Hoppa till innehåll

Oryx 6,5x55


Vihthavuori

Recommended Posts

Tja! Sköts en kviga i vårt jaktlag i förrgår med fabriksladdad oryx 6,5x55 skottasken inköpt i år, sköts med 2 skott 1 i bogen och ett bakom bogen lungorna resultat fruktansvärt blodsprängt! Har oryx blivit blötare har inte sett detta förr inte ens med dom handladdade ja kört med i min 308:a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha historien var kul!! Vi vinschar alltid upp dom på vagn som vi kör med fyrhjuling! Joo det vet jag att det kan blir så vid ben träffar så oerfaren är ja inte men nu var det inget benträff! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påskjutna djur som springer en bit efter skottet, så pumpar det alltid ut mer eller mindre blod ut mellan hinnor och muskler i både in- och utgång. Detta oberoende av kaliber och kula som använts. Nu gick denna 'bara' 50 m. Men med fullt adrenalinpåslag och sken, så kan det pumpa ut mycket blod även på den sträckan. Speciellt om skottet tar 'bra' dvs i rikligt blodförsörjda områden...och så verkar ju fallet här (2 skott, bog + centrala lungpartiet). Det är ju inte helmantel man skjuter med... ? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag fått all info av er och mer kunskap, att det behöver inte vara nån speciell kula eller kaliber. Skensträckor gör det mycket i blodkärls områden ! Tackar för snabb bra info

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är lite inne på det som är väldigt känsligt för många 6,5 ägare och det är att jag anser att det är lite för lite att skjuta med.

Väldigt känslig för kvistar och om inte vinkeln är helt rätt, sen så skjuts det ofta ett eller två extra skott på älgarna för att skytten blir osäker när det inte blir någon skott reaktion.

Visst älgarna dör men det ser allt annat än trevligt ut vid tillvaratagandet och många gånger har nog det att göra med det extra skottet eller den längre sträckan älgen går efter skottet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Sako280 sa:

alla kulor är känsliga för kvistar gäller ej bara 6,5an

Så är det, men det finns dom som är mer och mindre känsliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago karelsk blandning sa:

sen så skjuts det ofta ett eller två extra skott på älgarna för att skytten blir osäker när det inte blir någon skott reaktion.

 

Det vet jag folk med 9.3x62 som gör med, det blir att skära bort några köttbullar där med kan jag intyga. :whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...