Hoppa till innehåll

Vildsvin 2018/19


Dahla

Recommended Posts

Såg på senaste videon från Jaktpuls ang sommarjakt efter vildsvin. Han upplevde att grisarna är tryggare ute i fälten på efternatten/morgonen jmf. när de kommer ut på kvällarna.

Är det nån mer som har samma erfarenheter? Sitter i valet och kvalet om jag ska gå ut snart eller framåt tre-fyra i morgon bitti....

/Må

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Fler som börjar se föryngringar i skogen?
Jag har sett några brödrostar på kameran, sån tur är inte än när jag varit i skogen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago lindgren sa:

Fler som börjar se föryngringar i skogen?
Jag har sett några brödrostar på kameran, sån tur är inte än när jag varit i skogen..

Vår på vildsvinsjakt för två veckor sedan och en av hundförarna skrämde ut en sugga ur boet och kvar låg det en (flera?) i pyjamas.
Södra Roslagen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

Fler som börjar se föryngringar i skogen?
Jag har sett några brödrostar på kameran, sån tur är inte än när jag varit i skogen..

9 december hitta jag första randiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

suggan jag fällde för någon vecka sedan skulle grisat i senare delen av mars, 8-9st foster och utifrån tamsvinsstorlek på foster räknade jag mig fram till att det skulle vara dags att grisa i slutet av mars, vildsvinen har i princip samma dräktighetstid om jag inte fått allt om bakfoten. En polare har två suggor med smått på sin åtel. Lagom kul inför sista jakten nu på söndag <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3-3-3 ish, har jag för mig..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom senaste 2 veckorna har jag sett både dom minsta pajamasgrisar jag sett och dom största. 

dom små va nog bara nått eller ett par dygn gamla och dom stora va nästan lika stora som årsgrisarna som gick i samma grupp. 

skulle gissa på dryga 30kg pajamasgris.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade små idag Igen.Men hann dit innan suggan lämnade så koppel på. Lyckades skrämma henne. Men var lite stökigt ett tag.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

jag har fått ut halm på 3 olika grisåtlar.. det borde grisarna gilla till att boa med.

Imorgon bitti ska jag göra ett jaktförsök, har lite beslutsångest över om jag ska vänta tills det ljusnat tillräckligt så jag kan smyga till passet utan lampa.. eller om det är bättre att gå till passet tidigare med pannlampa, kan inte bestämma mig.. hur skygga är grisarna för en lampa som lyser? är inte jättesugen på att smyga i kolsvart mörker utan lampa... Kompisen såg grisar på åteln kl0800 förra helgen..så det borde väl vara bäst att smyga fram vid 0715 när det ljusnat lite? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago vildmark sa:

jag har fått ut halm på 3 olika grisåtlar.. det borde grisarna gilla till att boa med.

Imorgon bitti ska jag göra ett jaktförsök, har lite beslutsångest över om jag ska vänta tills det ljusnat tillräckligt så jag kan smyga till passet utan lampa.. eller om det är bättre att gå till passet tidigare med pannlampa, kan inte bestämma mig.. hur skygga är grisarna för en lampa som lyser? är inte jättesugen på att smyga i kolsvart mörker utan lampa... Kompisen såg grisar på åteln kl0800 förra helgen..så det borde väl vara bäst att smyga fram vid 0715 när det ljusnat lite? 

Det där är väldigt individuellt skulle jag säg beroende på olika faktorer som vad grisarna i fråga varit med om och kan förknippa till lampsken osv osv. Har varit med om grisar som allt ifrån blivit skjutna i lampsken till kojor där det rykt in genom kaminen och mitt i vädrandet av kojan med alla fönster och dörren öppen, fullt hostande - då kom grisarna fram och en blev kvar. Till att de dragit så fort de sett en ljuskägla. Men just lampor brukar jag undvika när jag ska till åtel/pass - är det något som många grisar där ute upplevt så är det just lampor följt utav en knall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago vildmark sa:

jag har fått ut halm på 3 olika grisåtlar.. det borde grisarna gilla till att boa med.

Imorgon bitti ska jag göra ett jaktförsök, har lite beslutsångest över om jag ska vänta tills det ljusnat tillräckligt så jag kan smyga till passet utan lampa.. eller om det är bättre att gå till passet tidigare med pannlampa, kan inte bestämma mig.. hur skygga är grisarna för en lampa som lyser? är inte jättesugen på att smyga i kolsvart mörker utan lampa... Kompisen såg grisar på åteln kl0800 förra helgen..så det borde väl vara bäst att smyga fram vid 0715 när det ljusnat lite? 

Nu har du måne?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok. det går en landsväg 150m från åteln så de borde vara vana vid ljus.. marken är tämligen ojagad.. men det lutar nog till att jag väntar i bilen tills det är ljust nog att gå.. det finns chans att jag hör dem bröta med rulltunnan från bilen.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago vildmark sa:

månen borde vara rätt ok nu kanske? full den 19e eller? men skogen är tät..

Fullt ös medvetslös nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dåligt månsken..men idag smög jag tyst i mörkret och en stor galt stod på åteln och åt.. rasslade bra när han rullade på tunnan och smaskade med grymtningar.. vägde väl nånstans 80-100kg..Jag kollade på den i 10 min och det var spännande...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

fått upp lampa på åteln häromdan.. grisarna verkar trygga på platsen och idag kom de riktigt tidigt...stannade i närmare en timme... På söndag ska jag nog göra ett försök..

PIC(150).JPG

PIC(199).JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
3 minutes ago stolle123 sa:

Knep en fin galt i ärtsådden i söndags.

 

3DC4A222-32EB-4209-87D0-73E1AC1E8B2E.jpeg

1BC38546-A2C5-441F-AE75-A1FF4238279D.jpeg

Fin! ? Grattis 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...