Hoppa till innehåll

En knuff i rätt riktning?


Joacim

Recommended Posts

Hej govänner! 

Som ni vet, en del av er iallafall så har jag beslutat mig för att frigöra dansken från hans Blaser R8 Classic sporter. Nu har jag dock kommit till nästa vägskäl där jag har "kört fast". 

Frågan är om jag ska sälja min Tikka T3 Laminated Stainless i 8x57js med det Vortex Strike eagle 1-6 som sitter monterad och satsa på en extra R8x stomme att sätta 6.5-pipan i? 

Eller sälja Tikkan, Vortexen och min Delta 2.5-15 och satsa på ett Zeiss 6-24x56 eller likvärdigt att sätta på 6.5-pipan. 

Eller helt sonika behålla Tikkan med sitt Vortex, köra Zeiss 2.5-10x50 på 8x57-pipan och Delta 2.5-15x56 på 6.5-pipan. Är bara lite "orolig" att Tikkan kommer bli stående, eller att man aldrig mäktar med att skruva i 8mm pipan i Blääsern ?

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säljs tikkan o allt därtill. Köp en sjukt fin tub o ha på 6.5x55 pipan.Skjut in den med någon bra kula sen o ha den så.

 

Sen har du 8mm pipan med zeissen på samt vortexen. ( eller sälj vortexen till mig föresten? ) eller bara zeiss och öppna rm.

 

Inga problem

 2 pipor en stomme, du kommer iaf aldrig kunna skjuta med mer än 1 vapen i taget så en till kolv är överkurs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago marcus.söderlund sa:

Säljs tikkan o allt därtill. Köp en sjukt fin tub o ha på 6.5x55 pipan.Skjut in den med någon bra kula sen o ha den så.

 

Sen har du 8mm pipan med zeissen på samt vortexen. ( eller sälj vortexen till mig föresten? ) eller bara zeiss och öppna rm.

 

Inga problem

 2 pipor en stomme, du kommer iaf aldrig kunna skjuta med mer än 1 vapen i taget så en till kolv är överkurs.

Tack för rådet M ?

Fastnade lite vid detta "....eller bara zeiss och öppna rm." Kom på att det är inga öppna på Blasern och att jag har ett par Blaser R8 öppna liggande som skulle kunna monteras på Tikkan så den får bli "hundförar och närstridsklubba" - någon hund har jag ju förståss inte men det kanske kommer en gång. Vortexen skulle du dock kunna få köpa ändå, vad bjuder du? 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt Vortex på 8x57-pipan.

Sälj Tikkan och övriga gluggar.

Montera dina öppna på 8x57-pipan.

Köp fetingtub till 6,5x55-pipan.

Skjut saker.

:yes: 

Utan hund är drevjakter inget som sliter ut en bössa precis så särskild påk till det för att spara kolven är lite överkurs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Joacim sa:

Tack för rådet M ?

Fastnade lite vid detta "....eller bara zeiss och öppna rm." Kom på att det är inga öppna på Blasern och att jag har ett par Blaser R8 öppna liggande som skulle kunna monteras på Tikkan så den får bli "hundförar och närstridsklubba" - någon hund har jag ju förståss inte men det kanske kommer en gång. Vortexen skulle du dock kunna få köpa ändå, vad bjuder du? 

Mvh Joacim 

Faktiskt mer inne på sidelocks förslag. På med 1-6an där men kan skippa öppna. Lär klara dig.

Annars rörande överens med sidelock!

 

Spara tikkan är bara onödigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade haft öppna på 8x57 pipan med en drev kikare. 1-6,1-8 eller liknande

Perfekt på drevjakt,eftersök,spannmålsjakt

6,5 × 55 Med Dämpare och en högförstorande

för tornruveri,vak,pyrch

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago hs_merkel sa:

Hade haft öppna på 8x57 pipan med en drev kikare. 1-6,1-8 eller liknande

Perfekt på drevjakt,eftersök,spannmålsjakt

6,5 × 55 Med Dämpare och en högförstorande

för tornruveri,vak,pyrch

S

 

Allt i samma bössa (Blasern?) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago sidelock sa:

Utan hund är drevjakter inget som sliter ut en bössa precis så särskild påk till det för att spara kolven är lite överkurs.

Här är jag helt med dig. Jobbade en gång i tiden ihop med en kille vid namn Emil på Vapensmedjan, ruskigt duktig. Han köpte sig en Heym SR30 med mörk och fin grade 7-8 kolv och den hade han som hundförarbössa, spelade ingen roll vilket väder eller hur tät plantering - in med sig och bössan bara. Han hade med den på jobbet 1-2ggr/år och slipade ner den och reste upp eventuella märken. Hans motto var "En träkolv går alltid att fixa till så den ser bra ut igen, en syntetkolv blir bara fulare och fulare av allt slitage". Det har jag burit med mig sedan dess.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Joacim sa:

Allt i samma bössa (Blasern?) 

Givetvis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara jag som ser dumheten här?

Joacim- behåll Tikkan,  se till att den alltid är klar, inskjuten och redo.

Varför? Begrunda din egen historik, men även i del dem som "skänker" dig råd ovan, 

å andra sidan kan man ju fråga sig varför jag skriver här, då du kategoriskt och konsekvent väljer

att företa det motsatta från vad som är logiskt eller sakligt.

Vänligen C

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Christian N sa:

Bara jag som ser dumheten här?

Joacim- behåll Tikkan,  se till att den alltid är klar, inskjuten och redo.

Varför? Begrunda din egen historik, men även i del dem som "skänker" dig råd ovan, 

å andra sidan kan man ju fråga sig varför jag skriver här, då du kategoriskt och konsekvent väljer

att företa det motsatta från vad som är logiskt eller sakligt.

Vänligen C

Är helt med dig här C, att bara binda sig vid ett vapen/system är tämligen korkat - om Mr murphy kan hålla sig framme så gör han det. Frågan är hur ofta just slutstyckena på Blaser R8 krånglar - då det är det som i så fall kommer flyttas mellan vapnen/stommarna. Men du har såklart rätt, är det något som kommer djävlas för mig på bössan så lär det ju vara slutstycket när man väl står där och sålt av allt annat. 

Jag kom på bättre tankar efter en runda i spenaten igår kväll/natt. Faktum är att jag verkligen gillar den lilla goa Tikkan och den är värd att kosta på ett par fina öppna riktmedel och ha som back-up/reserv. 

Tack för ditt svar C, trots att jag brukar gå mot allt vad logik och rationalitet heter så ska jag försöka hålla mig i kragen den här gången. Jag vill inte stå utan bössa en hel eller delar av en jaktsäsong igen.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska ha Blasern så sälj för allt i världen Tikkan för har du den kvar lär du ta den före Blasern för att du är rädd om kolven... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago TekDr sa:

Om du nu ska ha Blasern så sälj för allt i världen Tikkan för har du den kvar lär du ta den före Blasern för att du är rädd om kolven... ?

Nej nej nej, läs igenom tråden så ser du hur jag citerar Emil ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Joacim sa:

Nej nej nej, läs igenom tråden så ser du hur jag citerar Emil ?

Har läst.... vet också mänskligt beteende även om det finns de som avviker... ?

en bysse i den prisklassen tar emot att släpa ut o halv storm och regn...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago TekDr sa:

Har läst.... vet också mänskligt beteende även om det finns de som avviker... ?

en bysse i den prisklassen tar emot att släpa ut o halv storm och regn...

Men varför, egentligen? Det är ett verktyg som ska hjälpa oss att utöva vårt intresse, ta vilt av daga. Kostar i regel inte mer än vad en cross, atv eller jetski kostar - dom plågar vi dock utan eftertanke i regel tills de inte är värda skiten under skärmarna längre men bössorna ska behandlas som smycken - varför? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Joacim sa:

Men varför, egentligen? Det är ett verktyg som ska hjälpa oss att utöva vårt intresse, ta vilt av daga. Kostar i regel inte mer än vad en cross, atv eller jetski kostar - dom plågar vi dock utan eftertanke i regel tills de inte är värda skiten under skärmarna längre men bössorna ska behandlas som smycken - varför? ?

Finns rätt många exempel på oanvända såna prylar också... 

Sen kostar en blaser classic sporter också en hel del mer än vad man behöver för att effektivt utöva jakt... 

Jag är helt enkelt för snål/fattig för att med gott mod pressa ett vapen i den prisklassen genom en grantätting, när jag för bråkdelen av kostnaden kan ha en slitbössa med m98:a låda...

Men var och en för sitt, upp till dig att bevisa att du kommer släpa ut en sån bössa i alla väder och användningsområden om du har en mer priseffektiv Tikka som gör samma sak ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago TekDr sa:

Finns rätt många exempel på oanvända såna prylar också... 

Sen kostar en blaser classic sporter också en hel del mer än vad man behöver för att effektivt utöva jakt... 

Jag är helt enkelt för snål/fattig för att med gott mod pressa ett vapen i den prisklassen genom en grantätting, när jag för bråkdelen av kostnaden kan ha en slitbössa med m98:a låda...

Men var och en för sitt, upp till dig att bevisa att du kommer släpa ut en sån bössa i alla väder och användningsområden om du har en mer priseffektiv Tikka som gör samma sak ?

Ja, det återstår att se ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sälja en tikka ? vem gör något sådant dumt?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago simonarvestrand sa:

Sälja en tikka ? vem gör något sådant dumt?

Exakt ge bort den!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago simonarvestrand sa:

Sälja en tikka ? vem gör något sådant dumt?

Har glömt för vilken gång i ordningen som det i så fall skulle bli - 5:e eller 6:e tror jag ☺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago TekDr sa:

Finns rätt många exempel på oanvända såna prylar också... 

Sen kostar en blaser classic sporter också en hel del mer än vad man behöver för att effektivt utöva jakt... 

Jag är helt enkelt för snål/fattig för att med gott mod pressa ett vapen i den prisklassen genom en grantätting, när jag för bråkdelen av kostnaden kan ha en slitbössa med m98:a låda...

Men var och en för sitt, upp till dig att bevisa att du kommer släpa ut en sån bössa i alla väder och användningsområden om du har en mer priseffektiv Tikka som gör samma sak ?

Den kungliga avundsjukan är inte att förringa. Säg mig Dr Tek är din filosofi angående sparsamheten och vad man behöver för att effektivt utöva jakt". Resonerar du likadant angående bostäder, kläder, bilar, och andra saker i livet?  :wacko::D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...