Hoppa till innehåll

Hjälp och råd kring nästa bössköp!


Gamebore

Recommended Posts

Hej hej!

Jag har kommit fram till att det är dags för en renodlad klass två.

Jag sköt en del räv förut med en vixen .222rem och det funkade helt okey. Möjligen tyckte jag att den var lite vindkänslig men jag gillade den låga rekylen.

Dragit igång min gamla åtel i år, efter att den legat i träda några år. Sju har fallit hittills med .308an. Jag har även börjat locka räv igen. Nu känner jag suget efter en flackskjutande klass två-studsare och valet är svårt..både vad gäller märke på geväret samt kaliber.

Funderat kring .222, .223, .22-250, .204 ruger, tikka t3x, sako, remington 700, bergara b14, bergara ba-13 mm. Piplängder för maxprestanda är ytterligare ett huvudbry. Jag vill inte skjuta en kastrerad kaliber som eldar för kråkorna.

Jag skulle kunna tänka mig en sako varmint med 60cm pipa i .22-250, men jag har hört och läst en del dåligt om sakos bössor så jag vacklar. Men de är fina! Och sen har jag funderat kring om 60cm gör .22-250 rättvisa? Läste ”kenneths piplängdstabeller” på annat forum och där tarvar kalibern en 74cm pipa..

Har ni förslag på fin bössa i rolig kaliber som skulle göra rävjakten trivsammare än den redan är?

Jag tänkte investera i ett bra sikte och skjuta på lite längre håll. Jag vill inte behöva fundera så mycket på kulbanan.

Jag handladdar inte så god tillgång på fabriksladdad varmint-ammunition är ett måste. Även nån kula till rådjurspyrschen behövs i augusti, om inte v-max fixar biffen dvs.

Tack!

mvh Gamebore

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat 222 22-250 243 och 6,5x55 och väntar på 223 i dagarna.

Min syn på saken. Beror helt på hur marken är du jagar på. Där jag jagar ligger marken i träda, och det är vatten med vass som följd, så finns tjocka strån och gräs. 6,5x55 85grains Sierra varmint funka bra. 243 funka ok med rätt kula. 22-250 med 55 blyspets ok. Hade några lustiga skott med denna med bom på 80-120 m?  Förmodligen har kulan havererat innan målet? 40 grains funka inte,total haverera och hade tur några gånger. Men härlig känsla att bara hålla mitt i ut till 250m med 22-250. Tog kulan i räven var den kvar.  222 funka bra om det är moderata håll och inge ivägen. Ska prova 223 nu men har 22-250 kvar då det är något med den kalibern som tilltalar mig. 

Rådjur och 22-250 får du skjuta i halsen med v-max. Lungträff blir blodsprängt och blått. Kanske orux funkar eller en koppar kula? Men har ingen erfarenhet här.  Min pipa är 57cm och utan dämpare smäller de något för jävligt! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slår ett slag för .243Win. Köp några olika askar fabriks ammo & testa dig fram. Kan vara lite kinkig med vissa sorter. De allra flesta handlare har ett någorlunda utbud hemma i lager.

Ha de

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

223 är en ganska lagom kaliber för ändamålet har jag kommit fram till. Haft både 222,223 och 22-250. Alla har gjort jobbet bra. 223an med bra räffelstigning har tillgång till klart vettig skytteammo för relativt rimlig kostnad!

Samt v-max, oryx, sp samt tror även de finns kopparkulor fabriksladdat om man så önskar.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa en bössa för räv jakt skulle det troligen bli en 223a med en större dämpare.

Med 6mm kulor blir det genomslag på ungefär hälften av rävarna och dom ser väldigt tråkiga ut. Fått det att fungera ganska bra med barts ultra 68gr men dom gånger det gått genom har det varit väldigt grisigt. Använder 6ppc.

Så jag skulle välja en mindre kaliber om det var mestadels räv att jaga eller skjuta med fmj kulor.

Har skjutit några på åteln ned 9,3an och helmanteln och det har fungerat bättre än väntat.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter sedan ett antal år med en lite fixad pang i 6XC,

den gör mig till en läskigt kapabel skytt och jägare. 
 

första skottsträff på kanin på 380+ meter, två konsekutiva skott är några av de mer minnesvärda, andra skottsträff på en 100x100 plåt på 1100 meter under skytte vid Ravlunda ligger också däruppe.

Min pipa ligger på 2700 skott och är på sista vändan, sammantaget har det varit en fantastisk resa./C

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt med input!

Jag vill skjuta lätta kulor som har noll eller ingen restvikt och slippa genomslag. Jag köper att 6 millimetrarna är överlägsna .22 ballistiskt men jag är rädd att kulorna fortsätter vissla iväg efter de passerat räven.

Jag vill ha minimal rekyl. Jag minns att jag såg träffarna med vixen. Det gör jag inte med .308an. 

Vilka fabrikat skulle ni rekommendera?

Ingen som förespråkar .204 ruger?

Jag gjorde en tankevurpa när jag sade att den ska vara till rådjur. Dem kan jag ju skjuta på med .308an. :) Så det är en renodlad rävbössa vi pratar om.

Okej. Låter som att .22-250 är struken i alla fall. Även om den dräper bra.

Optiken tänkte jag skulle bli en kahles helia 2,4-12x56i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Christian N sa:

Jag skjuter sedan ett antal år med en lite fixad pang i 6XC,

den gör mig till en läskigt kapabel skytt och jägare. 
 

första skottsträff på kanin på 380+ meter, två konsekutiva skott är några av de mer minnesvärda, andra skottsträff på en 100x100 plåt på 1100 meter under skytte vid Ravlunda ligger också däruppe.

Min pipa ligger på 2700 skott och är på sista vändan, sammantaget har det varit en fantastisk resa./C

Jävlar ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago pmt sa:

Personligen är valet rätt enkelt - 6XC. Kan kanske falla lite på det där med fabriksammunition och förekomsten av vapen men det uppvägs av alla fördelarna. Och då får du redigt överlägsen långhållsprestanda (300+) framför 22orna.

22-250 är annars ett bra alternativ - om man gillar sprängda rådjur och utbrända pipor, för det är en ökänd sprängare och pipätare. 223 är lite av en 222 med turbo, vilket krasst sett inte alltid är till det bättre, men redigt gott om ammunition och vapen som regel givet att man hittar nått med rätt stigning i pipan.

Själv kan jag inte annat än imponeras över vad man kan göra med en 6XC - både jaktligt och på skjutbanan.Det hör väl inte till vanligheterna att man imponeras av vad man själv kan prestera, men jag har stundligen bara stått och gapat på skjutbanan.....

/T

Om man ändå skall handladda vilket man i princip är tvungen till då det knappt finns någon fabriksammunition i 6XC så är nog 6mm BR så nära det optimala man kan komma för svensk småviltsjakt. Då kan man även skruva på en ljuddämpare utan att det förvandlas till en flaggstång. 6,5 Grendel som går ned i ett minilås är nog inget dumt alternativ. Dessutom så finns det fabriksammunition i den kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Gamebore sa:

Då kan jag ju banka på med .308an lika väl ?

ja , 110 grains sierra hp är rätt elak

men jag skulle valt 6xc, min sålda r93a gick grymt bra med, om jag kommer ihåg rätt 58 grains v-max

och med bra tyngre kulor skjuter du +300m med bra precition

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Dansken said:

6,5X55 löser alla ovanstående problem med minst krångel.

Tikka T3 

Finns ingen fabriksladdad varmintammunition i 6,5x55 (vilket var ett krav av TS).
Det har jag själv surt fått erfara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade 6mm br i en ombyggd rem 700. Otroligt härlig kaliber men lat av naturen så vill ha köpeammo stundvis så sålde den.

 

Handladdar man o ska göra de för all skytte och jakt och inte ha som mål över säg 400m så skulle jag ha valt 6br.

 

Vill man däremot ha fabriks och inte "hårt" rekylerande i lättare bössa så 223?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now redtop sa:

Finns ingen fabriksladdad varmintammunition i 6,5x55 (vilket var ett krav av TS).
Det har jag själv surt fått erfara.

Har 3 askar hornady A-max 100gr ståendes hemma. Den klassar jag som varmint? men den har väl utgått tyvärr. Skjuter snuskigt bra i min blaserpipa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago edge sa:

Om man ändå skall handladda vilket man i princip är tvungen till då det knappt finns någon fabriksammunition i 6XC så är nog 6mm BR så nära det optimala man kan komma för svensk småviltsjakt. Då kan man även skruva på en ljuddämpare utan att det förvandlas till en flaggstång. 6,5 Grendel som går ned i ett minilås är nog inget dumt alternativ. Dessutom så finns det fabriksammunition i den kalibern.

6XC eller 6BR kan nog kvitta, fördelen med XC är att det är en kaliber. BR är det ju en herrans massa olika subkalibrar eller varianter som ställer till det. 

Grendel har jag lite svårt att se nyttan av i ett land där 6,5x55 är stapelvara. I länder där 264 är okänt må den ha sina fördelar - men den största är ju inte för oss (att den går ner i en AR). 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man behöver egentligen bara en laddning för 6XC och det är 95 grains BT,

men visst en TSX för de perversa vore säkert bra och en fin FMJ som inte skjuter skit är goda kompletteringar. 

Låser man sig till köpeskott, ej genomslag eller fina skinn samt lite balistik då är man också låst i andra änden, 204 Ruger och 17 Rem är de enda alternativen.

jag skulle påstå att ej genomslag/fina skinn är det krav i specen som är mest begränsande och därtill är det den omständigheten som för mig i varje fall är minst motiverad att ens tänka på.

jag ser inga förslag som, ja utöver 6BR/PPC som matchar XC precisionsmässigt. 
 

Å kommer det då en smart kommentar om att min pang minsann, så visst kan det förekomma outliers i resultaten men 6XC/6 mm Swiss och några till inkl 6BR är kungar på 300 meters banan på grund av deras egenskaper. 
 

jag påstår inte att man inte kan bygga en rigg kring en viss kula och då då bättre egenskaper men då är det inte fabriksammo länge.

En 22 BR som skjuter en 80-90 grains kula löser uppgiften magnifikt men är också en ren handladdningsfråga/C

 

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

6XC eller 6BR kan nog kvitta, fördelen med XC är att det är en kaliber. BR är det ju en herrans massa olika subkalibrar eller varianter som ställer till det. 

Grendel har jag lite svårt att se nyttan av i ett land där 6,5x55 är stapelvara. I länder där 264 är okänt må den ha sina fördelar - men den största är ju inte för oss (att den går ner i en AR). 

/T

Frågan är väl om XC är så väldigt mycket mer då det finns en ammunitionstillverkare och inga andra verkar hoppa på tåget? Creedmoor-kalibrarna verkar i stället vara på frammarsch. Grendel har två fördelar, dels går den ned i ett minilås, dels så trivs den i korta pipor. Det gör att man kan få ett riktigt smidigt paket även med dämpare. Detsamma gäller .223 och den skulle nog vara mitt val om man inte skall jaga matvilt. Jag använder själv numera av bekvämlighetsskäl i princip bara 6,5x55, men den har precis som nästan alla andra fabriksvapen i den kalibern för kort pipa och det märks. Nu när det börjar komma smidiga ljuddämpare så tycker jag att det för jakt känns mer naturligt med kalibrar som trivs i korta pipor. Skall man bara ägna sig åt skytte eller åteljakt så spelar det självklart ingen större roll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du spara skinnen är nog din 308win och helmantel ett bra alternativ. 

Billigaste är nog en sako vixen i 222 och Norma 40grains och ta något genomskott ibland. 

S

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-25 at 12:56 Gamebore sa:

Härligt med input!

Jag vill skjuta lätta kulor som har noll eller ingen restvikt och slippa genomslag. Jag köper att 6 millimetrarna är överlägsna .22 ballistiskt men jag är rädd att kulorna fortsätter vissla iväg efter de passerat räven.

Jag vill ha minimal rekyl. Jag minns att jag såg träffarna med vixen. Det gör jag inte med .308an. 

Vilka fabrikat skulle ni rekommendera?

Ingen som förespråkar .204 ruger?

Jag gjorde en tankevurpa när jag sade att den ska vara till rådjur. Dem kan jag ju skjuta på med .308an.  Så det är en renodlad rävbössa vi pratar om.

Okej. Låter som att .22-250 är struken i alla fall. Även om den dräper bra.

Optiken tänkte jag skulle bli en kahles helia 2,4-12x56i.

Ge mej ngr veckor så kan jag återkoppla ang kaliber 204 Ruger och avseende fabrikat Howa Miniaction :thumbsup:

Detta med genomslag osv.. jag skjuter nu 223 och en konsumladdning typ 950 m/s ish.. 40 gr v-max och jag får genomskott på de flesta rävarna tycker jag.. Skjuter jag framifrån så kan kulan stanna oftast men rena sidskott så verkar mina vissla igenom oftast.

Men söker du en medel .224 så är 223 helt given.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-27 at 20:36 Hipshot sa:

Ge mej ngr veckor så kan jag återkoppla ang kaliber 204 Ruger och avseende fabrikat Howa Miniaction 

Detta med genomslag osv.. jag skjuter nu 223 och en konsumladdning typ 950 m/s ish.. 40 gr v-max och jag får genomskott på de flesta rävarna tycker jag.. Skjuter jag framifrån så kan kulan stanna oftast men rena sidskott så verkar mina vissla igenom oftast.

Men söker du en medel .224 så är 223 helt given.

Det lutar mot en tikka t3x lite compact .204 ruger.

Ditt svar kan bli avgörande! ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...