Hoppa till innehåll

Kimmo kniv.


karelsk blandning

Recommended Posts

Är det många här som har kniv från det han gjorde medan han var på forumet?

Jag har en fulltånge kniv av honom som användes lite då och då men tyckte inte den passade för mig riktigt och nu tog jag fram den för att se på det han sytt.

Nitarna har hamnat in i skaftet, skarven mellan ben och trä är rejält kännbar, trä skalan har delvis lossnar från tången och lossnat en bit från trät. Utan att kniven direkt är använd.

Hur ser era andra ut?, kvalitén på kniv och slida är inte riktigt jämförbart med varann efter att hängt på älghornet, slidan är i bra skick och bra gjord.

Hade egentligen väntat mer kvalité av en som gjorde dom mängderna knivar och sålde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 Kimmo knivar: en necker som ser för djävelig ut, men den är HÅRT ANVÄNT och kan räknas som utsliten...

Och en drop point jaktkniv med lite större handtag (för att passa vuxna händer) som jag fick i födelsedagspresent av några forister för ett antal år sen. Det är inga större fel på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvalitèn varierade mer än önskvärt men ok knivar, 

Numera är han även bladmakare, ser en del prylar på FB, men där är konkurrensen stenhård och många föredrar andra typer av knivar. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Christian N sa:

Kvalitèn varierade mer än önskvärt men ok knivar, 

Numera är han även bladmakare, ser en del prylar på FB, men där är konkurrensen stenhård och många föredrar andra typer av knivar. /C 

Han har gjort eller slipat fram bladet på min och det är en väldigt stor skillnad på typ seveds blad som är kvalité.

Skulle aldrig köpa en ny kniv av honom när till och med mina egna jag grisat ihop har hållit bättre.

Skinn arbetet ser ut bra och har hållit av att hänga på väggen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago karelsk blandning sa:

Nitarna har hamnat in i skaftet, skarven mellan ben och trä är rejält kännbar, trä skalan har delvis lossnar från tången och lossnat en bit från trät. Utan att kniven direkt är använd.

Jag tycker spontant det låter som en kombination av:

1/ att bladet inte var helt rengjort (kanske lite fett från fingrar kvar) innan det limmades .

2/ att materialet inte var slöjdtorrt när kniven bygdes utan har krympt under förvaring inne hos dej.

Men båda dessa faktorer är nybörjarfel och inget jag tycker att en så erfaren knivmakare som Kimmo skulle göra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Älgflugornas Herre sa:

Jag tycker spontant det låter som en kombination av:

1/ att bladet inte var helt rengjort (kanske lite fett från fingrar kvar) innan det limmades .

2/ att materialet inte var slöjdtorrt när kniven bygdes utan har krympt under förvaring inne hos dej.

Men båda dessa faktorer är nybörjarfel och inget jag tycker att en så erfaren knivmakare som Kimmo skulle göra. 

Precis så är det nog och till å med en av mina första fulltånge knivar håller högre kvalitet över tid, därför tänkte jag om fler haft samma problem med kniv därifrån.

Nå det är ju ett tag sen han sålde knivarna här på forumet men det var ändå endel pengar i dom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till mig en kniv med Kimmo när jag insåg att han bodde bara några kilometer från mig.

Kvalitén på blad, trä och läder samt hantverket har jag inget att anmärka på men bladformen passar inte mina ändamål så den ligger i tryggt förvar på ett vapenskåp.

Kimmo var bra på att fota sina knivar vill jag minnas...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bytte till mig en kniv mot ädelträ när jag skulle fylla 40. Kan inte uttala mig om kvaliteten för han tog glatt emot materialet, både sitt och mitt bland annat en bit Snakewood som inte var helt gratis, men någon kniv har jag inte sett röken av. Kanske är lite otålig, men jag blir trots allt 49 nästa födelsedag. 

  • Sad 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago defransson sa:

Bytte till mig en kniv mot ädelträ när jag skulle fylla 40. Kan inte uttala mig om kvaliteten för han tog glatt emot materialet, både sitt och mitt bland annat en bit Snakewood som inte var helt gratis, men någon kniv har jag inte sett röken av. Kanske är lite otålig, men jag blir trots allt 49 nästa födelsedag. 

Den är på gång och kanske kommer till 50 i super kvalité efter några års torkning med funderande i material.

Men den kanske är såld på annat forum.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Silver sa:

Jo, jag väntar också på en kniv från honom. Karln ligger inte särskilt högt i min bok. 

Var det här han sålde åt dig med?

Betalade du eller vart det nåt byte av något slag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä på Robsoft, han ville byta material mot en kniv så jag skickade en hel del rosenkransar, och det var väl inte kransar för 1000-1500:- som mycket av hans knivar låg i men sättet att inte göra rätt för sig, allra helst när han sålde varor vidare är ruttet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Silver sa:

Nä på Robsoft, han ville byta material mot en kniv så jag skickade en hel del rosenkransar, och det var väl inte kransar för 1000-1500:- som mycket av hans knivar låg i men sättet att inte göra rätt för sig, allra helst när han sålde varor vidare är ruttet. 

Det är ju säkert mer än ni två som också blivit drabbade och om kvalitén inte på knivarna var i klass med priset så förstår jag varför han försvann från forumen.

Måste ju varit som ett andra jobb för honom med rätt bra inkomst på och om han skulle byta material i knivar å sen sålde fom åt någon annan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det må väl vara om han tjänade lite på det. Det har jag inget problem att unna någon men att inte göra rätt för sig är riktigt dåligt i min bok. 

Tur man inte köpte någon kniv om nu kvalitén var ojämn. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Silver sa:

Ja det må väl vara om han tjänade lite på det. Det har jag inget problem att unna någon men att inte göra rätt för sig är riktigt dåligt i min bok. 

Tur man inte köpte någon kniv om nu kvalitén var ojämn. 

 

Tjäna ska ju alla men jag tycker det kanske är lite konstigt att dyk upp på ett jakt forum och nästan endast sälja knivar sen sluta vara på dom utan att göra färdigt det man sålt eller bytt.

 

Ska försöka fota kniven någon dag så man ser vad jag menar.

 

Har bara gjort några fulltånge knivar och ännu inte haft problem mer än med en som jag ska göra om, problemet vsr nog att mitt material i den inte var riktigt bra.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...