Hoppa till innehåll

Vad betyder jakten för dig? Eller rättare:


vandraren

Recommended Posts

Vad i jakten är viktigast för dig? Vi är många som jagar, och det är många saker som förenar oss. Samtidigt är det lika mycket som "skiljer oss åt" oxå. Detta är ju det som är intressant ibland, och ibland svårt. Jag har tidigare umgåtts mycket med t.ex fotbollsintresserade: det är oftast lagsympatier som skiljer åt, annars är intresset lika. Inom jakten tycker jag spektrat av det som intresserar jägarna tyx oändligt!

Vad gör jakt så intressant ( eller hitta på nåt annat ord! ) för dig?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplevelsen att vara i naturen, utmaningen i att komma i läge, känslan av att plötsligt vara på rätt plats vid rätt tillfälle, frustrationen att missa föregående beskrivet läge, umgänget med andra likasinnade, diskussionerna med de som inte jagar och vetskapen om att detta har mina förfäder gjort på samma marker flera gånger tidigare.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att jaga är att ha blivit/studerat till jägare. Alltså en aktiv handling baserat på ett aktivt val. Alltså en strävan för att det förmodligen betyder något. Sen kommer en process som innefattar köp ( oftast ) av vapen, licensansökan, upprepade köp av ammunition och andra tillbehör. Många aktiva handlingar som kräver vilja och ambition. Ganska likt att skaffa körkort, bil och allt det som hör därtill. Alltså borde jakten betyda något särskilt. När jag skaffade/tog körkort ville jag köra bil. Ganska oklart varför, men det ville jag. Idag skulle nästan allt jag har/är riskeras om jag blev av med körkortet: försörjning, möjligheter att använda saker jag har, hobbies osv. Lika för andra med licenser.

Men att det ses som naturligt,  för en del, absolut. Det i sig kan ju leda till en diskussion om veganism, köttätande, människans genetik och fysik, men det var inte riktigt tanken med detta.

Min tanke med frågan är att belysa skillnader/likheter som förenar/skiljer jägare inom gruppen, mellan jägare och ickejägare. Jag tror det kan bli ett intressant resonemang såsmåningom, men det behövs fler svar först.

p.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man märker ju att det är något inbyggt när man känner adrenalinskaket/euforin när man skjutit nåt större vilt, eller när man lyckas överlista en räv.

För egen del har dock tankarna kring jakt tagit överhanden på senare år och jag har blivit mer och mer blödig. Har ångrat skott och mått smått dåligt ibland. Och har man en bock i frysen som är dåligt förpackad och sen inte används till mat utan blir rävåtel efter några år så känns det fruktansvärt.

Jag förstår de rationella argumenten för varför vi ”naturligtvis” ska jaga, men jag känner dem inte i ryggmärgen som jag skulle vilja.

När jag var yngre var jag mycket mer ”på” när jag jagade. Numera är det mest kaffe och smörgås ute i naturen som är det mest väsentliga. Bössan blir nästan ett bihang ibland.

Så jag försöker hitta tillbaka till lusten för jakt men än så länge har jag inte lyckats dessvärre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplevde jaktlig glädje igår trots att jag inte jagade. 

På kvällspromenaden springer det en hare på vägen framför oss. När vi kommer dit blir det fullt drag i kopplet och Axa börjar skalla:wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många gånger man frågat sig vad fan som driver en att kämpa ute i snö, is och kyla för att i bästa fall få ihop till en middag. Är väl nått ursprungligt som lockas fram antar jag?? :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2018-03-08 at 12:31 Kallel sa:

Känslan när man är ett med hunden när den ligger som en pil mot vinden och ni söker tillsammans av marken. Den plötsliga frysningen när viltet hittas. Att snabbt läsa av terrängen, var kommer viltet gå, var har jag skottmöjlighet? Gå fram och ge ett tyst "jaa" och hunden kastar sig fram och sedan blir stilla när viltet går. Att då stå rätt och kunna fälla  haren/ripan/tjädern/orren/ etc! Möta blicken hos sin vän, som vid apportkommando kastar sig iväg för att hämta bytetet. Möta glädjen och stoltheten i hundens ögon när den lämnar av och glädjas åt den gemensamma framgången!

Du prickade av allt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...