Hoppa till innehåll

Ekolod?


Hipshot

Recommended Posts

Beror på vad du menar allt är med för standard montering? 

Skärm snabbfäste för skärm givare och kablar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hipshot sa:

Denna blir det nog fan.. ringer och kollar i morgon så det inte tillkommer massa skrot man måste ha med, då blir det inte denna...

 

Jag själv köpte nyss en garmin ekolod/plotter (Echomap plus 72cv) och är mer än nöjd! Gillar deras enkla menyer och inställningar.
Så jag säger köp! :) Vill du spara in en tusing så räcker det enligt mig med 7". Speciellt eftersom du inte behöver plotterfunktionen.

Allt för montering (kablar, skruv, fäste etc) ingick i förbpackningen. Handlade med från olssonsfiske.se. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar få  dryga kommentarer av " sportfiskare " när jag nämner att jag fiskar m nät, och ofta är frågan " svälter du " 

Jag tror säkerligen att samma personer använder lite " fusk " som ekolod rätt gladeligen... 

 

? 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var lite noga med att kolla på vilken frekvens ekolodet arbetar samt hur stor "kon" du kommer få.

Har själv gjort misstaget många gånger att tro att jag är rakt ovanför något som i själva verket är 75 meter bort.

 

Om Jag inte minns fel finns ett klipp på Youtube som heter ekolodsskolan, föreläsaren där har även skrivit en mycket nyttig bok. Jag anser nog att man bör plugga på lite för att veta vad man köper samt hur det skall användas för att slippa bli besviken och behöva köpa nya givare hela tiden. Har du ännu inte köpt och monterat så vill jag även passa på att tipsa om höj och sänkbara givarfästen. De är verkligen toppen att ha  när man trailar båten för att undvika att man bryter sönder den. Den har räddat mig många gånger när jag lagt i eller tagit upp båten själv. 

 

Tycker du gör helt rätt i att välja en "bättre" produkt än de allra billigaste grejerna. De brukar vara lögn i …….. att se på de skärmarna när solen ligger på.

Med tanke på din geografiska punkt så tycker jag du borde prata med sportfiskebutiken dogger i Norrtälje, de tror jag säljer ekolod och borde ha riktigt fin koll på vilka som är lämpliga till fiske kontra båttillbehörsbutikerna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Jag brukar få  dryga kommentarer av " sportfiskare " när jag nämner att jag fiskar m nät, och ofta är frågan " svälter du " 

Jag tror säkerligen att samma personer använder lite " fusk " som ekolod rätt gladeligen... 

 

?

Jag har inga problem med att folk nätfiskar så länge det sker med viss försiktighet och inte som vissa i mitt närområde i princip rensar sjönar på fisk från medel storlek och uppåt enbart för att sälja fångsten svart*

Sen så ska jag väl vara ärlig å säga att jag inte alls förstår sportfiskare som skriker förbud mot nät 

 

* fotnot.  Inte smart att ställa sej upp på ett fiskevårdsmöte och högt deklarera att fan tar den som tar upp och skär sönder hans nät i sjön x igen speciellt när ingen får nätfiskar i den  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Buck sa:

Var lite noga med att kolla på vilken frekvens ekolodet arbetar samt hur stor "kon" du kommer få.

Har själv gjort misstaget många gånger att tro att jag är rakt ovanför något som i själva verket är 75 meter bort.

Om Jag inte minns fel finns ett klipp på Youtube som heter ekolodsskolan, föreläsaren där har även skrivit en mycket nyttig bok. Jag anser nog att man bör plugga på lite för att veta vad man köper samt hur det skall användas för att slippa bli besviken och behöva köpa nya givare hela tiden. Har du ännu inte köpt och monterat så vill jag även passa på att tipsa om höj och sänkbara givarfästen. De är verkligen toppen att ha  när man trailar båten för att undvika att man bryter sönder den. Den har räddat mig många gånger när jag lagt i eller tagit upp båten själv. 

 

Tycker du gör helt rätt i att välja en "bättre" produkt än de allra billigaste grejerna. De brukar vara lögn i …….. att se på de skärmarna när solen ligger på.

Med tanke på din geografiska punkt så tycker jag du borde prata med sportfiskebutiken dogger i Norrtälje, de tror jag säljer ekolod och borde ha riktigt fin koll på vilka som är lämpliga till fiske kontra båttillbehörsbutikerna.

Dogger.. De är rätt näriga tycker jag, tar hutlöst betalt om man jämför och var inte överdrivet hjälpsamma när jag lyfte frågan med dem. Vidare kör de bara Garmin.. Så Dogger går bort i denna fråga.

Konen... Ska ju ha sidescan och inte ens den "ser" 75 m på de djup jag fiskar.. Men jag förstår vad du menar, avser downtitten.. ska kolla detta. Tänkte ringa just Olssons fiske och ta det per telefon så torde det bli rätt.

Detta med solljuset.. har det problemet idag med min lilla garmin men att lösa det lär nog kosta en del och så viktigt är det inte. Men jag tackar för input!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Hipshot sa:

Dogger.. De är rätt näriga tycker jag, tar hutlöst betalt om man jämför och var inte överdrivet hjälpsamma när jag lyfte frågan med dem. Vidare kör de bara Garmin.. Så Dogger går bort i denna fråga.

Konen... Ska ju ha sidescan och inte ens den "ser" 75 m på de djup jag fiskar.. Men jag förstår vad du menar, avser downtitten.. ska kolla detta. Tänkte ringa just Olssons fiske och ta det per telefon så torde det bli rätt.

Detta med solljuset.. har det problemet idag med min lilla garmin men att lösa det lär nog kosta en del och så viktigt är det inte. Men jag tackar för input!

SideScan är toppen! Aningen klurigare att lära sig se fisk på det men det är en vanesak.

Var noga bara så du får en enhet med ställbar bildframmatning så du kan variera fart på båten när du letar fisk och slippa vara strypt till 2-3 knop när du kan köra i 6-7 knop.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir det fiskdamm utan skynke! 

Det är vad kära hustrun kallar fisket när man fuskar med lod dvs man ser firrarna :D

Vart Garmin Striker och lilla skärmen, måttade och bökade och kostaterade att jag var rätt nöjd med min lilla skärm som jag har nu.. den nya är typ dubbelt så stor så det får duga.

Tanken.. rätt eller fel.. är att montera stora lodet i aktern sen ta lilla och montera det vid pulpeten och använda för prickskytte om det blir aktuellt.. Den skärmen är vridbar så om Wilda eller M är med så är det bara att vrida den så funkar den där. Sen en portabel montering.. 

Fiske på måndag.. kanske kanske hunnit montera tills dess men inte helt säker.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du blir nöjd med strikern 

Iofs finns ju lod med skärmspegling så dom du har med dej kan sitta å titta själv 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir ju roligare om de kan köra egen fisktittare, Wilda upptäckte att hon såg sin egen jigg när vi var ut sist och sen var hon "fast" ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Hipshot sa:

Blir ju roligare om de kan köra egen fisktittare, Wilda upptäckte att hon såg sin egen jigg när vi var ut sist och sen var hon "fast" ?

 

Hett tips ta inte bort det gamla ändra bara frekvensen så har du en side å en ner på helskärm (plus så har wilda egen fiskmonitor vid behov ) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där tror jag är grym. Har tittat på den själv, men varit för snål 

Har haft ett antal mindre och lite större ekolod och saken är alltid att de mindre, som säljs som dual Beam men bara kan köra en frekvens i taget, saknar riktigt bra funktioner för framförallt fisket.

Ge oss en bra review sen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I will! Hoppas kunna testa i början på kommande vecka.. Lär bli en heldag om vädret tillåter, ska fan bestycka båten med grillen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago killer_mouse sa:

Jag har inga problem med att folk nätfiskar så länge det sker med viss försiktighet och inte som vissa i mitt närområde i princip rensar sjönar på fisk från medel storlek och uppåt enbart för att sälja fångsten svart*

Sen så ska jag väl vara ärlig å säga att jag inte alls förstår sportfiskare som skriker förbud mot nät 

 

* fotnot.  Inte smart att ställa sej upp på ett fiskevårdsmöte och högt deklarera att fan tar den som tar upp och skär sönder hans nät i sjön x igen speciellt när ingen får nätfiskar i den  

mina vatten ligger i östersjön  så där finns ju plats, och samma som gnölar på mig utnyttjar gladeligen  det fria spöfisket ( med fiskTV )

på mina vatten.  Fast som du säger att rensa en sjö som även svärfarsan råkat ut för av uppe i Norrland av en småkriminell granne borde det vara skottpengar på.  Jag har iofs ett " intern problem "   dvs att en släkting som bedriver näring även fiskar aborre på våra gemensamma vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55D23BC4-5187-4E7F-B91A-8F8A9FE70239.jpeg

Ovan är då montering av befintlig givare.. Ngt jag inte fattar eller är placeringen helt körd för nya givaren?? Jag menar sidescan blir ju hårt begränsad åt vänster pga snurran.. som dessutom, när den är igång, lär skicka massa bubblor o prylar i vattnet som ytterligare stör..? 

Får inte ihop detta, samtidigt kan inte givaren sitta allt för jävla mycket ivägen då det blir hyggligt tryck från vattnet vid gång.. 

Som sagt, ovan är den som sitter där nu, min tanke är att skifta till nya givaren bara rakt av på prov för att testa grejerna.. men blir lite modfälld pga snurran..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

55D23BC4-5187-4E7F-B91A-8F8A9FE70239.jpeg

Ovan är då montering av befintlig givare.. Ngt jag inte fattar eller är placeringen helt körd för nya givaren?? Jag menar sidescan blir ju hårt begränsad åt vänster pga snurran.. som dessutom, när den är igång, lär skicka massa bubblor o prylar i vattnet som ytterligare stör..? 

Får inte ihop detta, samtidigt kan inte givaren sitta allt för jävla mycket ivägen då det blir hyggligt tryck från vattnet vid gång.. 

Som sagt, ovan är den som sitter där nu, min tanke är att skifta till nya givaren bara rakt av på prov för att testa grejerna.. men blir lite modfälld pga snurran..

Du får ju med monteringsanvisningar och du bör utgå från den men den slår snettframåt inte rak åt sidan så den klara sej från motorn 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Anvisningen pekar på detta ställe så det ska funka, ser så j-la konstigt ut bara..

Jupp vet att det känns fel men det funkar konstigt nog 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha.. två svängar på sjön nu och idag med Pär med som har ett gammalt Lawrence lod. Måste fan säga att jag är lite besviken.. 

Lättnavigerade menyer har man ju hört på Garmin men jag vet inte.. fattar fan inte hur jag väljer de verktyg som ska ligga på displayen.. vill ha gps down vü samt sidevü i tre rutor men det har jag inte lyckats lösa.. 

Fibblat med inställningarna som fan, tycker ändå inte jag får bra ekon på fisk. Idag satt Pär och gapade om fisk i lodet stup i ett.. själv såg jag inget vettigt alls. Gamla lodet hade jag tydliga fiskar utan snack, detta är bara bökigt. Ev att jag ser stora stim av betesfisk men singelfiskar av storlek ser jag fan inte nu.

Ska ta ett surr med Olssons fiske och kolla om jag gör ngt fel eller vad problemet är..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Monteringen är rätt, sidescan kommer använda motorn som en del av båten, alltså du kommer inte påverkas av den.

Gällande menyerna så är de plättlätt att ordna, kolla vilken film på tuben som helst.

Man får tänka på att fisk ser heeeeelt annorlunda ut när man använder sidescan, först o främst för att den söker åt sidorna istället för neråt.  Sen beror det även på hur fisken står, om ekolodet går längs med fisken eller rakt genom den i profil. Allt är en vanesak, när du får kläm på det kommer du tänka "aha, var de så jävla enkelt det funkade". Glöm inte att du kan ställa känsligheten så du inte blir lurad och tror att minsta flytande kotte är en 90cm gädda :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går väl ställa känsligheten på alla lod, en bekant ser fisk överallt, (men får inga??), jag har ställt ner känsligheten på mitt då jag upplever att man nog kommer närmare verkligheten då.

 

Lånar tråden lite; Har försökt att hitta någon beskrivning på hur "konen" under mitt Garmin Striker 4 ser ut. man blir lätt lurad att tro att alla ekon är precis/rakt under båten men så är väl inte fallet alltid, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago simnil sa:

Lånar tråden lite; Har försökt att hitta någon beskrivning på hur "konen" under mitt Garmin Striker 4 ser ut. man blir lätt lurad att tro att alla ekon är precis/rakt under båten men så är väl inte fallet alltid, eller?

En kon som har det gradantal som står bredvid frekvensen (jag tror chirpen har 8 graders kon har för mej att mitt isfiskelod har grader 8° 16° 24° beroende på frekvens) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Buck sa:

Monteringen är rätt, sidescan kommer använda motorn som en del av båten, alltså du kommer inte påverkas av den.

Gällande menyerna så är de plättlätt att ordna, kolla vilken film på tuben som helst.

Man får tänka på att fisk ser heeeeelt annorlunda ut när man använder sidescan, först o främst för att den söker åt sidorna istället för neråt.  Sen beror det även på hur fisken står, om ekolodet går längs med fisken eller rakt genom den i profil. Allt är en vanesak, när du får kläm på det kommer du tänka "aha, var de så jävla enkelt det funkade". Glöm inte att du kan ställa känsligheten så du inte blir lurad och tror att minsta flytande kotte är en 90cm gädda

Det är inte sidescanern jag tänker på, det är de andra loden.. där borde man se firrarna! 

Jag tror jag sett fisk på sidtitten, blir som skuggor över botten.. 

Lite i valet och kvalet nu, låta stora lodet sitta kvar i bak och sen flytta lilla till portabla fästet och ha där jag vertikalfiskar.. eller precis tvärtom.. Prickskytte och sök med stora lodet i portabelt fäste sen låta lilla sitta kvar i bak för bottenkoll under gång... 

Jag har en inställning på downvün.. konens gradantal.. Det är väl hur stort synfält man ska ha nedåt. Sen vill jag ha in gps kartan i andra fältet samt sidev'u i en långt vågrätt fönster på displayen.. Inte lyckats få till det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago simnil sa:

 

Lånar tråden lite; Har försökt att hitta någon beskrivning på hur "konen" under mitt Garmin Striker 4 ser ut. man blir lätt lurad att tro att alla ekon är precis/rakt under båten men så är väl inte fallet alltid, eller?

Nej, allt du ser är inte mitt under båten.

Färgen på "bananerna" kan berätta lite om hur starkt ekot är.

Första exemplet är vanligt ekolod vid olika fekvenser (vissa kör med dubbla), andra exemplet med sido-scan.

 

a.PNG

b.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uff.. Tips?

Stora lodet i portabla fästet typ mitt på båten och lilla lodet bak för bottenkoll under gång och så.. eller.. stora lodet bak i båten, förbannat smutt att hitta rätt botten osv även när det går lite fortare.. och lilla lodet i portabla fästet.. Portabla lodet kan jag inte ha nere under gång när man kommer upp i några knop, då måste det monteras fast.

Vettigast måste väl ändå vara att ha stora lodet fast i aktern sen lilla för prickskytte?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...