Hoppa till innehåll

Vem är Spex?


Spex

Recommended Posts

Jo men det var ju det där med en presentation ja. Jag är en 24 åring från Stockholm, som tyvärr inte hade turen att födas in i jakten. Däremot är jag uppväxt med drever då min farmor hade två stycken som pensionerades från jakten (av vilken anledning vet jag dock inte), och det är de som jag minns så starkt när jag tänker tillbaka, och troligtvis de som väckt mitt intresse. Men det blev natur på annat vis och för närvarande så är jag istället helt enkelt ute mycket i skogen med min hund, en mopstik, och strosar och fotograferar. 

Jag har i flera år suttit och velat fram och tillbaka mellan att ta jägarexamen eller inte på grund av detta, då jag hört så mycket om hur svårt det kan vara att få tillgång till jakt om man inte från början har kontakter. Men jag har bestämt mig för att 2020 är året jag tar jägarexamen. Slänger också ut lite öppet här att jag gärna följer med ut om det finns möjlighet i närheten av Stockholm (åt alla håll och kanter), för den praktiska erfarenheten - vill lära mig mer än att bara skjuta. 

Sen så när jägarexamen är fixad så är väl största drömmen att få jaga med drever, eller stövare (eller kanske ett och istället, varför begränsa sig). Men känner att såhär i början borde man väl inte vara så kräsen, egentligen är ju allt av intresse!

051119-6.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Spex sa:

Jo men det var ju det där med en presentation ja. Jag är en 24 åring från Stockholm, som tyvärr inte hade turen att födas in i jakten. Däremot är jag uppväxt med drever då min farmor hade två stycken som pensionerades från jakten (av vilken anledning vet jag dock inte), och det är de som jag minns så starkt när jag tänker tillbaka, och troligtvis de som väckt mitt intresse. Men det blev natur på annat vis och för närvarande så är jag istället helt enkelt ute mycket i skogen med min hund, en mopstik, och strosar och fotograferar. 

Jag har i flera år suttit och velat fram och tillbaka mellan att ta jägarexamen eller inte på grund av detta, då jag hört så mycket om hur svårt det kan vara att få tillgång till jakt om man inte från början har kontakter. Men jag har bestämt mig för att 2020 är året jag tar jägarexamen. Slänger också ut lite öppet här att jag gärna följer med ut om det finns möjlighet i närheten av Stockholm (åt alla håll och kanter), för den praktiska erfarenheten - vill lära mig mer än att bara skjuta. 

Sen så när jägarexamen är fixad så är väl största drömmen att få jaga med drever, eller stövare (eller kanske ett och istället, varför begränsa sig). Men känner att såhär i början borde man väl inte vara så kräsen, egentligen är ju allt av intresse!

051119-6.jpg

Har du inställningen att man jagar rådjur med drever, hare med stövare och älg med älghund.... då kan du hänga på mig och jaga någon helg! Är dock ca 14 mil från Stockholm, men dom flesta i laget bor där så transport går nog att lösa

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Urban sa:

Har du inställningen att man jagar rådjur med drever, hare med stövare och älg med älghund.... då kan du hänga på mig och jaga någon helg! Är dock ca 14 mil från Stockholm, men dom flesta i laget bor där så transport går nog att lösa

Trodde det var vedertaget! ? Men vad trevlig, det tackar jag inte nej till! Vart jagar ni? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit!

Det finns gott om köpjakter till vettiga priser runt Stockholm. Ett bra sätt att börja, lära sig mer  och känna sig för.
Jägareförbundets jaktgårdar på Bogesund och Gålö erbjuder månag jakter, en del speciella utbildningsjakter för nybörjare.
Kretsarna i Nynäshamn, Haninge och Österåker/Vaxholm jagar på kommunmark och erbjuder jakt för mycket rimliga pengar.

Lycka till med din jägarexamen! 
 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa! Ska kika mer på köpjakter också, är ju ett bra alternativ åtminstone tills man hittar (förhoppningsvis) något lag eller så! 

Någon som vet hur det brukar se ut för rävjakt? Är det svårt att hitta möjligheter för det? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit! ?

Tipsar även dig om "Det första jaktlaget" som är en möjlighet Sveaskog ger till en utvald grupp nya utexaminerade marklösa jägare, att få 2års jakterfarenhet i hjärtat av Hälsingland. Med finns såklart erfarna resurspersoner som styr upp jakterna å som de nya kan rådfråga om allt möjligt... :)

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Välkommen hit! ?

Tipsar även dig om "Det första jaktlaget" som är en möjlighet Sveaskog ger till en utvald grupp nya utexaminerade marklösa jägare, att få 2års jakterfarenhet i hjärtat av Hälsingland. Med finns såklart erfarna resurspersoner som styr upp jakterna å som de nya kan rådfråga om allt möjligt...

 

Tack! Superbra tips, ska definitivt kommas ihåg! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Välkommen till det bästa jaktforumet!

Beter man sig som vanligt folk så kommer du få hjälp med allt du frågar om här inne , dessutom lär du bli bjuden på jakt när tiden är inne. 

J,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-08 at 09:13 Spex sa:

Trodde det var vedertaget! ? Men vad trevlig, det tackar jag inte nej till! Vart jagar ni? 

Ursäkta sent svar!

Strax norr om Katrineholm i sörmland

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar älg å småvilt, inkl björn, i ett av grannlagen till Skrälldalen där nybörjarjakterna "Det första jaktlaget" (som jag tipsa om) håller till i Hälsingland... :) Ha även småvilt på ett till vvo inte så långt därifrån

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej! Jag skapade logotyperna för ungefär en vecka sedan här på din webbplats och det är fantastiskt att se hur vänlig och hänsynsfull ni alla är.  Jag har redan lyckats göra en fin och även ett bra köp. :) Spex du är välkommen att gå med.  God jul till alla.  Med vänlig hälsning Marko från Finland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...