Hoppa till innehåll

CCI Segmented .22 ammo


Dansken

Recommended Posts

Någon som vet vilken handlare närmast Närke som har dessa att sälja?
Jag har googlat men tänkte jag skulle hitta någon där jag slipper "farligt gods" avgiften

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag köpte en ask av lokala kranen för något år sen så jag drar dit för att kika så snart jag får en lucka idag. Återkommer i ärendet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen kännedom om så nordliga breddgrader men min lokala Jaktianasare har cci:s sortiment så med lite fantasi kanske man kan anta att jaktia lagerför det även i nordligare butiker ?‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har handlat sådana pytteskott av Fritid och Vildmark och de har skickat som vanligt utan att det varit farligt gods.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj, aj ,aj!!! Nu förstår jag vart det där är på väg. Har sett fenomenet bland bågjägare. Undrar om det är värmen som tagit den stackarn?!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=752247471921490&id=100114050468172

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-22 at 16:38 Pyrschjägaren sa:

Kråkorna jag skjutit har inte rört en fena efter träff. 

Samma här.

träff - död -markkontakt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där trodde jag inte, att den skulle gå sönder? Trodde nästan på ingångshål men knappt ngt mer.. 

Skjuter den bra i din bössa?

Det är lite kul detta, CCI har verkligen dödat marknaden för andra fabrikat.. Segmented är outstandig för min hantering inne i byar osv.. 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hipshot sa:

Det där trodde jag inte, att den skulle gå sönder? Trodde nästan på ingångshål men knappt ngt mer.. 

Skjuter den bra i din bössa?

Det var ett väldigt "umpf" i den vid träf. Ska nog inte jämföras med segmented "quiet" som endast går med 710 fot/sec. Melonen gick verkligen sönder så det stänkte bitar.
Om du ser träffarna i lappen på Coca-cola asken bakom melonen då är den grupp som ligger högt i det svarta området CCI segmented och dom som ligger runt den röda pluppen i mitten lite lägre är Norma 2:or @50 meter
Så jag är väldigt nöjd med precisionen i min Anschütz

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mej, utan att ha testat, att segmented quiet får för trist kulbana. Den måste vara rejält under subsonisk fart.. har inte orkat räkna om f/s till m/s.. Men vanliga subben går väl runt 320-ish.. skjuter ju drägligt ut till 70 meter eller något.. Sen börjar den expandera fortare enl videon något som jag uppskattar.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Jag inbillar mej, utan att ha testat, att segmented quiet får för trist kulbana. Den måste vara rejält under subsonisk fart.. har inte orkat räkna om f/s till m/s.. Men vanliga subben går väl runt 320-ish.. skjuter ju drägligt ut till 70 meter eller något.. Sen börjar den expandera fortare enl videon något som jag uppskattar.. 

710ft/s = 216 m/s riktigt låg fart, håller ca 3cm högt på 50m när bössan är inskjuten mitt i med CCI Standard!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Galne sa:

710ft/s = 216 m/s riktigt låg fart, håller ca 3cm högt på 50m när bössan är inskjuten mitt i med CCI Standard!

Inte tillräckligt bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att .22an tappar lite precision när kulorna blir snabba.

Efter testet med vattenmelonen är jag rätt säker på att CCI's segmented i 320m/ sec är kapabel att fälla större vilt än vad som är lagligt med kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min bössor går absolut bäst med ammo som inte går snabbare än ljudet... monterar jag dämpare kliver jag över gränsen med cci standard och så sprider det lite mer.

Stinger och andra snabba blir dock lite bättre med dämpare så det kritiska verkar vara när kulan retarderar genom ljudvallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Dansken sa:

Jag upplever att .22an tappar lite precision när kulorna blir snabba.

Efter testet med vattenmelonen är jag rätt säker på att CCI's segmented i 320m/ sec är kapabel att fälla större vilt än vad som är lagligt med kalibern.

Jag håller med där till viss del.. men flisorna tappar kraft fort så jag skulle tänka två gånger innan du..hypotetiskt.. testar på något. Du borde rimligen kunna testa på div skabbräv i samhället eller liknande.. En skabbis bakom bogen tror jag fungerar riktigt bra men får du inte ett bud som medger hjärt/lungskott så skallen eller ej. 

Är det ngt kraftigare som står på menun så kör jag alltid Winchesters subbade hålspetsar. Skjuter bra och massor med restvikt som ställer till det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...