Hoppa till innehåll

Miljöpartist förespråkar säljakt


Havakko

Recommended Posts

Låter som att han har problem med säl själv. Men stammen av säl har ju vuxit sig alldeles för stor då sälen är ändå upp till bodens kraftstation och härjar i havsöringsbeståndet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Havakko sa:

Ibland hittar man nyheter som förvånar, Sven Nordlund (MP) i Kalix vill lyfta frågan om en hållbar förvaltning med licensjakt på säl likt älgjakten. Vad tror ni om det? Ett steg framåt? 

https://svenskjakt.se/start/nyhet/miljopartist-foresprakar-saljakt/

De som är så söta! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att det sk. Helsingforsavtalet säger att sälstammen i Östersjön skall tillåtas öka till dess bärförmåga. Jag frågade en forskare om inte detta innebar begränsning genom födobrist dvs. all fisk i östersjön äts av säl? Svaret var att det kan finnas andra begränsningar ex. reproduktionsområden. Jag tycker det låter tveksamt. Att vikaren kommer att dö ut när isen uteblir är en sak men har gråsälen ont om stränder att ligga på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Fk Fjun sa:

Problemet är ju att det sk. Helsingforsavtalet säger att sälstammen i Östersjön skall tillåtas öka till dess bärförmåga. Jag frågade en forskare om inte detta innebar begränsning genom födobrist dvs. all fisk i östersjön äts av säl? Svaret var att det kan finnas andra begränsningar ex. reproduktionsområden. Jag tycker det låter tveksamt. Att vikaren kommer att dö ut när isen uteblir är en sak men har gråsälen ont om stränder att ligga på?

Finns massor med ställen för den att ligga på, kruxet är att dom förutom tar fisken så förstör dom redskapen nåt fördjävligt.

Jag kan personligen ta smällen att dom snor fisken ifrån mig, men att få redskapen sönderslitna gång på gång är jävligt enerverande.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Kallel sa:

De som är så söta! 

Miljöpartister !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Miljöpartister !?

Japp! ?

Förövrigt har jag ätit en del säl när jag bodde i Tromsö. Svårt att få tag i osaltat, färskt kött dock! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-12 at 17:38 Kallel sa:

Japp! ?

Förövrigt har jag ätit en del säl när jag bodde i Tromsö. Svårt att få tag i osaltat, färskt kött dock! 

Påminner det om val? Provat några gånger och tycker det är gott iaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-18 at 13:12 Havakko sa:

Påminner det om val? Provat några gånger och tycker det är gott iaf

Nja, båda har hög myoglobinhalt i köttet då de dyker, men säl är betydligt segare, mera långkokskött. Valkött, i varje fall i butik, är som en gigantisk filé och har högre myoglobinhalt, går nästan åt leverhållet i smak. Vilket ju är gott! Men det kan säker variera utifrån styckdetaljer och ålder på djuren. Jag har ännu inte deltagit i varken val- eller säljakt. Säl räknar jag med att få med på listan innan den himmelska friden tar vid! Valjakt är lite meckigare. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit säl, marinerad och lättgrillad, dvs serverad rare,

det var en mycket god bit kött, långt från den krävande bit kött jag trodde att det skulle vara. /C

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-12 at 08:43 Havakko sa:

Sven Nordlund (MP) i Kalix vill lyfta frågan om en hållbar förvaltning med licensjakt på säl.

Och en Sverigedemokrat vill bygga en Moske vid höga kusten.

Vart är Sverige på väg ?

? ? 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Jägare är mitt förslag är enligt följande. 
Inga jägare får vara köttätare, eftersom då är dom partiska, och kan ha egenintresse.
Bättre att veganer får döda för nöjesskull... 

(hämtar en skål med popcorn...)

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Dansken sa:

Och en Sverigedemokrat vill bygga en Moske vid höga kusten.

Vart är Sverige på väg ?

? ? 

Kanske Look/Lindström kan svara på frågan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-20 at 07:05 Dansken sa:

Och en Sverigedemokrat vill bygga en Moske vid höga kusten.

Vart är Sverige på väg ?

? ? 

En besynnerlig tid vi lever i. Snart föreslår väl en Socialdemokrat sänkt skatt på drivmedel. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...