varg kommer skjutas utan det här var ett beslut för att visa allmänheten att man gör något. Kan ju visa sig längre fram att naturvårdsverket/länstyrelsen är pappa till allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago faxe sa:

Jag tror det svåraste blir att trycka på rätt varg, för vad jag förstår det lilla som skrivits så är det tiken skyddsjakten gäller. Vad händer om man skjuter hanen? Kanske 6 år på kåken? Och enligt viss info jag har så är de minst 4 st:o.

Skyddsjakten är riktad mot en (1) varg (oavsett kön) om jag fattat rätt:

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2017/beslut-skyddsjakt-varg-20-se-2017.pdf

10 dagar är förmodligen för kort tid, vilket LST är medvetna om - man har dock visat "handlingskraft" - undrar hur många vargkramare som kommer att drälla i markerna....

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En varg oavsett vilken av dom får jag det till..

Tror inte heller att någon varg kommer att bli skjuten, ingen spårsnö, bebyggelse där det är svårt att avlossat skott, en hel del folk i rörelse i området både boende och störande "varelser"...

Igår bekräftad föryngring av varg i Bie,  norr om Katrineholm så att vargen minskar kan inte ens i närheten stämma eftersom dom börjar breda ut sig söder över ifrån vargbältet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Sun Flower sa:

Intressant att det är jägarna som ska städas. Läste just en tråd på Facebook angående en föryngring i Sörmland. Huvudargumentet för värnarna verkar vara att det finns annat som är farligare, typ trafik och alkohol, så därför är man töntig om man tycker det är obehagligt med varg. Med det resonemanget behöver vi inte vara rädda för skjutvapen hos kriminella. Det är ju många fler som dör i trafiken än blir skjutna... 

Favoriten var annars denna: IMG_3621.PNG.977e54c40f9da8cc643123d96b79da95.PNG

Här har vi en kille som vill bygga broar och hitta en lösning på problemet. :rolleyes:

Det är det jag menar. De går inte att resonera med. Deras intelligens och mognadsnivå är på nivå med svår syrebrist. Därför bryr jag mig inte om att resonera med dem heller.

Jag vill inte ha varg i svenska skogarna. Vargarna kan hållas i hägn, nationalparker eller liknande. De är bara ett väldigt kostsamt problem.

En kompromiss är alltid en förlust. Och "licensjakt" är bara ett sätt för de som styr och pushar på med vargen att lugna ner de som drabbas. Licensjakten har ingen verkan, föryngringen är mycket, mycket större. Tre steg fram och ett halvt bak för vargvurmarna när de manipulerade jägarna får skjuta några vargar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Flintbüchse sa:

 

En kompromiss är alltid en förlust. Och "licensjakt" är bara ett sätt för de som styr och pushar på med vargen att lugna ner de som drabbas. Licensjakten har ingen verkan, föryngringen är mycket, mycket större. Tre steg fram och ett halvt bak för vargvurmarna när de manipulerade jägarna får skjuta några vargar. 

Ungefär som när det ligger 6000 skarvar i Dalälvens mynning och det ges jakt på 14 st, skratta eller gråta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago strävhår sa:

Ungefär som när det ligger 6000 skarvar i Dalälvens mynning och det ges jakt på 14 st, skratta eller gråta.

Man ska varken eller.

Det man kan göra är väl att sammla i hop alla som berörs av Sarvens skadeverkningar och gemensamt gå upp till berörd myndighet och med all tydlighet framföra sitt missnöje med rådande beslut, men vi Svenskar är lite för flata för att få tummen ur och göra gemensam sak.

Det är nog rätt bekvämt att sitta och tjänstemanna-aktivera här jämfört med i vissa andra länder kan man förmoda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-20 at 18:56 lsjonsson sa:

Det är ju synd om 08:orna att ska behöva ha gråben inpå knutarna.

Tja, 80% är ju inflyttade... Men det är lätt att glömma bort var man kommer ifrån när man "kommit upp" sig och flyttat till huvudstaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi ju komma ihåg att det är rätt stora skillnader inom 08-land. Det är ju inte direkt öfvre Östermalm vargarna är på. Det har nämnts tidigare i tråden men jag tar upp det igen då AKB tydligen hade en poäng angående stockholmare och lantisar... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...