Hoppa till innehåll

"Lätt" hagelbock kaliber 12


NJJ

Recommended Posts

Har en halvautomat till fågeljakt från gömsle, och en MK38 till all annan hagelakt. MK38 passar mig bra med en något förlängd kolv, och jag skjuter ok, i varje fall på banan. När man går och stampar hare en hel dag är den i tyngsta laget (nästan 3,9). Är det kaninjakt eller roughshooting på fågel tycker jag den är lite för långsam. Kaninerna hinner undan och fågel lyfter, själv är jag för långt efter. 

Vid rörlig jakt föredrar jag brytvapen och funderar på vilka alternativ som kan vara aktuella. Har kikat på läst om Blazer F16 och Benelli 828. De är båda lite lättare men tilltalar inte mig estetiskt. Har sett att både CG och Rizzini har ett par fina round body runt 3 kg. Tyvärr är de kolvarna lite låga för mig (stirrar in i toplevern) och en kolvkamshöjare, oaktat funktionalitet, ser inget vidare ut. Browning 725 Hunter UK ii ser mycket tilltalande ut, men ligger runt 3,3.

Behöver lite input på vad det kan finnas för alternativ. Vikt: helst inte mer än 3 kg. Kaliber 12. 28" pipor. Kolven får gärna påminna om MK38 mått då den passar (tycker många andra är låga). De bössor som nämns ovan ligger väl mellan 25-40, cirka. Det är den prisklassen som gäller. Ser gärna att högeffekts patroner inte utgör ett problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 828 just av den anledningen och för den typen jakt. Visst är den ful som stryk, men funktionaliteten vann när jag valde bössa. En rätt stor fördel är anpassningen då man själv kan justera höjd, skränkning osv. 

Men i så fall får du leva med utseendet..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog hittat de lämpligaste alternativen redan.

Skulle dock påstå att högeffektpatroner alltid är ett problem i lätt bössa, de sparkar rätt bra bakåt och de sliter i längden rätt bra på förreglingen i ett brytvapen även om de är klassade för trycket.

Som jag ser det så har du redan högeffektbössa klar, din nya bärbössa kan med fördel bli en nätt sbs.??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Skånepåg sa:

Jag har en 828 just av den anledningen och för den typen jakt. Visst är den ful som stryk, men funktionaliteten vann när jag valde bössa. En rätt stor fördel är anpassningen då man själv kan justera höjd, skränkning osv. 

Men i så fall får du leva med utseendet..?

Vi får se vart det landar i slutändan. Jag gillar funktionella saker, men helst vackra!

 

Vet du hur mycket det går att förlänga kolven? Jag behöver 39 lopp, Benellis automater går det inte att få så lång med deras extra bakkappor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago sidelock sa:

Du har nog hittat de lämpligaste alternativen redan.

Skulle dock påstå att högeffektpatroner alltid är ett problem i lätt bössa, de sparkar rätt bra bakåt och de sliter i längden rätt bra på förreglingen i ett brytvapen även om de är klassade för trycket.

Som jag ser det så har du redan högeffektbössa klar, din nya bärbössa kan med fördel bli en nätt sbs.??

Troligtvis så är det väl de kandidaterna som blir aktuella, men lika bra och se så man inte missar något.

Högeffektspatroner använder jag sällan, men det känns praktiskt att veta att all ammo i skåpet fungerar i alla bössor. 

 

Har kikat på en Aya guldmann president på Jakt och friluftsgården, känns i och för sig trevlig, men frågan hur mycket som krävs för att ställa om, och för att kunna växla mellan 3 olika utföranden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago NJJ sa:

Vi får se vart det landar i slutändan. Jag gillar funktionella saker, men helst vackra!

 

Vet du hur mycket det går att förlänga kolven? Jag behöver 39 lopp, Benellis automater går det inte att få så lång med deras extra bakkappor.

Vet ej, har för mig den är 375 som standard och tänker att det finns nån längre som tillbehör. Troligen samma mått som till halvautomaterna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är inge lätt nöt att knäcka, jag har haft samma tanke som du.

Jag har googlat och läst olika tester osv... men det fallerar alltid på något.

Antingen är dom fula som stryk, låda i aluminium, fel tillverkare eller är vikten för nära den jag har nu som väger in på 3.6kg.

Nu tycker jag iofs att 828u är rätt tänkt och i min värld ser den faktiskt riktigt trevlig ut, men kvalitet och funktion oroar mig en aning den har ju inte precis höjts till skyarna i det avseendet.

God Jakt på att finna en som stämmer in på samtliga punkter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ en Fabbri i titan eller en Longthorne men då var det just det där med priset.:blink:. Äldre B25 med rak kolv och 70cm eller 68 cm pipor kan vara lätta - runt 3,2-3,1kg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Svenstorparn sa:

Det där är inge lätt nöt att knäcka, jag har haft samma tanke som du.

Jag har googlat och läst olika tester osv... men det fallerar alltid på något.

Antingen är dom fula som stryk, låda i aluminium, fel tillverkare eller är vikten för nära den jag har nu som väger in på 3.6kg.

Nu tycker jag iofs att 828u är rätt tänkt och i min värld ser den faktiskt riktigt trevlig ut, men kvalitet och funktion oroar mig en aning den har ju inte precis höjts till skyarna i det avseendet.

God Jakt på att finna en som stämmer in på samtliga punkter?

Tack ! I slutändan får man nästan alltid kompromissa någonstans.

Vill gärna prova skjuta en F16, för att se hur den känns.

 

1 hour ago M-98 sa:

Typ en Fabbri i titan eller en Longthorne men då var det just det där med priset.. Äldre B25 med rak kolv och 70cm eller 68 cm pipor kan vara lätta - runt 3,2-3,1kg

Så fort EuroJackpot slår in. Tyvärr verkar det dröja....... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago M-98 sa:

Typ en Fabbri i titan eller en Longthorne men då var det just det där med priset.. Äldre B25 med rak kolv och 70cm eller 68 cm pipor kan vara lätta - runt 3,2-3,1kg

Asså..... 3,1-3,2 är INTE lätt, det är standardvikt på en tolva.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago NJJ sa:

Behöver lite input på vad det kan finnas för alternativ. Vikt: helst inte mer än 3 kg. Kaliber 12. 28" pipor. Kolven får gärna påminna om MK38 mått då den passar (tycker många andra är låga). De bössor som nämns ovan ligger väl mellan 25-40, cirka. Det är den prisklassen som gäller. Ser gärna att högeffekts patroner inte utgör ett problem.

En bock i 3kg klassen är lite "ute" just nu på marknaden, i alla fall om det ska vara nytt. De flesta "light" ligger som regel närmre 3,5 än 3,0 även om de har namn som likt helium ska "kännas lätt" så är det inte speciellt lätt. Gäller även för bössor med aluminiumbaskyl - och dessa blir rätt ofta "kymiga" att skjuta med. Det finns en anledning att du ser rätt många Beretta UltraLight som har en ägarlista som är lång som ett jävla höstregn.... De dyker upp gång-på-gång-på-gång hos samma handlare.

Lättast alla kategorier i kaliber 12 är en BabyBretton - den vägen in på 2,0 med rätt kolvträ. Ruggigt ovanliga i U-landet Sverige.... Men visst, hittar du en och erkänner dess egenskaper - för det är en rätt udda upplevelse att skjuta med en sådan - så är det en himla kul bössa. Och lättare blir det verkligen INTE. Och rent upplysningsvis går det alldeles utmärkt att skjuta 36g laddningar i den, även om du inte bör slarva med anlägget om du gör det. För då bits den.

Rent tekniskt är det en smula svårt att ta sig under 3,2-3,3 med en bock om du ska ha hyfsat anständiga skjutegenskaper, i alla fall om det ska vara ett brytvapen. Bretton är undantaget som bekräftar regeln, men så den ju allt annat än ett brytvapen. Lätta 12or är lite "inte i modet" förutom att de är rätt svåra att tillverka hyfsat rationellt om man inte ska fuska med aluminiumbaskyl. Och inte ens då blir det speciellt lätt eftersom aluminiumet verkligen inte gillar konceptet med baskyl.....

Spontant skulle jag säga att du skulle kunna nå en mer harmonisk framgång om du letar efter en sida-sida, där är riktvikten 3-3,2 betydligt vanligare.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago pmt sa:

Asså..... 3,1-3,2 är INTE lätt, det är standardvikt på en tolva.

/T

Jag hör dig :rolleyes: Numera så anses det av många vara lätt... jag äger själv två "lätta hagelbsössor" och alla sportingbockar a -3,8-4 kilo känns lika föriga som järnvägsslipers i betong, typ.. Man blir förvånad när folk går harklapp eller rapphönsjakt och har en sporting bock med 75-81 cm pipor, justerbar kolv, förlängda choker och rödpunktssikte. Ekipaget väger 3,8-4 kilo... det blir en intressant kontrast om man säger så...   :wacko::blink::wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago pmt sa:

En bock i 3kg klassen är lite "ute" just nu på marknaden, i alla fall om det ska vara nytt. De flesta "light" ligger som regel närmre 3,5 än 3,0 även om de har namn som likt helium ska "kännas lätt" så är det inte speciellt lätt. Gäller även för bössor med aluminiumbaskyl - och dessa blir rätt ofta "kymiga" att skjuta med. Det finns en anledning att du ser rätt många Beretta UltraLight som har en ägarlista som är lång som ett jävla höstregn.... De dyker upp gång-på-gång-på-gång hos samma handlare.

Lättast alla kategorier i kaliber 12 är en BabyBretton - den vägen in på 2,0 med rätt kolvträ. Ruggigt ovanliga i U-landet Sverige.... Men visst, hittar du en och erkänner dess egenskaper - för det är en rätt udda upplevelse att skjuta med en sådan - så är det en himla kul bössa. Och lättare blir det verkligen INTE. Och rent upplysningsvis går det alldeles utmärkt att skjuta 36g laddningar i den, även om du inte bör slarva med anlägget om du gör det. För då bits den.

Rent tekniskt är det en smula svårt att ta sig under 3,2-3,3 med en bock om du ska ha hyfsat anständiga skjutegenskaper, i alla fall om det ska vara ett brytvapen. Bretton är undantaget som bekräftar regeln, men så den ju allt annat än ett brytvapen. Lätta 12or är lite "inte i modet" förutom att de är rätt svåra att tillverka hyfsat rationellt om man inte ska fuska med aluminiumbaskyl. Och inte ens då blir det speciellt lätt eftersom aluminiumet verkligen inte gillar konceptet med baskyl.....

Spontant skulle jag säga att du skulle kunna nå en mer harmonisk framgång om du letar efter en sida-sida, där är riktvikten 3-3,2 betydligt vanligare.

/T

BabyBretton har jag aldrig hört talas om innan. Efter lite bildsök kan jag konstatera att den ser lite annorlunda ut. Antar att det är svårt att hitta en sådan.

Det är kanske så att jag även får överväga sida/sida för bredda det hela, i varje fall på begagnatsidan.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago NJJ sa:

BabyBretton har jag aldrig hört talas om innan. Efter lite bildsök kan jag konstatera att den ser lite annorlunda ut. Antar att det är svårt att hitta en sådan. 

Beror ju på perspektivet.... Jag letade efter en i ett par år....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och kaliber 12 är ett måste? Sambon har en kaliber 20 och den är jättetrevlig att bära runt på jämfört med min tolva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago simnil sa:

Och kaliber 12 är ett måste? Sambon har en kaliber 20 och den är jättetrevlig att bära runt på jämfört med min tolva.

Har haft funderingar omkring både 20 och 16, men landar ofta i slutändan i 12.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...