Hoppa till innehåll

Hjälp!


josc72

Recommended Posts

Hej! Skall hitta, köpa eller konstruera en jigg att sätta fast Anschutz Fortner skidskyttesystem i för att kunna testa olika batcher ammunition i olika pipor. Var hittar man någon som kan konstruera eller har en idé om hur en sådan skall se ut? Skall ha den i Vintersportcentrums tempererade skjutbana och kommer att användas av många. Alltså, helst enkel, mycket stabil, möjlig att handha med minimum av verktyg och idiotsäker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag såg en på eGun, men jag hittar den inte nu. pris 2-3000 kr. Den var av alumininum och var nog inte så svår att göra om man bara kan få tag på lämpliga profiler. 

Om du vill kan jag försöka göra en skiss av den, men då får du höra via pm.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Jag såg en på eGun, men jag hittar den inte nu. pris 2-3000 kr. Den var av alumininum och var nog inte så svår att göra om man bara kan få tag på lämpliga profiler. 

Om du vill kan jag försöka göra en skiss av den, men då får du höra via pm.

Mvh Jan-Erik

Skicka gärna pm!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Jag såg en på eGun, men jag hittar den inte nu. pris 2-3000 kr. Den var av alumininum och var nog inte så svår att göra om man bara kan få tag på lämpliga profiler. 

Om du vill kan jag försöka göra en skiss av den, men då får du höra via pm.

Mvh Jan-Erik

Kan du pm:a skissen till mig med? Jag kanske kan hjälpa till här, men vågar inte lova förens jag sätt skissen. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt går ju att knåpa ihop av ex Aluflex profiler mm. Vet dock inte om det blir så mycket billigare än 2-3000kr om man nu inte råkar ha lämpliga profiler liggande utan behöver få det uppkapat.

aluflex är annars väldigt trevliga att ha att göra med med så mitt tips är att kontakta dem med en bild och ungefärliga mått så kan de nog ta fram ett prisförlag på ett ”kitt” att bygga ihop

https://www.aluflex.se

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker på att, även om 22 lr har liten rekyl så har den rekyl, behöver man ta hänsyn till den? Om man sätter fast pipan med block i ett skruvstycke blir det ju helt stumt. Var tar rekylen vägen och blir resultatet av träffbilderna pålitliga? Behöver hela bygget dämpas eller kan man köra det stumt? Eller är jag bara dum och tänker för mycket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago josc72 sa:

Tänker på att, även om 22 lr har liten rekyl så har den rekyl, behöver man ta hänsyn till den? Om man sätter fast pipan med block i ett skruvstycke blir det ju helt stumt. Var tar rekylen vägen och blir resultatet av träffbilderna pålitliga? Behöver hela bygget dämpas eller kan man köra det stumt? Eller är jag bara dum och tänker för mycket?

Jag tror inte att pipan skall spännas fast i ett block då det kommer ändra pipsvängningarna. Det är nog bäst att spänna fast kolven, då det blir mest lika det vanliga skyttet. Om skjutjiggen  behöver dämpas har jag ingen aning om, men du kan väl prova att lägga geväret löst i ett skjutstöd och trycka av så ser du hur mycket den rör sig. Då får du ju lite hum om hur stabilt det behöver det behöver vara.

Dock måste det vara så stabilt att det geväret inte flyttar sej vid omladdningen om man skall kunna lita på träffbilden, annars kan man ju lika gärna ha vanliga stöd och rikta om vid varje skott.

Mvh Jan-Erik

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Ska bara pipa och mekanism utvärderas tillsammans med olika amo eller bössa komplett med stock ?

Om det är mekanism med pipa utan stock (vilket man rimligen borde börja med ) så skulle lita bilder behövas för hur att se vad det finns för infästningsmöjligheter.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara testa vilken amo som går bäst i varje pipa. Behöver inte ha hela bössan. Räcker med att jag kan fästa lådan i något som gör samma sak om och om och om igen.  Tror att jag skall försöka få till något typ det de har på Lapua. Funkar det för dem borde det funka för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...