Hoppa till innehåll

Tikka 512???


Loke

Recommended Posts

Har för närvarande en Beretta 687UL men har börjat fundera på att byta denna mot ett vapen med pipbytessystem typ Tikka 512. Tycker själv att Berettan är kanonfin men Tikkan tilltalar mig med pipyten. Fler möjligheter öppnar sig :P

Någon som har erfarenheter av 512 i kombi, dubbel eller bara hagel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 512 S hagel/hagel sedan ca 8 år tillbaka.

Måste säga att jag är mer än nöjd, den har aldrig krånglat på något sätt trots att jag skjutit väldigt många tusen skott.

En kompis har en dubbel (kula 308w) och skjuter någon älg då och då och även han är väldigt nöjd.

Bössan är väl ingen läckerbit för ögat, men sitter skönt i handen och skjuter bra.

Är övertygad om att du gör ett bra köp om du väljer 512, an. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan

Jag har föregångaren Valmet 412S, vilken är identisk men det brukar framhållas att de höll högre kvalité när de finsktillverkades (Valmet). När Tikka tog över så blev tillverkningen i Italien.

Jag gillar bössan, skjuter bra och passar mig perfekt. Jag ser inga nackdelar.

Andra brukar påpeka att de är "järnspett" utan känsla, tunga och otympliga..

Det är nog mest en vanesak.

De heter väl förresten inte Tikka längre utan "FinnClassic" och har därefter gjort ytterligare ett namnbyte tror jag..

412:an är inte alls dålig som hagelbössa..

När jag köpte min Valmet (med trapkolv) på 80-talet var det många aktiva lerduveskyttar som sköt med Valmet. Jag sköt ganska mycket trap med min under ett antal år. Idag är den fortfarande som ny.. och skjuter ypperligt.

Har senare skaffat kombipipset till den, och inte vet jag om den är sämre än någon annan kombi. Jag tycker det är bra med friliggande kulpipa. Pipsetten är ju dessutom lättillgängliga och kan oftast passas in utan större ingrepp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är Tikka 512 en förbättring av Valmet 212?

Har sett det finns en hel del sådana begagnade och skulle vilja veta era åsikter om just den modellen?

Är den värd 3000 spänn?

Just Tikka som hagelbock också, såg en gammal M77 med 1/1 samt 1/2 borrning, kan man skjuta stål i en sådan?

Jag är ny på banan och inte så insatt  ::) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan

Valmet 212 är föregångaren till Valmet 412. Pipset från 412 (eller nyare modeller) passar inte till 212.

212 brukar man kunna hitta billigt, och det är många som tycker de är bra men med tanke på kompabiliteten med att kunna byta pipset tycker jag du bör hellre skaffa en Valmet 412, Tikka 412, 512, Finnclassic eller Finn combi då de använder samma pipsystem.

Tikka M77 är ju också en trevlig kombi, eller hagel/hagel som brukar vara prisvärda.

Den tidigare Tikkabocken M70 med hane är en gammal klassiker som brukar finnas att köpa för ett par tusenlappar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad bra, då vet jag, tackar för den infon....

Som sagt så har jag kollat på en gammal Tikka M77 med mycket välbevarad kolv och trä i övrigt men är lite fundersam på borrningen....

1/1 samt 1/2 borrning torde inte vara så vanlig eller? Och hur är det att skjuta stålhagel i en sådan bössa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest 300 WBY

Det går att skjuta stålhagel med full trångborrning 8)

MEN INTE så många gånger :o :o :o

Undvik det max 1/2 är rekomendationen vill jag minnas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Köp en Valmet 412, har 2 stycken (en hagelsprakare + en kombi). Jag trivs jättebra med båda, iofs kanske det inte är världens smidigaste och lättaste bössa, men den tål en "holmgång" i skogen.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hade en Tikka 512S hagel/hagel och dubelstudsare. Var väldigt missnöjd med min då jag hade den inne för omreglering 4 ggr under ensäsong för att den spred hela tiden. Reklamerade bössan till sist och byte till en vanlig studsare.

Men polarn är skit nöjd med sina två valmet 412:or, han har ett antal pipset till som han byter med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...