Hoppa till innehåll

Konstigt skav på tass


Sparven

Recommended Posts

Nån som vet vad det här kan bero på? På sidan av ”ringfingertåns” trampdyna, blev uppskavt och lite blodigt när hon jagade sist. Samma sak på andra tassen på exakt samma ställe för 2 veckor sen. 

Jag funderar på om klorna på ”lilltån” varit vassa och skavt upp trampdynan. Nu har vi filat ner klorna till lite mjukare rundning. Läste om furunkulos men känns ju lite osannolikt att det ska komma på båda tassarna på samma ställe samtidigt?

0AE6FBBE-D754-4317-A61A-E36B6D39AE6F.thumb.jpeg.82de79b4a6b6db2088058887c3b409f6.jpeg30830168-A3E3-4641-9AEF-075605CA3D0D.thumb.jpeg.3d5a73d20ef65c9fe252830e36e563d5.jpegF32338E3-84E1-414F-A726-022D6E261903.thumb.jpeg.8abf0f14470138c1972f31b9f2bf7119.jpeg

Lite dålig skärpa på bilderna, det är krävs en pluton för att hålla beaglen still för att ta en bild...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket springer hunden när den är lös?

En av jämtarna har samma nu när det varit lite skarpt ute, tror bara det är att han lägger mer vikt där på tassarna och samtidigt när älgen gör utfall och han sprätter åt sidan så ser det ut att nöta mer på insidan tassen än utsidan.

Syntes tydligt nu sist han skällde drygt 10 timmar och 4 mil spring att det nött på bägge tassarna på samma ställe.

 

Om jag klipper klorna någon dag före han ska jaga så har jag börjat att alltid fila klorna om det är vassa kanter eller liknande och hundarna har haft mycket helare tassar/klor i höst sen brukar jag kolla dom efter jakt och även då fila om det nött dom frasiga i kanter eller liknande. Sen är skor/cordura sockor riktigt bra använda om man är rädd om tassarna på hundarna.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma sak idag efter en timmes arbete på slag, så jag avbröt och for hem. Det han inte börja blöda men är för skört för att jagas med. 

Hon har gått på ett väldigt snålt foder några månader, och nu när jag tänker efter så kan det vara det som är problemet. Trampdynorna är inte alls så smidiga och mjuka som dom brukar vara, snarare frasiga. Klorna också lite spröda. Ska låta henne läka ordentligt och prova lite fetare foder igen. 

Kikar på olika skor/strumpor också, undrar bara hur snabbt hon tjorvar loss dom från tassarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...