Hoppa till innehåll

Tikka M65


Sungam

Recommended Posts

Har lagt undan en Tikka M65 som jag förmodligen kommer köpa. Säljaren är en äldre herre som köpte den ny på 80-talet, sköt in den på banan och sen aldrig kom ut mer med bössan så den ställdes in i vapenskåpet och där blev den kvar. Tills nu. Bössan är alltså helt "ny" och i stort sett i samma skick som den var när den togs ur kartongen för över 30 år sedan. Har, enligt uppgift, gått ca 10 smällar.

Så långt allt gott men..... För det första så är det ca 5 timmar från där jag bor som bössan finns så jag kommer att få köpa den osedd. Sen blir jag inte klok på serienumret. Det är 650-82xxx och jag har sökt med ljus och lyckta men kan inte hitta något tillverkningsår på den. Inte på Sako (Tikka) hemsida och inte någon annanstans heller. Det är ett bra pris på den så jag kanske skall slå till och inte noja men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag "köper grisen i säcken" Någon som har några tips?

/ Magnus

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är den bara inskjuten så hade jag inte tvekat en sekund att köpa den osedd om priset är rimligt. Skulle gissa att det är en sen 80-talare då nummerserien 1985 ser ut att ha börjat på 77766.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på åldern på bössan men serienummret antyder att den är tillverkad ganska sent i serien vilket också 80-tal tyder på..

Vad är det för kaliber? Ser den fin ut och det är ett bra pris kommer du inte att bli missnöjd.

Dom skjuter oftast bättre än skytten?

Har två själv och är väldigt nöjd med dom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årstalet på en M65 spelar ingen roll: en M65 är en M65.

Ett bra bruksvapen. Förmodligen den bästa Tikkan och den sista där alla detaljer inklusive magasin är tillverkat av stål.

Du kan kanske be någon åka och titta på den för din räkning om du skriver vilken stad den finns i.

Om du köper den osedd föreställer jag mig att den är snustorr i träet och har några "vapenskåps-jack" som farbröders bössor brukar ha

Är priset rätt ska du köpa den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en sväng på Torsbo i ilskan efter att blivit blåst på Tikkan men deras M65 var lite väl använda. (Säkert inget fel mekaniskt men såg lite slitna ut i kolven etc.).

Väl där började jag kika lite på Sako i stället och blev riktigt sugen. Vad kan ni berätta om dem? Vill gärna ha en äldre fin ”trä & stål” bössa, inget plast, utan gammal kvalitetsbössa gärna med magasin. Kaliber jag tänkt mig är 6,5 eller 30-06. 

Tips, falluckor, värt att tänka på? Giv mig er kunskap?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte alla är störtförtjusta i den lite udda lösningen för kikarmontage, men jag har inte haft problem med Sakos montage.

Här finns ett försök till att reda ut modellfloran (ska låta det vara osagt hur pass väl den stämmer för en del fel finns där). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fram t.o.m modell 75 tycker jag det är riktigt fina bra bössor. Säkert inget fel på 85 heller, men jag

gillar inte deras lösning med lös rekylklack. En eloge ska dom ha för att bibehållit stål och trä i

sina bössor.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har två sako 75 en i 6,5 och en i 30-06 och dom kommer jag aldrig sälja. Torsbo har en sako 75 hunter lyx adjustable i 30-06 och bössan är ny. För 11 900 kommer du aldrig hitta bättre bössa, inte en ny i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev en Tikka M65 Continetal i kaliber 6,5x55 från JG Jakt i Sävedalen. Hade en underbar slutstyckesgång och såg fräsch i både låda, pipa och stock. Några småmärken i framstock och kolv men inte mycket att orda om. Så nu går man bara och väntar på licensen (13 veckor i Västra Götaland för tillfället?!!).

Så nu kommer nästa fråga?. Har någon några tips på hur man kan göra för att fräscha upp kolven från småmärken (utan att riskera och sabba den och göra värre)? Tacksam för tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapenvårdsbutiken har tips och råd om kolvvård på hemsidan.

Dom säljer dessutom lämpliga oljor och medikament för ändamålet.

Annars finns det spaltmeter om ämnet här och på grannkanalen om du söker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Sungam said:

Det blev en Tikka M65 Continetal i kaliber 6,5x55 från JG Jakt i Sävedalen. Hade en underbar slutstyckesgång och såg fräsch i både låda, pipa och stock. Några småmärken i framstock och kolv men inte mycket att orda om. Så nu går man bara och väntar på licensen (13 veckor i Västra Götaland för tillfället?!!).

Så nu kommer nästa fråga?. Har någon några tips på hur man kan göra för att fräscha upp kolven från småmärken (utan att riskera och sabba den och göra värre)? Tacksam för tips!

Köp 3stegskitet från Åre Bössmakeri ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Deras verksamhet var ”under ombyggnad” så jag kunde inte hitta något 3stegskit. Finns det några andra som säljer eller är det något man kan göra själv? Är det svårt? Är rädd för att sabba mer än det var innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha bort mindre hack i kolven så lägg på en fuktad Wettextrasa och stryk med strykjärnet över skadan så reser sig fibrerna igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använd linolja (jag använder kokt) av bra kvalité, jobba in LITE i kolven med handen. Låt dra in i

kolven en timmes tid, torka av överflödet.

OBS! Linoljeindränkta trasor skall brännas eller läggas i blöt innan dom kastas, dom kan nämligen

självantända!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...