Hoppa till innehåll

6.8 Western - ny kaliber från Winchester/Browning


exabit

Recommended Posts

2 hours ago Mad Mike sa:

Ja jag har nog blivit lite mer standardiserad än för några år sen men med det sagt så har jag gjort en ganska djup resa in i de små hylsornas och de långa kulornas värld för att veta att verkligheten inte alltid är lika enkel som de förföriska reklamklippen.

Något jag lärt mig den hårda vägen är att prestanda kostar och prestanda kommer aldrig enkelt om man inte börjar med en kaliber som redan är konstruerad för hög prestanda (läs magnum)

Vad baserar jag detta på?

260 Rem, 243 30 imp, 270 WSM (Maichels bössa som han köpt av mig)

243 30 och 270 WSM har bägge ett beräknat pipliv på strax över 1000 skott beroende på att bägge jobbar med väldigt höga tryck och är overbore, samma prestanda går att få i en standard magnum men med dubbla piplivet.

Min första pipa till 260 Rem tog slut fort, orsak tröga krut, långa kulor och maxladdningar, en 6.5x55 ger marginelt sämre prestanda men mångdubbelt längre pipliv (appropå att vara tråkig

Varför vill man ha denna brutala prestanda då, ja allt blir givetvis enklare, bullet drop, vind drift osv men det blir givetvis lika enkelt med en från början konstruerad högpresterande kaliber.

Jag påstår att inga av de korta hylsorna som marknadsförs som laserstreck är i grunden konstruerade för det, diverse specifika tekniska lösningar ger åtminstone i reklamen väldigt hög prestanda men till ett pris.

B.C är vidare en intresant faktor men om vi ska vara riktigt anala så är det först på avstånd bortom 300m som det har någon mätbar praktisk betydelse då kaliberns prestanda betyder mer upp dit,  om man analyserar sin jakt och sitt skytte så blir den absolut största mängden jaktskott mot villt åtmonstone för min del under 300m (varav säkert 90%under 200m), visst har jag ett antal skott bortom det också men inte mer än ca 10 över 300m och bara två mellan 400-500m.

Jag tycker nu inte att jag är särskillt mossig, igenbeckad eller speciellt analretentiv pensionär..åtminstone inte ännu

Däremot tycker jag att jag fortsatt på min utveckling då även jag har en målsättning att hitta den optimala allroundbössan, mitt första stapplande steg på den stigen med lång låda och hög prestanda var min 30-06 Ackley improved men det visade sig vara fel stig, den nuvarande stigen som leds av 7mm Rem mag har än så länge bara gått från klarhet till klarhet och det finns risk för att detta koncept blir långvarigt, att kunna hålla mitt i ut till 250m ger väldigt enkla förutsättningar för 99% av alla jaktskott idag, låg rekyl på köpet.

Mike

 

 

Vad var det som till slut dömde ut 30-06ai? Den kan ju om man vill skjuta 150-165gr kulor den med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ron Spomer släppte en ny video igår om 6.8 Western där han jämför ballistik med andra kalibrar. Resultat: nästan inga skillnader alls ? Skönt att se att han uppenbarligen inte är köpt av tillverkarna för det var nog det ärligaste jag sett.
 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago exabit sa:

Ron Spomer släppte en ny video igår om 6.8 Western där han jämför ballistik med andra kalibrar. Resultat: nästan inga skillnader alls ? Skönt att se att han uppenbarligen inte är köpt av tillverkarna för det var nog det ärligaste jag sett.
 

 

Kan det vara så att du nu är beredd att ge gamla mossiga bakåtsträvande onkel mike lite cred nu för vad jag skrivit i den här tråden?

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Mad Mike sa:

Kan det vara så att du nu är beredd att ge gamla mossiga bakåtsträvande onkel mike lite cred nu för vad jag skrivit i den här tråden?

Mike

Det är ju lite svårt, det flexar ju rätt hårt mellan vad du tycker från en vecka till en annan.. Så creddar Exabit dej nu så är det i alla fall inaktuellt på måndag :whistling:

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Hipshot sa:

Det är ju lite svårt, det flexar ju rätt hårt mellan vad du tycker från en vecka till en annan.. Så creddar Exabit dej nu så är det i alla fall inaktuellt på måndag 

Jag ska bada naken i din pool med ett sexpack öl i kistan som bara väntar på exit i sommar!!

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore fortfarande kul att testa en slik men det hela dog rätt fort iom att bössor inte kan uppbringas närmaste tre åren eller nåt :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska fan skapa en egen patron!

7mm Mike baserad på 250 Savage hylsa, jag kommer dock korta den 1mm till 47mm istället för 48mm så ingen kan påstå att det är en vildcat. 

Sedan behöver man bara hysteriskt marknadsföra den främst i Usa så kommer jag ha allt på det torra sen.

Tillför den något som inte redan finns? Inte ett skit men jag blir rik på andras fruktlösa sökande efter kalibernirvana;)

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Hipshot sa:

Det är ju lite svårt, det flexar ju rätt hårt mellan vad du tycker från en vecka till en annan.. Så creddar Exabit dej nu så är det i alla fall inaktuellt på måndag 

Vänta nu (jag köper 223or på löpande band för att jag skjuter bom för kolven är fel!!!!!!!!) Vem är det som är Mr Flexibel?????? ?????? 

Kunde inte låta bli???? (dricker grogg gör jag också) ???????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Ken1 sa:

Vänta nu (jag köper 223or på löpande band för att jag skjuter bom för kolven är fel!!!!!!!!) Vem är det som är Mr Flexibel?????? ?????? 

Kunde inte låta bli???? (dricker grogg gör jag också) ???????

Japp det är alltid kolvens fel?eller rekylupptagningen i dessa vansinnigt hårdrekylerande kalibrar han använder och om jag inte minns fel glöm inte trycket!

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Ken1 sa:

Ja för Rem 700 går ju inte att skjuta med (Har ju fler talet själv utnämna experter sagt) min tumnagel är för övrigt 15x18mm ?

20150930_185044.jpg

Lugn bror!

Du riskerar livstids banning med såna här uttalanden?

Mike

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Jag ska fan skapa en egen patron!

7mm Mike baserad på 250 Savage hylsa, jag kommer dock korta den 1mm till 47mm istället för 48mm så ingen kan påstå att det är en vildcat. 

Sedan behöver man bara hysteriskt marknadsföra den främst i Usa så kommer jag ha allt på det torra sen.

Tillför den något som inte redan finns? Inte ett skit men jag blir rik på andras fruktlösa sökande efter kalibernirvana;)

Mike

Aaaaah en 7x47 lapua bror, vilken nyskapande visionär du har blivit på senare dagar.? 

Ska genast kasta mitt 7mm08-bös och anamma din nya patron.☺️

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago sidelock sa:

Aaaaah en 7x47 lapua bror, vilken nyskapande visionär du har blivit på senare dagar.? 

Ska genast kasta mitt 7mm08-bös och anamma din nya patron.☺️

7x47 lapua är ju som en 22lr jämfört med 7mm Mike.

Vänta tills min release video är klar om kalibern som sätter en helt ny standard inom alla områden?

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago sidelock sa:

Jag utgår från att videons bakgrundstema består av pissöl, V8or, explosioner och stora silikonpattar??

Självklart!! Finns det någon som inte gillar det?

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Mad Mike sa:

Lugn bror!

Du riskerar livstids banning med såna här uttalanden?

Mike

Tar det ? sanningen måste fram!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

@exabit observera här att det var hipshot som fick denna tråd att spåra ur......som vanligt?

Mike

???????????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...