Hoppa till innehåll

Vad gör ni till julmaten själva?


lsjonsson

Recommended Posts

18 hours ago lsjonsson sa:

Den biten håller fruns syster o bror stenhårt på under julen. Helgen är ägnad för deras barnbarn. Man får vänta snällt tills man kommer hem o ta sig en sängfösare el. 2.:thumbsup: Max lättöl så att man köra bilen hem.:)

Eller så gör man som jag det här året. Bjuder in släkten hem till oss. Då är det deras problem att fixa chaufförer. Kan dock nämnas att jag ändå håller på att Julen är till för barnen. Så snapsen hoppas jag faktiskt över. Även om jag funderar på att beställa en Virtous Ginger. Någon som provat?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago henke67 sa:

Eller så gör man som jag det här året. Bjuder in släkten hem till oss. Då är det deras problem att fixa chaufförer. Kan dock nämnas att jag ändå håller på att Julen är till för barnen. Så snapsen hoppas jag faktiskt över. Även om jag funderar på att beställa en Virtous Ginger. Någon som provat?  

Jaja, så kan man göra men när det inte finns något starkare än lättöl framme på julbordet så behöver man inte fundera på privat chaffis.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för övrigt ohemula mängder egenhändigt inlagda rödbetor om jag skulle bli sugen på rödbetssallad/sillsallad :ph34r: så för de som finns i närheten och finner sig stå utan goda rödbetor till jul, så behöver man inte åka längre än hit :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-19 at 15:51 Jämta sa:

Har för övrigt ohemula mängder egenhändigt inlagda rödbetor om jag skulle bli sugen på rödbetssallad/sillsallad :ph34r: så för de som finns i närheten och finner sig stå utan goda rödbetor till jul, så behöver man inte åka längre än hit :lol:

Känns lite långt men de här jäkla köpe rödbetorna hade jag gärna bytt ut!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Less på julens mat och bak efter alla år när man jobbade livet ur sig innan jul så det blir sillunch ( Melander sill..) och grillar kött till middagen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fixar mest sånt som inte är julmat, piroger, lasagne, som går att frysa in så man har något annat att äta än julbordsrester.

Bidraget till julbordet blir att försöka mig på att lägga in egen sill i år eftersom jag inte hinner bygga en rök.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

La en liten vildsvinsskinka i saltlake igår. Det är premiär så vi får se hur det blir. Tänkte jag skulle koka den med Sous Viden som ligger och väntar hos DHL ombudet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

La en liten vildsvinsskinka i saltlake igår. Det är premiär så vi får se hur det blir. Tänkte jag skulle koka den med Sous Viden som ligger och väntar hos DHL ombudet. :)

Rent generellt skall julskinkan i saltlaken på Annadagen, samma dag som lutfisken ska i blöt. Det var den 9/12, så får hoppas den hinner suga till sig saltet. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Galne sa:

Rent generellt skall julskinkan i saltlaken på Annadagen, samma dag som lutfisken ska i blöt. Det var den 9/12, så får hoppas den hinner suga till sig saltet. :rolleyes:

Jo, jag är medveten om att jag är sent ute, men det är en liten skinka (ca 1.1kg) och jag har injicerat lake med spruta, så jag hoppas det funkar hyfsat. Jag ser det som experiment och lärande så det får bli lite som det blir. :)
Fick iallafall tag på nitritsalt så jag hoppas det blir trevlig färg på den. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Jo, jag är medveten om att jag är sent ute, men det är en liten skinka (ca 1.1kg) och jag har injicerat lake med spruta, så jag hoppas det funkar hyfsat. Jag ser det som experiment och lärande så det får bli lite som det blir. :)
Fick iallafall tag på nitritsalt så jag hoppas det blir trevlig färg på den. 

I min värld är skinkan trevligare grå utan nitritsalt och godare, men jag är upp vuxen med hemsaltad skinka utan nitritsalt. Gillar inte hälla i cancerogena ämnen om jag kan undvika det. 

Men jag hoppas du lyckas med skinkan, meddela gärna hur det blev av och kokas sousvide. Kan ju vara något och testa ett annat år. Provade vildsvinsskinka för ett par årsen och upplevde den som mycket hårdare/segare i konsistensen än en klassisk. Så att koka den sousvide borde gynna den helt klart!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Jo, jag är medveten om att jag är sent ute, men det är en liten skinka (ca 1.1kg) och jag har injicerat lake med spruta, så jag hoppas det funkar hyfsat. Jag ser det som experiment och lärande så det får bli lite som det blir. :)
Fick iallafall tag på nitritsalt så jag hoppas det blir trevlig färg på den. 

Vi ligger på samma tidslinje då.
Jag sprutade min och lade i lake i förrgår. lördag kväll åker den upp och dimper ner i vakuumpåse. 
Sedan sås vidd. 69 grader i 12 timmar.

Med vänlig hälsning John

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu står rådjurspatén i ugnen. Ett nytt recept så det skall bli spännande. 

I morgon svänger jag förbi Holmgrens och hämtar kallrökt dov- och rådjursrulle. Jag antar att rådjursrullen kommer bli som en liten öl- eller whiskykorv :)  

Brännvin är kryddat, en med malört (till sill, lax och ål) och en med pors (till kallskuret). 

På julafton skall grönkål tillagas enligt konstens alla regler. 

Andra ordnar Janzon, skinka och knäck. 

Till nästa år funderar jag även på att göra någon egen viltkorv. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är detta inte traditionell julmat, men till annandag jul brukar jag tillaga gräsand a lá  orange, med krispig och ljummen rödkålsallad, och pommes Dauphine, det brukar uppskattas som ett gott avbrott till de klassiska rätterna. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min mor hotade med att det skulle bli mamma scans köttbullar till julbordet om inte jag gjorde egna, så nu ska jag visst göra köttbullarna till jul. Sedan är tanken att jag också skall göra  risalamaltan samt Janssons. 

/Willy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Bubs sa:

Min mor hotade med att det skulle bli mamma scans köttbullar till julbordet om inte jag gjorde egna, så nu ska jag visst göra köttbullarna till jul. Sedan är tanken att jag också skall göra  risalamaltan samt Janssons. 

/Willy

Det är väl bara att handla färdiglagade köttbullar på Willys så är du hemma? :P

Om man får komma med ett tips om Jansson (som brukar vara min lott på julbordet) så har jag mycket framgångsrikt nyttjat knepen i den eminenta kokboken "Koka soppa på fysik" som inte bara beskriver hur man ska göra utan också varför.

När det gäller potatisgratäng/Jansson så ska vattnet ut ur potatisen och det ska ersättas med fett. Denna process tar sin tid och går inte att stressa fram. Min Jansson brukar stå minst 3 timmar i ugnen på rätt låg värme (drygt 100 grader) med lite folie över så den inte blir bränd. Och det går inte att snåla med fettet om det ska bli bra. Mycket grädde ska det vara. Man kan med fördel "torka" potatisen ca en halvtimme i ugnen innan man slår på grädden. Någon krydda som innehåller smakförstärkaren glutamat är bra, tex Aromat. Jag brukar också köra med anjoviskryddade sillfiléer som jag tycker går precis lika bra som ansjovis. 

Resultatet blir en synnerligen krämig och fin Jansson! Lycka till! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt utom att fiska ansjovisen till Jansson. :) Vi har hemskinka, hemägg, hemnöt och kött å fisk från jakt o fiske som ska rökas å stekas mm. Blir nog bra detta tillslut. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Redtop! Det verkar dock som att jag slipper göra mer än köttbullarna, men jag ska definitivt komma ihåg det tills senare tillfälle :)

/Willy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det sista jag gör är den här rökta linderödsskinkan. Ska strax provas på en brödbit till gröten. 

Ha nu en riktigt smaklig jul allesammans!

20171223_173718.thumb.jpg.122d4471d801b7990c82c1ed8ce211e4.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

2590554F-DDD5-463C-8A01-43A9E291A9E6.thumb.jpeg.ae68d71892325ddbe6faa4f41e9c1f4a.jpegMorgonen började jag med och rulla köttbullar på hjortfärs. 

 

DCAC1A9F-747C-4C1E-B09A-032E49D9CB1D.thumb.jpeg.27acd0d88e42d69cb488b09211120da4.jpegSen har jag gjort laxpaté som står i ugnen och på spisen puttrar skinkan på!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är skinkan av smakad... :wub:

Även saltrullen fick se sig skårad, den har passserat sousviden i veckan. Oj vad mör, saftig och god den blev, kunde varit lite saltare! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...