Hoppa till innehåll

Kroniska men efter noskvalser


Guest torson

Recommended Posts

Vad vet ni om noskvalstrens förmåga att förstöra jakthundens känsliga näsa?

Det finns olika teorier kring detta. En är att om man inte behandlar mot noskvalstren snabbt så kan hunden få bestående men.

Vad tror ni ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min svågers Tyske blev totalt oduglig som jakthund pga tappat luksinne.

Från att ha varit en rätt duktig hund till att bli helt kass nästan över en natt.

När hon fick kvalstermedicin så funkade hon i några veckor, för att sedan bli kass igen.

Veterinären kunde inte förklara fenomenet, men dom trodde att det hade blivit något kroniskt fel på luktsinnet.

Har spekulerats om det var kvalster som ställde till det, men det är svårt att säga med säkerhet.

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min kompis rävstövare tappade också luktsinnet totalt....från att han varit en riktigt bra unghund.

Han behandlade inte den  :-  och det blev inte heller bättre av sig självt.

Så han avlivade hunden efter några år...skulle väl varit själ att testa medecinering först. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vad jag har hört så är det mycket viktigt att behandla snabbt efter att hunden blivit smittad.

En vän till mig hade en hamiltonstövare som fick fnysningar samt jagade dåligt. Symtomen fortsatte flera månader utan att det gick över och snart var hela hösten spolierad.

Senare hade de konstaterat att det var noskvalster och henden medicinerades för det.

Det var dock för sent, hunden blev aldrig någon jakthund igen. Han menade att det uppstått förändringar i luktsinnet som inte läkte ut.

Det är ett otyg detta med "sälskapshundar" de borde hållas i ständig karantän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktist ingen aning,men rent spontant tror jag att det avlivas på tok för mycket hundar.

Som stövarjägare märker jag direkt när nått är på tok. Jag väntar ca. 4-6 jakter, ser det lika bedrövligt ut varje gång sätter jag in behandling, numera med Interceptor. Man får en ny hund efter endast 2 dagar :D Viktigt är ändå att följa kuren ut,så att alla små jävla gnetter dör ut

Sen bör nog man ha i minnet att allt kanske kan man faktist inte skylla på kvalser,men det lustiga är att när man behandlat,(i mina fall) så har man en ny hund. Vem vet det kanske är knark i medicinen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en flat och en spaniel båda har haft noskvalster men funkat hur bra som helst efter behandling. Nu är ju ingen av dom drivande hundar med spanieln används på eftersök både påskjutet (blodigt) vilt och trafkskadat. Flaten tränar jag både till eftersök och som  apportör.

Jag har även en gråhund på 7 månader men hon har klarat sig från kvalster.

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min tjt som jannef skrev om i ett tidigare inlägg fick en kronisk infektion i slemhinnorna efter att ha hafft noskvalster, vad man kan undra är ju varför inte svenska kennelklubben driverpå sällskapshundägarna ett dugg ???

måste ju vara en plåga även för en sällskapshund, men dom flästa sälskapshundägare vet inte ens vad noskvalster är för något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min tjt som jannef skrev om i ett tidigare inlägg fick en kronisk infektion i slemhinnorna efter att ha hafft noskvalster, vad man kan undra är ju varför inte svenska kennelklubben driverpå sällskapshundägarna ett dugg ???

måste ju vara en plåga även för en sällskapshund, men dom flästa sälskapshundägare vet inte ens vad noskvalster är för något.

Vet ,det är därför dom ser så konstiga ut när man säjer bestämt nej till att hundarna skall få hälsa på varann ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag väntar ca. 4-6 jakter, ser det lika bedrövligt ut varje gång sätter jag in behandling, numera med Interceptor. Man får en ny hund efter endast 2 dagar :D Viktigt är ändå att följa kuren ut,så att alla små jävla gnetter dör ut

Hur stor dos ger du?

Jag var till veterinären igår och skulle till min hund som väger 20kg ge 1x11,5mg 1 gång i veckan i tre veckor... Tycker det verkar lite idag när jag läste på FASS???

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...mp;UserTypeID=1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ger 23mg    1 tablett per vecka 3 behandlingar med i veckas mellanrum

Detta är ordinerat av min vetrinär. På en annan förpackning står det en halv tablett per 15 kg 1 gång per vecka x 3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger samma sak när jag möter andra hundar, "tyvärr mina hundar är ilskna mot andra hundar" och vips har man dom på andra sidan gatan nästa gång man träffas ;) Kanske inte rätt sätt att hantera det på med det fungerar mycket bra och man slipper en massa skitsnack ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast är deras hundar lösa och kommer fram kan man inte göra mycket åt det. När det har skett har jag sagt att -Vad synd men nu måste ni till Veterinären med eran hund för min har rävskabb-  ;D  ;D Har funkat 2 ggr med 2 förskräckta mattar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stor dos ger du?

Jag var till veterinären igår och skulle till min hund som väger 20kg ge 1x11,5mg 1 gång i veckan i tre veckor... Tycker det verkar lite idag när jag läste på FASS???

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...mp;UserTypeID=1

Det kan bero på styrkan i medicinen.

På den tiden man gav ivomec så låg behandlingen på var 10:e dag och det borde gälla med andra mediciner också för att verkligen slå ut eventuella ägg som inte har kläckts än, min veterinär sa att deras förökning skulle slås ut om man medicinerade ar 10:e dag gav man var 7:e så skulle det ske 4 behandlingar för att säkerställa att alla dött ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...