Hoppa till innehåll

Rutin vid rävlock


kalasmacka

Recommended Posts

Hej rävlockare!

Tänkte att det skulle vara kul att höra hur alla lägger upp sina lockpass. Ju fler detaljer desto roligare läsning. Steg för steg, men får börja i hallen hemma om man vill eller från det att bildörren stängs. Allt för att vi ska kunna lära av varandra.

Min teknik, som ger för dålig utdelning (lite därav denna tråd) är att parkera minst 100 meter från passet och sedan ta mig dit så tyst som möjligt. Väl på pass brukar jag vara tyst i 15 minuter och förlita mig på turen att det kanske promenerar förbi en räv. Sedan kör jag en locksekvens på ca 10 sekunder, väntar 2 minuter, Håller på så i 20-25 minuter och avbryter sedan. 

Självklart är jag någorlunda camouflerad och tänker på vinden och hur den kan hjälpa/stjälpa.

Så, hur gör du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är länge sedan jag lockade räv, sköt någon i augusti. Men allt klart innan jag går och sätter mig. Lövcamo på överkroppen, flipplock uppe, benstöd utdragna Harris s25 och utfällda. Sen vill jag ha vinden I sidan. Sätter mig medvetet oftast längre bort från tänkta platsen bara för att lägga vind ner så att räven är tvungen att komma ut långt för att hämta vind. Väl på plats lugnar jag mig en stund. Sen är det full mutter på lockpipan. Sen nästa låga toner för sedan ösa på igen. Efter de brukar jag vänta, och oftast brukar räven komma smygande då de är tyst. Harskrik, med fågelkvitter tycker jag dem oftast kommer rakt på? Men bäst tycker jag nog är kidångest i augusti. Även skjutit några på kontakt läte i löptider. Alltid kul med olockade marker. Trevlig jaktform 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago kalasmacka sa:

Självklart är jag någorlunda camouflerad och tänker på vinden och hur den kan hjälpa/stjälpa.

Kan du utveckla hur du tänker kring vinden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft absolut NOLL framgång med det dovare harskriket. Det som funkat är däremot riktigt gälla toner på lockpipan samt vanligt muspip. Har inte kunnat utröna om vinden har nån betydelse eller ej vid dessa tillfällen.

Teorin runt lockjakt som Ulf Lindroth mfl presenterat säger ju att man ska sitta med vinden i ryggen vid harskrik (tvärt emot nästan alla andra jaktformer där man vill ha vinden i ansiktet eller möjligen från sidan). Detta har jag gjort de gånger jag provat "riktigt" harskrik (alltså de dovare ljuden) men utan resultat.

Har börjat med ett par lockpass sista månaden och ska fortsätta nu då det är riktigt spännande och kul. Har en snurrande "bulvan" och ett batteri av lockpipor. Hoppas verkligen kunna få resultat snart och lära mig mer om detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago exabit sa:

Kan du utveckla hur du tänker kring vinden?

Bra fråga :).

Jag har läst det som finns att läsa och försöker göra så gott jag kan. Men vinden i ryggen känns så fel, så jag föredrar sidvind och försöker "bevaka" den i tron om att rävarna vill in där och kolla av vad som pågår. 

Har inte heller fått någon utdelning på de grova harskriken, har faktiskt mer hopp om räv i pass innan jag drar igång med det. Fågelångest och muspip är det som funkat, när det funkat.

Sen är det väl som Ulf säger också, att det går betydligt bättre om man VET att det finns räv inom hörhåll. Men det kräver ju sin inventering...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vinden är sällan stadig om de inte blåser hårt. Där ni vill skjuta räven pga kulfång mm där ska vinden ligga. Många gånger man sätt räv komma ut längre bort för att hämta vind och gått tillbaka mot skogen. För att åka dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som så att när jag ska ut och locka ska det va optimala förutsättningar för det passet jag tänkt mig, chansar inte med att ha vinden fel så räven upptäcker mig innan jag får en skottchans. Ofta har jag med mig en passkytt som sitter längre ner i vind och skulle nog säga att passkytten skjuter mer än vad jag gör som sitter med lockpipan. Mitt absolut bästa tips är att verkligen lägga lite tid på att sätta sig bra och med bössan i princip redo så att du med så små rörelser som möjligt kan komma till skott, sjukt irriterande att när man väl lyckas få in räven på lock slarva bort chansen för man inte är beredd.. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Har haft framgång både med harskrik och muspip. Tycker mig märka att

yngre mer oerfarna rävar kommer bättre på muspip dock.

 

När jag sitter i torn har jag fått rävar i både med och motvind. Har inte

märkt någon skillnad här, vilket förbryllar mig lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skall till att åka på vakpass på Räv i helgen och tänkte köpa en muspip för ändamålet. Valet står mellan en Primus muspip (typ gummiblåsa) för 149 :-  eller en hundleksak som piper för 29 :- . Vad säger panelen, vilket som !? Snabba svar, jag är på väg till butik 😁.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Too late kanske men bäst är att lära sig locka med munnen, tänk dej en pussmun och så suger du in luft rätt hårt.. tillslut så får du till det. Det pipet är högre och bättre i tonläge än alla köpepip jag hört.. lockar bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Too late kanske men bäst är att lära sig locka med munnen, tänk dej en pussmun och så suger du in luft rätt hårt.. tillslut så får du till det. Det pipet är högre och bättre i tonläge än alla köpepip jag hört.. lockar bättre.

Instämmer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Hipshot sa:

Too late kanske men bäst är att lära sig locka med munnen, tänk dej en pussmun och så suger du in luft rätt hårt.. tillslut så får du till det. Det pipet är högre och bättre i tonläge än alla köpepip jag hört.. lockar bättre.

Too late, det blev en Primos. Men tack för tipset i a f.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...