Hoppa till innehåll

Nackdel med att köpa begagnad Alpha100+T5?


Foxtrot Echo

Recommended Posts

Hepp,

Mitt trogna gamla DC30 halsband har efter snart 8 års idogt brukande laggt av. Har bytt batteri, men det verkar vara något annat som krånglar då den tappar kontakten... Hur som helst godkänd kvalitet när de ändå höll så läng kan jag tycka.

Har blivit erbjuden att köpa en Alpha 100 med t5 halsband och friluftskartan för strax över 5000 kr (blygsamt eller inte alls använt). Verkar ju vara en besparing på minst 1000 sek mot nypris. Men finns det några nakdelar med att inte vara första ägare, avs garrantier, service, produktregistreringar etc?

/FE

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte gjort... Kan inte se några synliga brott på antennen iallafall. Den var lite rostig just vid infästningsskruven till halsbandet, men inte av. Plast höljet är helt hela vägen. Kanske ska testa en ny antenn också.

Men det kan ändå vara dax att uppdatera sig, så frågan kvarstår.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yepp, har gjort de, men då de har en viss ledtid på svar... tänkte jag att någon annan här kanske redan gjort det och kunde svara snabbare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har kvittot så har du alltid tre års garanti i sverige. Tror inte du får med vid registrering. Har dock bra erfarenheter av hållbarheten på Garmins produkter men dålig erfarenhet av deras kundsupport.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Yes Garmin bekräftar att garrantin gäller även om man är andra ägare (förutsatt att man har orginalkvittot kvar).

Och; det verkar faktiskt som om en ny antenn på gamla DC30 halsbandet löste problemet. Då kanske man kan köra 8 år tilll med de hansbandet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Foxtrot Echo sa:

 

Och; det verkar faktiskt som om en ny antenn på gamla DC30 halsbandet löste problemet. Då kanske man kan köra 8 år tilll med de hansbandet...

Innan man byter antenn så kan man pröva att ta loss den och putsa kabelskon. Har man tur så är det bara lite oxiderat, har hänt mig ett par ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp, det var troligtvis det som var problemet. Men den rejält längre sk luleantennen jag köpte verkar också hålla vad den lovade i form av rejält bättre räckvidd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ser inte om antennen är av, det är den tunna metalltråden inne i plasthöljet som gått av. Med lite tur och med en riktigt bra hörsel så kan man ha tur att höra när ändarna skrapar mot varandra när man bryter på den. Har haft brott på mina antenner ett antal gånger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8år ? Då jäklar har du haft tur många ggr, bytte flera ggr på våra under 8år. T5 verkar stabilare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago hobbe sa:

Ett av mina T5 strular och tycker att jag fått sämre räckvidd efter uppdatering på resten av halsbanden... 

Uppdateringar är bara sånt som datanissarna tror kommer fungera, sedan tar det veckor att fixa alla buggar B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎12‎-‎08 at 22:24 strävhår sa:

8år ? Då jäklar har du haft tur många ggr, bytte flera ggr på våra under 8år. T5 verkar stabilare. 

Ja, jag har nog haft tur, för det är verkligen rejält använt under dessa år. En av grejerna är väl att jag applicerat teorin "funkar de så pilla inte". Vissa kompisar började skruva isär, byta komponenter och halsband på sina skapligt omgående. Tror inga av deras halsband överlevt mitt, där första gången jag öppnade  de, eller ens lossade det från halsbandet, var nu härromdagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...