Hoppa till innehåll

Bygger mig en Kanot. FÄRDIG!


Ijahman

Recommended Posts

Just now killer_mouse sa:

Ok bra bra nåt speciellt krav på virket eller funkar blandade skiten från bygghandeln 

Ytterpanel av gran inte bara funkar utan det är faktiskt perfekt för ändamålet. 
Kolla här.
Där finns det mesta du behöver veta för att komma igång.

https://www.thomassondesign.com/

Försök hitta så kvistfritt som möjligt, men framför allt LÄTTA brädor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo då allt läst en del där å tittat på Youtube men lättare för min förståelse att fråga "dumma" frågor till nån som gör nåt som jag vill göra 

Jag Frågade han via email men fick dåligt med svar då typ "om du funderar över matrialval som behövs så köp vårat virkeskit"  inte matnyttigt alls och fråga en amerikan på youtube är menlöst  

 

Hur som helst jäkligt snyggt iaf 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago killer_mouse sa:

Jo då allt läst en del där å tittat på Youtube men lättare för min förståelse att fråga "dumma" frågor till nån som gör nåt som jag vill göra 

Jag Frågade han via email men fick dåligt med svar då typ "om du funderar över matrialval som behövs så köp vårat virkeskit"  inte matnyttigt alls och fråga en amerikan på youtube är menlöst  

 

Hur som helst jäkligt snyggt iaf 

Jag svarar så klart på alla frågor jag kan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätt hållbart personligt och fantastiskt vackert i jämförelse med plast.  Har själv suttit och läst men kommit fram till att jag inte skulle orka slutföra. Men det inns det andra som gör och med beröm godkänt också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra bra tack så mycket 

 

Vi börjar med den dummaste 

Dom ritningar jag har sett så får man klippa/såga ut mallarna själv men ser ut som strecken är sånt jäkla gytter med massor av streck eller är dom någorlunda enkla å följa så man får ut bitarna utan massa felkap ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbart att se bygget! Tack.

Tänkte att jag ville bygga en kajak till. Den här gången i Björn Thomassons design. Köpte en njord av en som byggt utanför Sandviken till grabben. Får se när jag startar bygget.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Dansken sa:

Det var tamejtusan det finaste jag har sett sen jag konfirmerade mig ?

Tack ska ni ha!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago PerT sa:

Underbart att se bygget! Tack.

Tänkte att jag ville bygga en kajak till. Den här gången i Björn Thomassons design. Köpte en njord av en som byggt utanför Sandviken till grabben. Får se när jag startar bygget.

 

12 hours ago Nils l sa:

Lätt hållbart personligt och fantastiskt vackert i jämförelse med plast.  Har själv suttit och läst men kommit fram till att jag inte skulle orka slutföra. Men det inns det andra som gör och med beröm godkänt också.

 

13 hours ago Dansken sa:

Det var tamejtusan det finaste jag har sett sen jag konfirmerade mig ?

 

15 hours ago Nissen sa:

Imponerande bygge. Blir kul att se den vattnet senare!

Tack ska ni ha!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago killer_mouse sa:

Bra bra tack så mycket 

 

Vi börjar med den dummaste 

Dom ritningar jag har sett så får man klippa/såga ut mallarna själv men ser ut som strecken är sånt jäkla gytter med massor av streck eller är dom någorlunda enkla å följa så man får ut bitarna utan massa felkap ?

Det beror på om du skaffar skal-ritningar som du måste skala upp på raster-papper.
Jag köpte ritning av Björn Thomasson. Där får du spantmallarna i skala 1/1. Även stävmallarna är i verklig storlek.

Linjerna du måste hålla reda på där är konstruktionsvattenlinjen, relingslinjen samt mittlinjen. Busenkelt.

caribou495-plan-1.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då vart det typ skalritningen jag tittade på för din bild är ju inte ett rent helvete av streck till höger å vänster som gick igenom varandra iofs kan vara en exempelbild för att hindra "intellektuell stöld" 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Då vart det typ skalritningen jag tittade på för din bild är ju inte ett rent helvete av streck till höger å vänster som gick igenom varandra iofs kan vara en exempelbild för att hindra "intellektuell stöld" 

 

Ritningen ovan är identisk med den jag köpt av Björn.
Denna bild kommer från hans sida och är minimerad för att man inte ska kunna förstora den och använda.

Mallarna är verkligen superlätta att göra.
Jag kalkerade mallarna på ett kraftigare papper för att jag vill behålla originalritningen om något skulle hända.
Sedan Ritade jag av dem noggrant på plywood och sågade ut dem så att de ritade strecken fortfarande syntes. Sedan slipade jag mig ner till linjen med bandslip för att ha bättre kontroll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...