Hoppa till innehåll

Patronlängder till 7x57R?


HuggyBear

Recommended Posts

Kan någon som laddat dessa kulor i 7x57R ge mig patronlängder till kulsorterna ni ser på bild. Lägg märke till att Bst:n är en äldre spetsig varian å inte alls överensstämmer med de som Norma ha i sina laddata. Hopplösa fan att söka patronlängderna efter dessa på nätet själv.?

20180606_152347.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad snackar du om? Patronlängden ska ju anpassas för att ge rätt friflykt i ditt eget vapen, annars är det rent farligt.

Om det är SAAMI-standardens specificerade max-COL du söker så är den 78mm för 7x57R. Det 'ska' alltså inte finnas någon kula som ger för lite friflykt så länge din COL icke överstiger 78mm. 

Jag har själv provat Nosler BT i 7x57R men mina siffror säger som sagt inget om ditt vapen. Nu är det nog i praktiken inga problem eftersom det är relativt korta 150-grainare det där. Du lär ändå sätta dem djupt nog för att få bra tätning, och då kommer COL ändå att understiga 78mm med viss marginal. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån bra laddning till 150gr sierra game King till 7x57r?

Har endel Norma och vv krut att välja på enda som saknas är laddverktyget nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Arve sa:

Vad snackar du om? Patronlängden ska ju anpassas för att ge rätt friflykt i ditt eget vapen, annars är det rent farligt.

 

Jag snackar om en patronlängd som fungerar med just dessa kulor där någon laddat dom tidigare! Hur många köper ammo för att sedan anpassa friflykten till sitt egna vapen? ? 

Att 78mm är maxlängd är bra att veta men jag vet fortfarande inte hur långt jag ska trycka ner just dessa kulor för att de ska bli bra! Klart jag kan hitta på en längd som understiger 78mm men det känns inte bra å vore enklare att nån som laddat dom tidigare kunde tala om hur långa patroner dom gjorde...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago HuggyBear sa:

Jag snackar om en patronlängd som fungerar med just dessa kulor där någon laddat dom tidigare! Hur många köper ammo för att sedan anpassa friflykten till sitt egna vapen? ? 

Att 78mm är maxlängd är bra att veta men jag vet fortfarande inte hur långt jag ska trycka ner just dessa kulor för att de ska bli bra! Klart jag kan hitta på en längd som understiger 78mm men det känns inte bra å vore enklare att nån som laddat dom tidigare kunde tala om hur långa patroner dom gjorde...

Det spelar ingen roll vad nån annan har gjort om du inte ska använda pluggen i deras vapen.

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs en bok och återkom. Sorry, det låter skitgrinigt jag vet, men man behöver lite teorigenomgång innan man börjar ladda. 

Det är knappast jobbigt att mäta Ff på en brytbössa. Bara släpp ner kulan så den vilar på bommarna. Mät bakifrån med pinnen på skjutmåttet. Det måttet + kulans längd ger dig COL vid Ff=0mm. Alltså max COL i ditt vapen.

... Vilket som sagt sannolikt är en bra bit under 78mm. Snarare kommer sättdjupet att styra. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är detta speciellt för brytvapen? Jag ha laddat några år nu. Laddat å använt col efter tex vad som står i Normas laddmanual eller efter vad som stått i Robbans laddatabas till andra kulor. Ha alltid funkat utan problem så de är därför jag blev lite förvånad. Visst är det enkelt att få fram friflykt 0 på pangen så jag verkar få göra de då ingen verkar ha en lämplig utprovad längd att skriva. Få ladda lugnt sen så få vi se då om de blev bra. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man tar COL från en laddmanual så är den safe till alla vapen. Alltså Ff blir >0mm såvida vapen tillverkaren inte ballar ur helt och skitit i standarden. Alltså följer saami-max längd. Dessutom brukar manuallängden borga för ett bra sättdjup. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...