Hoppa till innehåll

Husqvarna 640


Viktor_K

Recommended Posts

9,3:an skjuter bra charlie, fick knackat siktet lite men riktigt roligt med de fina öppna riktmedlen du lät montera. Hade kunnat ta skjutintyget idag, bästa serien landade på 19 poäng. 3 serier går fort med laddramar, gubbarna i kuren hinner nästan inte med...

Nåväl, hoppas hinna polera lådan på 640 lite invändigt, sedan ger jag mig på rosenpolering. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Viktor_K sa:

9,3:an skjuter bra charlie, fick knackat siktet lite men riktigt roligt med de fina öppna riktmedlen du lät montera. Hade kunnat ta skjutintyget idag, bästa serien landade på 19 poäng. 3 serier går fort med laddramar, gubbarna i kuren hinner nästan inte med...

Nåväl, hoppas hinna polera lådan på 640 lite invändigt, sedan ger jag mig på rosenpolering. 

Jupp, den skjuter riktigt bra... finns onget behov av rakrepeter ;)

 

Bakkappan är en 1" ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tackar, i pipan stoppades solani, Virginia Burley. Blend 131 om man skall vara exakt.  Röker endast vid utvalda tillfällen, igår fick jag dock slut på Ljunglöfs så då fick man ta ett stop. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-22 at 18:32 Viktor_K sa:

Tackar, i pipan stoppades solani, Virginia Burley. Blend 131 om man skall vara exakt.  Röker endast vid utvalda tillfällen, igår fick jag dock slut på Ljunglöfs så då fick man ta ett stop. 

Tar också en pipa någon enstaka gång, mmm...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mycket vacker bössa!?

Facettslipning är inte så svårt att göra om man tar det försiktigt. Facettslipade själv patronföraren på min SAKO Finnbear med gott resultat. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, ja de tror jag skall vara möjligt att fixa själv. Men slipa runt för mycket i lådan känns som någon som inte gör det för första gången kan prova på. Hade tänkt prova en smed i bokenäs denna gång, men denne verkade ha fullt upp. Får bli Per-Erik nere i närheten av Göteborg tror jag om han kan klämma in det i kalendern. Sen kommer jag behöva göra kindstöd till studsaren med, har gjort i trä tidigare och gillar det skarpt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2019-05-19 at 16:54 Viktor_K sa:

Tackar, ja de tror jag skall vara möjligt att fixa själv. Men slipa runt för mycket i lådan känns som någon som inte gör det för första gången kan prova på. Hade tänkt prova en smed i bokenäs denna gång, men denne verkade ha fullt upp. Får bli Per-Erik nere i närheten av Göteborg tror jag om han kan klämma in det i kalendern. Sen kommer jag behöva göra kindstöd till studsaren med, har gjort i trä tidigare och gillar det skarpt. 

Per-Erik är en hyvens karl som får göra de absolut mesta av mina jobb sen några år tebax. Sen att han är en smed som faktiskt kan både klocka o kalender är ju helt fenomenalt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen som vill ha pachmayer kappan? Skänker bort den, ja vid hin håle själv jag bjuder på frakten. Eller vad vet jag, kom med förslag. Den är begagnad med ringa värde, mått finns längre upp i tråden. En slant till behövande organisation, efter eget tycke? Eller att man tackar för maten nästa gång man äter på vägkrog etc...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Viktor_K sa:

Ingen som vill ha pachmayer kappan? Skänker bort den, ja vid hin håle själv jag bjuder på frakten. Eller vad vet jag, kom med förslag. Den är begagnad med ringa värde, mått finns längre upp i tråden. En slant till behövande organisation, efter eget tycke? Eller att man tackar för maten nästa gång man äter på vägkrog etc...

Jag kan ta hand om den. Har en kombi som ska få en ny kolv framöver och då vill den ha en fin bakkappa ;)

Finns nog någon hjälporganisation någonstans som kan behöva lite slantar.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den är din! PMa adress så får du den skickad. Den är lite sliten vid skruvhålen men fyller absolut sin funktion.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Viktor_K sa:

den är din! PMa adress så får du den skickad. Den är lite sliten vid skruvhålen men fyller absolut sin funktion.

Det blir perfekt, den ska va till en lagomt sliten savage.

pm på g

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ang flyers,

det är en mycket tunn pipa, inte direkt känd för sin jämhet, jag tror, mig kunna gissa mig till att det är smart att skjuta efter klocka, med typ 5 min mellan skotten, eller med en avsvalnad pipa vid varje skott,

jag skulle tro att man lätt kan få den att skjuta under 25 mm för tre skott på 100 meter om man beaktar sådana moment lite grann.

Det är inte min smak, men den är väldigt fin och även om det ser ut som att man kan ge stocken lite mer kärlek finns där både djup och lyster i träet. /C 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt snyggt resultat!

Vad valde du för lösning på säkringen?
Ser att det liknar Winchester Mod 70 typ om jag kommer ihåg rätt, vart ifrån beställde du?

Har en 649 liggandes i skåpet som är tänkt att bli ett projekt, flaggsäkringen gör att montering av önskvärt kikarsikte blir väldigt svårt! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Patrik, skall kolla måtten och hör av mig. Kanske har något kul att byta med.

Angående säkringen så är det en recknagels 3 läges med bushguard. Köpte den av en forumist i samband med köp av en annan av husqvarnas förnäma bössor. verkar lovande så långt.  

Att få en husqvarna att skjuta bra (för jakt) brukar lösa sig med lite labbande. Det löser det sig nog när man skjutit mer än 12 skott laddade i en press monterad i ett köksbord från 1900-ish, med alldeles för hård kalibrering. Om man jaktar det där extrema kan nog att skjuta efter klocka vara vist, men skall följa upp med fler träffbilder när jag får en stund över. Min erfarenhet är att de skjuter full rimligt för mina jaktliga behov,  detta projektet som alla andra fick snos ihop med andan i halsen för att kunna användas denna säsong. Inget skjutet med bössan än, bara getter och killingar har setts genom gluggen. Håller med om att kolven ser torr ut, och nu är det inte önskvärt med linolja på kolven men det blir vinter och då finns kanske tiden till att fortsätta oljeboningen.

Tackar ödmjukast för lovord och hoppas någon annan får lust att rycka tag i en del av vår vapenhistoria, så att de fortsätter användas. Inte för att jag tror de är bättre än något annat, men lite kul är det med svensktillverkade byssor. 

Nu skall jag ut och måla fönsterfoder på mitt bilskjul och kitta lite fönster, så jag kan bli färdig med en av de byggnader jag har framför mig i det som skall bli ett Dalsländskt kalifat i Bohuslän... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-08 at 10:18 Viktor_K sa:

Hon fungerar på jakt med, en bock fick sätta livet till imorse. Kulvalet är svårt att bedömma då skottet tog högt, slog av ryggrad och ut centrum bogblad men inget sprängt utan ett utgångshål som en 5-krona.  (Sköt ganska kraftigt nedåt.) Invigd med andra ord. Hardock lyckats tappa täcklocket till belysningen på kikaren, kan man köpa ett sådant av Zeiss sverige månne?

Kulvalet låter som alldeles utmärkt, genom så mycket ben utan att halva bocken är slarvsylta ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-22 at 06:13 Viktor_K sa:

är uppe på 400 papper nu, fiberreser med vatten varje kväll. Hoppas få hem kikaren som skall sitta på, en Zeiss Victory varipont 3-12x56, ikväll. Har även talat med Isaks Ädelträ om en bit valnöt till att göra en löstagbar kolvkam, hade det tidigare på en 640 i 270 win, och gillade det verkligen. Sist bössa gjorde jag en ställbar men tycker inte riktigt det passar här, även om det är det mest praktiska. Kruxet är bara hur den skall sitta fast. I en gammal bok någon gång såg jag att man satt fast en kolvkam i trä med en knapp, alltså som på en jacka. Isåfall jag kan limma "hanen" på kolven och honan sitter infälld i kammen. Kruxet är väl rundningen på 

Angående detta. Så fäll in en magnet på vardera sida av kolven/uppe på kolven  och sätt en en stålbit i kolvkammen.

S

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...