Hoppa till innehåll

Licen(s)krav på magasin


Slommen

Recommended Posts

Kan någon kremlolog dekryptera vad Damberg menar med "specialmagasin"?

Jag har bytt underbeslag på älgstudsaren och därmed passar inte originalmagasinen, blir jag en brottsling om jag inte lämnar in dom innan ett givet datum?

Det nya underbeslaget tar AICS och det är säkert sniperstämpel på dom hos polisen så då måste jag väl söka tillstånd för dom?

Om ett av magasinen tar fler än fem patroner, är det då ett specialmagasin?

Hur ska jag kunna visa att jag faktiskt jagar med magasinen?

Jag hoppas verkligen att detta löser problemen med den tilltagande brottsligheten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Slommen sa:

Kan någon kremlolog dekryptera vad Damberg menar med "specialmagasin"?

Jag har bytt underbeslag på älgstudsaren och därmed passar inte originalmagasinen, blir jag en brottsling om jag inte lämnar in dom innan ett givet datum?

Det nya underbeslaget tar AICS och det är säkert sniperstämpel på dom hos polisen så då måste jag väl söka tillstånd för dom?

Om ett av magasinen tar fler än fem patroner, är det då ett specialmagasin?

Hur ska jag kunna visa att jag faktiskt jagar med magasinen?

Jag hoppas verkligen att detta löser problemen med den tilltagande brottsligheten...

Nä dom vet nog inte själva  börjar kännas som en lekstuga hela den svenska politiken 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tidigare har det ju hetat att skärpningar "inte drabbar laglydiga", men sedan när lagtexten väl kommer så visar det sig att det inte alls stämmer. Finns det en lagtext producerad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I den text jag läste så verkar de vara ute efter att magasin skulle ha ungefär samma status som ammunition, alltså har du ett vapen får du köpa och inneha magasin som passar till det vapnet, annars inte.
Blir det den implementeringen kan jag personligen leva med det (ja, man lär väl bli tvungen att leva med vad fanken de än inför).
Det borde inte innebära några större försämringar för mig eller för jakt/skyttekåren som sådan som jag kan se det, men jag kan ju ha fel, förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en hel låda med magasin som jag räddar hopplösa situationer med eller plockar delar av. Många av dom vet jag inte vad dom passar till. Spännande vad brottsrubriceringen blir.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago defransson sa:

I den text jag läste så verkar de vara ute efter att magasin skulle ha ungefär samma status som ammunition, alltså har du ett vapen får du köpa och inneha magasin som passar till det vapnet, annars inte.
Blir det den implementeringen kan jag personligen leva med det (ja, man lär väl bli tvungen att leva med vad fanken de än inför).
Det borde inte innebära några större försämringar för mig eller för jakt/skyttekåren som sådan som jag kan se det, men jag kan ju ha fel, förstås.

Vi behöver inga mer regler alls. Att godta dylikt är bara att ge dom lillfingern, sen fortsätter de. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

16 hours ago Dansken sa:

Vi har passerat armbågen redan.

Skulle jag bli diktator så skulle jag välja Sverige. Folk gnäller och knyter näven i byxfickan men de röstar ändå lojalt på överheten och säger intet ett skit utan håller god min. :woot: Det blir ju obekvämt för många svenskar när konsensusen bryts och man tycker olika...neej lagom är bäst...även om man inte håller med så är det bäst att inte gnälla....alla skall med typ och tacos på fredag...:whistling:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svensken gör inte upprör utan att fråga fiskalen först om han får.
Och får han inte det så går han hem igen och kämpar på som vanligt

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago defransson sa:

I den text jag läste så verkar de vara ute efter att magasin skulle ha ungefär samma status som ammunition, alltså har du ett vapen får du köpa och inneha magasin som passar till det vapnet, annars inte.
 

I den text jag läste (på regeringskansliets (digitala) brevpapper) stod det att magasinet skulle vara ägnat samma ändamål som puffran. MAO: står det jakt på licensen blir ett magasin som myndigheterna tycker är ojaktligt tillståndspliktigt. Men det dunkelt sagda är ofta det försåtligt tänkta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

0bRFqM4X7db6ur3q2Mc4E2kqBGk.jpg

"och eftersom vår regeringspartner av ideologiska skäl blockerar möjligheten att få bort det mycket farliga brottsverktyget damcyklar från gatorna så får vi förbjuda något ofarligt, vad kan det här vara?"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-27 at 13:05 Mad Mike sa:

Den som hängt med länge på forumet känner säkert igen typen av diskussioner liknande denna och agendan från organisationer och myndigheter har varit tydlig länge, utveckling och teknik är inget som någonsin kommer ge oss några fördelar då vi ska förhålla oss till det "kulturella arvet" vilket i praktiken innebär antingen brytvapen eller manuellt repeterande vapen med fasta magasin.

/Mike

Ja, men är det då inte konstigt att man, oavsett vårt kulturella arv, låter bli att införa jakt med pil och båge. Det skulle ju bli jävulskt kulturellt då vi antagligen har använt pil och båge mycket längre än gevär!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...